FLAGGSKIP: EX90 er en bil med suverene vinterkvaliteter.
Foto: PETER RAAUM
Prøvekjørt: Volvo EX90
Her tar Volvo tilbake
statusen som «vinterbilen»
Vi ble begeistret over EX90 i første testkjøring på tørre veier i høst. Men det er på snø og is i Nord-Sverige den virkelig viser hvorfor den er noe helt ekstra.
PLUSS:
Sikkerhet, plass, kjørekomfort
MINUS:
Uferdige teknologiske løsninger, hurtiglading
LULEÅ (Motor): De to tjukkeste strekene under svaret på spørsmålet om hvor god Volvo EX90 egentlig er, må drøye enda en stund.
Den unike sikkerhetsteknologien er fortsatt ikke på plass i taxilampa over taket, lidaren som kanskje representerer det største kvantespranget på dette området siden trepunktsbeltet.
Volvo EX90
- Pris fra: Kr 903.500 (inkl. omkostninger og vinterhjul).
- Drivlinje: 107/111 kWt (netto/brutto) batteri (batterikjemi NMC, metalloksider av lithium, nikkel, mangan og kobolt), 408 eller 517 hk (Performance) / 380 kW / inntil 910 Nm, ettrinns automat, firehjulsdrift.
- Forbruk/rekkevidde (WLTP): 20,8 kWt/100 km / opptil 614 km. Hurtiglading 10–80 prosent: 30 minutter. Makseffekt: 250 kW.
- Lengde/bredde (inkl. speil)/høyde: 5037/2113/1747 mm. Akselavstand/bakkeklaring: 2985/212 mm.
- Bagasjevolum (liter): 355 m tre seterader, 655 med to og 1915 med begge de bakerste seteradene oppfelt, pluss 34 liter frunk.
- Vekt/nyttelast: 2818/610 kg.
- Hengervekt/taklast: 2200/100 kg.
- Standard dekkdimensjon: 255/50 R21 (kan også ha R20 og R22).
- 0–100 km/t og toppfart: 5,9 el 4,9 sek (hhv. 408 og 517 hk) og 180 km/t
- Konkurrenter: Kia EV9, Polestar 3, Mercedes-Benz EQE SUV, BMW iX, Audi Q8 e-tron.
Selv om denne finessen fortsatt mangler, og ingen vet når den faktisk kommer, har Volvo i februar omsider kunnet starte utleveringene av sitt flaggskip. Og vi har fått teste bilen der Volvoer hører hjemme – på snø- og isdekte nordiske vinterveier.
Allerede på tørt sommerføre fremstår EX90 med komfort og kjøreegenskaper helt i toppsjiktet for denne klassen.
Men det er når forholdene blir krevende, at denne drøyt 2800 kilo tunge pluggen blir virkelig imponerende.
Sjeldent god
Ultra-versjonen har luftfjæring og adaptive dempere som standard. Den kan heves fire centimeter fra basishøyden på 21 cm, men i god marsjfart senker den bakkeklaringen til 19 cm.
Performance-utgaven (som er den eneste vi har kjørt) har motoreffekt 517 hk/380 kW og bruker snaut fem sekunder til 100 km/t.
I vanlig langkjøring opptrer den ekstremt lettkjørt og retningsstabil. Satt under press får den kraft og grep fra en dobbeltkløtsj på bakakslingen og kan flytte inntil 80 prosent av kraften til det bakhjulet som behøver den mest.
Det bidrar til en kjørekomfort som er sjeldent god.
Vi skrøt av støydempingen allerede ved første testkjøring, med forbehold om at grovere underlag her hjemme ville gi andre erfaringer. Men bygdeveier med telehiv, is, gruslagte partier og hardpakket snø gjorde ingen forskjell for det inntrykket.
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:
Volvo har forklart støynivået med laminerte vinduer og fugeskum i karosseristolpene, i tillegg til at høyspenningsbatteriet er plassert i karosseriet med tanke på optimal støydemping. Ved lanseringen annonserte Volvo testmålinger av kabinstøyen i EX90 som var 5 dB lavere enn i XC90 – og 4 dB lavere enn EX40, deres stilleste inntil nå.
Ikke så voldsom
Det vrimler ikke av elektriske SUV-er som måler over fem meter. Her har 503 cm lange EX90 bare selskap av 8-serien til Nio, Kia EV9, Mercedes EQS SUV, Tesla Model X og Hongqi E-HS9.
På ett vis er EX90 en bil for de av oss som virkelig har gjort en innsats for å sikre befolkningsveksten. 7-seteren har overdådig med plass, selv på tredje rad sitter voksne med god beinplass og grei takhøyde.
I det ytre fremstår likevel ikke denne like voldsom som EV9 eller E-HS9, for å velge to konkurrenter som gjør fysisk inntrykk.
Har du lest disse sakene fra Motor?
Både EX90 og den litt mindre Polestar 3 (måler 490 cm) er bygget på Volvos SPA2-plattform. Der Polestar har prioritert sportslighet, har Volvo bygget en bil som setter komfort-elementet særlig høyt. På dårlige svenske bygdeveier føles det som en særdeles vellykket prioritering.
Uferdig
Vår test av EX90 i Nord-Sverige var først og fremst en anledning til å prøve bilen på vinterunderlag. Vår vanlige poengtest på norske veier er fortsatt noen uker unna.
Da skal du få tall på hvordan vi vurderer den opp mot den kanskje aller viktigste av de romslige konkurrentene, Kia EV9.
Bilens svakheter er ikke påtrengende, men likefullt en faktor:
De første bilene er uferdige, i den forstand at de ikke har alle attributter denne modellen annonseres med. De har for eksempel heller ikke ventilerte seter.
Programvare-utviklingen har vært et problem og er fortsatt ikke løst.
Lidar-teknologien er ikke på plass ennå.
Kontrollen av vindusheisene er simplere enn på millionbiler flest.
Og denne uka lanserer Volvo sedan-versjonen av stor-SUV-en, når Volvo-sjef Jim Rowan trekker duken av ES90 i Stockholm. Det er Volvos første modell med 800V-teknologi som betyr hurtiglading på ned mot 20 minutter, og den første med nyeste versjon av Nvivdias programvare – som skal kunne gjennomføre 508 billioner operasjoner i sekundet.
Les alle Motors biltester:
EX90 får samme programvare, men pausene ved ladestolpene forblir rundt en halvtime fra 10 til 80 prosent under optimale forhold.