TILBAKE: Mitsubishi kommer på veien med en ny Outlander i Norge i løpet av et år. Her er den kanadiske versjonen på butikkgulvet til en forhandler i Drammen.Foto: PETER RAAUM
Mitsubishi tilbake:
Fast i troen på et liv etter døden for Outlander
Mitsubishi bringer nå en forbedret Outlander tilbake i det norske markedet. – Interessen er overraskende høy, sier MMC Norge-direktør Christian Schmidt.
I 2020 frøs Mitsubishi produktutviklingen i Europa i et forsøk på å få snudd et inntektsbilde der kurvene pekte feil vei.
Det betød bom stopp i salget for Norges mest populære ladehybrid.
Nå kommer den tilbake akkurat samtidig som den siste rest av avgiftsfordeler skrapes vekk. Timingen innebærer at den får en prislapp som neppe gjør den konkurransedyktig mot noen andre enn de ladehybridene som finnes i samme kategori av romslige SUV-er.
Hittil i 2024 står ladehybridene for snaut to prosent av det totale bilmarkedet, blant disse har Toyota RAV4 om lag en fjerdedel.
Hva har man så å slå i bordet med?
– Fortsatt er navnet Outlander sterkt blant eksisterende kunder. Den MY25-versjonen som vi nå får, er bygget ny fra bunnen av. Jeg mener de har lyktes godt med å få den til å fremstå som en Mitsubishi – med de kvalitetene merket er kjent for, sier Schmidt.
Forhandlernettverket tror på å selge rundt 1000 Outlander-eksemplarer neste år.
Den europeiske versjonen er en 5-seter, men de endelige spesifikasjonene er ikke klare. Det norske forhandlerapparatet håper på en elektrisk rekkevidde rundt 80 km.
Med sine 4719 mm er denne versjonen vel to centimeter lengre enn forrige generasjonen, akselavstanden er økt 3,4 cm.
PS: Prisene er ikke klare før endelige spesifikasjoner er klare. Konkurrenten RAV4 ligger tett på 700.000 i startpris.