MEGAKREFTER: Xiaomi sier SU7 Ultra blir den raskeste firedørs bilen på markedet, blant annet med en toppfart på 350 kilometer i timen.

Xiaomi SU7 Ultra:

Kinesisk elbil vil kjøre fra Taycan Turbo og Model S Plaid

Kinesiske Xiaomi planlegger å levere ekstreme prestasjoner med SU7 Ultra, blant annet med en svært kjapp tid på bane. Men en ekspert mener noe skurrer.

Publisert

Det kinesiske selskapet Xiaomi, som inntil nylig var mest kjent for å lage mobiltelefoner og støvsugere, lanserte sin første bilmodell, SU7, tidligere i år.

Ifølge selskapet har interessen vært stor, og de forventer å ha levert 120.000 enheter ved utgangen av 2024, av en bil som på hjemmemarkedet koster rundt 300.000 kroner.

Ekstrem versjon

Nylig gikk en av toppsjefene i Ford, Jim Farley, ut og lovpriste SU7. Han har selv fått fløyet inn et eksemplar fra Shanghai til Kina.

– Nå har jeg kjørt rundt i den i seks måneder, og jeg vil ikke gi den fra meg, sa Farley, til «The Fully Charged Podcast».

Xiaomis grunnlegger og administrerende direktør, Lei Jun, kommer snart med en ekstrem versjon, SU7 Ultra. Utgaven skal konkurrere med Porsche Taycan Turbo og Tesla Model S Plaid, melder Automotive News (for abonnenter).

RUNDETID: Xiaomi SU7 Ultra leverte nylig en ultra-rask tid rundt nordsløyfa på Nürburgring.

Det er en utgave som er i en helt annen prisklasse enn standardversjonen, nærmere 1,3 millioner kroner, omtrent som de nevnte konkurrentene.

– Dette er verdens raskeste firedørs serieproduserte bil som er tilgjengelig på markedet. Når folk spør hvorfor vi laget en så kraftig maskin, er svaret mitt enkelt: Vi bygger en drømmebil, sa Lei under presentasjonen.

Han tok fram spesifikasjoner som skal vise at den er kvikkere enn en Taycan Turbo, både i akselerasjon og toppfart. SU7 Ultra skal også slå Model S Plaid på det meste, bortsett fra rekkevidde, som er noen mil kortere.

Null til hundre er oppgitt å ta 1.98 sekunder. Taycan Turbo med Weissach-pakke gjør det på 2,2, Model S Plaid på 2,1.

Men er det riktig?

Lei underbygget SU7 Ultras egenskaper med å fortelle at den i forkant av visningen hadde satt en rekordtid rundt Nürburgring med 6.46,874. Det er betydelig kjappere enn Porsche Taycan rundt den 20,8 kilometer lange banen.

Porsche Taycan Turbo GT med Weissach-pakke gjorde runden på  7.07,55 i september 2023, mens Tesla Model S Plaid klarte 7.35,58 to år tidligere.

Les også: Tidenes raskeste rundt Nürburgring

Og her dukker det opp et problem. Taycanen som kjørte rundt banen, er en bil man kan kjøpe i butikken, mens Nürburings offisielle rundetider har klassifisert SU7 Ultra i kategorien «prototyper/pre-produksjonsbiler».

FORTSATT RASKEST: I Nürburgrings egne statistikker er det fortsatt Porsche Taycan som har den raskeste rundetiden av de elektriske standardbilene.

Carup gjengir uttalelser fra baneksperten og youtuberen Misha Charoudin, der han mener at rekorden til Xaiomi er meningsløs:

– Bilen er i hovedsak en racerbilprototype med fire slicks-dekk. Den har ingenting å gjøre med produksjonsbiler.

Charoudin mener samtidig at selve prestasjonen til SU7 Ultra er imponerende, ikke minst fordi forholdene var langt fra ideelle. Uten at det gjør at den kan sammenliknes med produksjonsbilene fra Porsche og Tesla.

– Vi kunne like gjerne sagt at SU7 er verdens raskeste gule bil.