MER ELEKTRISK: Oppgraderte Kuga får en snau mil bedre rekkevidde.

Oppgradert Ford Kuga:

Mest kjøpt i sitt segment, nå blir den noen kilometer bedre

Ford Kuga er et godt eksempel på to ting: Det kjøpes fortsatt biler i Norge som ikke er helelektriske. Og: Nordmenn ikke ha firehjulsdrift.

Publisert

Ford Kuga finnes kun med forhjulsdrift i ladbar versjon. Over 88 prosent av kundene valgte denne. Etter årets 10 første måneder er dermed Kuga den mest solgte ladbare forhjulstrekkeren, 40 biler foran Volvo XC40.

Det er et svært lite segment vi snakker om her, men for mange er dette den ideelle bilen. Les Motors test av Kuga her.

Lavere vekt

Og nå blir Kuga noen kilometer bedre. Den offisielle rekkevidden (WLTP) på strøm øker fra 56 til 64 kilometer, oppnådd gjennom vektreduksjon og optimalisering av drivverk.

Forbedringene blåser nok ikke hatten av konkurrentene, men kan likevel være viktige i den daglige kjøringen.

Anonymiserte data fra europeiske brukere viser at gjennomsnittsturen med en ladbar Kuga var på 52 km. I teorien innenfor både gammel og ny rekkevidde.

TRIVES: Interiøret i Kuga er funksjonelt og SUV-preget, og de fleste trives her.

Ekstra buffer

Men vi vet fra elbillandet Norge at det er en rekke faktorer som reduserer rekkevidden på strøm. Og da kan fort den ekstra bufferen på en snau mil bli viktig.

Dataene viser videre at nesten halvparten av kjørelengden (49 prosent) med en ladbar Kuga har skjedd helelektrisk, og at to tredjedeler av kjøreturene har vært 50 km eller kortere.

– Du kan utføre det aller meste av hverdagskjøringen på ren elektrisk drift. Samtidig får du en SUV som også har svært god plass, fleksible løsninger, det siste av førerassistanseteknologier og meget bra komfort, sier markedsdirektøren i Ford Motor Norge Geir Haugaard.