KOMMER I 2026: Toppversjonen av ES90 starter på 919.900 kroner.Foto: VOLVO CAR
Her er deres sjette elbil:
Volvo lover at ES90 skal være en SUVeren sedan
Hvordan kombinere det beste fra to bilverdener? Sedanens lekre linjer og SUV-ens romslighet og terrengegenskaper. Volvo prøver med ES90, deres sjette elbil.
STOCKHOLM (Motor): I formiddag dro Volvos toppsjef Jim Rowan duken av deres nyeste modell. Men kanskje er det ikke drømmen om en høyere enhet som er verdt å dvele ved, så mye som at denne modellen rykker Volvo veldig mye nærmere den øverste tek-standarden i premiumklassen.
Volvo ES90
El-motor, 1-trinns automat. Lengde/bredde m speil/høyde/akselavstand: 5000/2120/1553/3102 mm. Bakkeklaring: 177-184 mm. Vekt: 2366-2553 kg.
Twin Motor (firehjulstrekk). Pris: 919.900 kroner (kun Ultra). 680 hk/500 kW (870 Nm). 0-100: 4,0 sekunder. Toppfart: 180 km/t. Bremselengde 100-0 km/t: 36 m. Batteri: 106 kWh brutto/102 kWh netto. Maks ladeeffekt: 350 kW. Ladetid 10-80 prosent: 20 minutter. WLTP-rekkevidde: 700 km. Forbruk: 17,1 kWt/100 km. Levering i andre el tredje kvartal 2026.
ES90 kommer med nyeste generasjon av Nvidias kjernedatamaskin for biler som styrer sentrale systemer og prosesser med kapasitet for 508, billioner operasjoner i sekundet (en billion er en million millioner), ifølge Volvo en forbedring på åtte ganger dagens kapasitet.
ES90 kommer med samme datastruktur og løsning som EX90, SUV-en som ikke har fått så mye av programvaren på plass så raskt som Volvo håpet.
Bilene er bygget på samme grunnarkitektur SPA2, med den såkalte Superset-stabelen som utgjør ett enkelt sett med maskinvare og programvaremoduler. Alle Volvos biler skal etter hvert få samme struktur.
I prinsippet skal det gi teknologisk mer kapable biler som skal kunne oppdateres – og oppgraderes – raskere.
VOLVO-SJEFEN: Jim Rowan presenterer ES90 i Stockholm.Foto: PETER RAAUM
– Volvo ES90 kombinerer vår mest avanserte teknologi med skandinavisk design og førsteklasses komfort. Bilen blir en av våre flaggskipmodeller, sammen med EX90, og befester vår posisjon som bransjeledende innen programvaredrevne biler, sier Jim Rowan, Volvo Cars skotske toppsjef, som ikke legger skjul på at dette er en bil Volvo har særlige forventninger til i Kina.
STRØMLINJEFORMET: Smekre ES90 har laveste luftmotstandskoeffisient på en Volvo noensinne og skal klare 700 km på én lading.Foto: VOLVO CAR
I mer håndfaste termer betyr det at Volvo nå slipper en bil med 800V-teknologi som kombinerer 700 km rekkevidde med hurtiglading på ned mot 20 minutter, en 30 prosents forbedring fra EX90.
Og det i et kjøretøy som med hele 310 cm mellom akslingene har ekstremt med plass, selv om bilen bare er 155 cm høy.
Akkurat dét tallet er riktignok høyere enn for sedaner flest, men det er denne høyden som tar oss til SUV-innslaget:
Bakkeklaringen er på pluss/minus 18 cm, litt avhengig av hvilken versjon vi snakker om. Det er ekstremt for en sedan.
ES90 er forøvrig den Volvo-modellen som har lavest luftmotstandskoeffisient noensinne. En cd-verdi på 0,25 er Volvo-historisk, men ikke spesielt imponerende i et segment som pusher ned mot 0,20. Like fullt bidrar designlinjene til å puffe de WLTP-godkjente forbrukstallene ned til 1,7 kWt på mila. Også her beveger Volvo seg nå blant de beste.
Annonse
NY SIGNATUR: De nye C-formede baklyktene dominerer endepartiet.Foto: VOLVO CAR
Sedan-segmentet har ikke vært noen stor, norsk Volvo-disiplin. Bare to bilmerker har solgt mer enn Volvo her i landet siden 2010 (Volkswagen og Toyota), men S-modellene står for beskjedne 2,8 prosent av totalen.
Det er kanskje ingen grunn til å tro at ES90 vil rokke veldig ved de tallene, selv om Volvos trofaste menighet vil finne mye å like ved denne bilen:
Den kommer med Tors hammer-designet i frontlyktene, og de nye C-formede LED-baklyktene – i tillegg til LED-lamper i bakvinduet.
Den kommer i sju ulike eksteriørfarger.
ES90 leveres med fire hjulalternativer, fra 20 til 22 tommer.
Ladeprosessen forenkles med plug-and-charge.
Panoramataket har UV-beskyttelse på opptil 99,9 prosent, og i elektrokrom-versjonen kan glassets gjennomsiktighet justeres.
Senterskjermen på 14,5 tommer har også en ny 3D-visning, støttet av et 360-kamera for parkeringshjelp, i tillegg til løsningene vi har fått presentert med søstermodellen EX90. Bilen har en 9-tommers førerskjerm bak rattet, pluss head up-display.
TO SKJERMER: ES90 har 14,5 infotainmentskjerm over midtkonsollen og 9 tommers førerskjerm bak rattet.Foto: VOLVO CAR
STENGER LYSET: Versjonen i elektrokrom tilbyr muligheten til å regulere gjennomsiktigheten i panoramataket.Foto: VOLVO CAR
Stilleste Volvo
Volvo har ikke sluppet testtall, men lover at ES90 er deres stilleste modell til nå. SUV-en EX90 har allerede hatt bedre måleresultater i støytester enn noen Volvo-modell tidligere, og sedan-versjonen er hjulpet av et eksteriør som bryter mindre luft.
Apropos lyd: Bowers & Wilkins-systemet har 25 høyttalere, blant annet i nakkestøtter og taket.
ES90 kommer med siste versjon av Googles infotainmentsystem og 5G innebygget.
Samtidig skal den ha samme, høye sikkerhetsnivå som EX90 – med en lidar blant sensorene, i tillegg til fem radarer, syv kameraer og tolv ultralydsensorer. Lidarløsningen skal være klar i uke 46 i år, hvilket betyr at ES90 kommer på markedet med denne sikkerhetsløsningen på plass.
ES90 har forøvrig fått døråpningsvarsel når bilen står stille, slik at det piper hvis du åpner akkurat idet en fotgjenger eller syklist passerer.
Annonse
Kommer i 2026
Prismessig er det ingen overraskelser.
Innstegsprisen for den enkleste versjonen (Core) med bakhjulsdrift er 659.900 kroner, med et klyv på 140.000 kroner opp til den ypperste Ultra-versjonen.
Med firehjulsdrift er det to motorstørrelser, men bare Ultra på utstyrsfronten.
De to variantene starter på henholdsvis 854.900 og 919.000 kroner.
Volvo lover start på utlevering for versjonen med bakhjulsdrift i første kvartal 2026, mens det drøyer et kvartal eller to for firehjulstrekkerne.
SJELDENHETER: S-modellene har stått for under tre prosent av Volvo-salget i Norge de siste 15 årene.Foto: VOLVO CAR