XPANG! Slik så den nye store SUV-en Xpeng G9 ut etter smellen i Euro NCAP.Alle foto: Euro NCAP
Euro NCAP-sjefen:
Advarer mot de tunge elbilene
Åtte av de 11 bilene som er krasjtestet av EuroNCAP i årets siste runde, veier over to tonn. – Det hjelper verken på sikkerheten eller miljøet, sier testsjefen.
Generalsekretæren i Euro NCAP, Dr. Michiel van Ratingen, legger ikke skjul på at han er bekymret for trenden med store helelektriske SUV-er.
– I årevis ble Euro NCAP anklaget for å presse opp vekten på biler, fordi man trodde at ekstra sikkerhetsfunksjoner betød ekstra vekt. Vektøkningen vi ser i dag, er absolutt ikke sikkerhetsrelatert. Det handler om forbrukernes ønsker om store biler, helst elektriske, med stadig større batterier som skal dempe rekkeviddeangsten, sier han i forbindelse med de siste testresultatene fra Euro NCAP.
Av de 11 bilene som er vurdert i den siste av årets runder med krasjtester, er det altså bare tre biler som veier under to tonn: De helelektriske modellene Smart #3 og Hyundai Kona, samt hybriden Honda ZR-V.
Trenden mot større og tyngre biler hjelper verken på sikkerheten eller miljøet, påpeker van Ratingen.
– Store, tunge biler er generelt mindre energieffektive enn små og lette. Det er bekymringsfullt når ulike biler som dette kolliderer, eller enda verre, når sårbare trafikanter er involvert, sier han.
Annonse
ID.7 imponerer
Euro NCAP-sjefen trekker fram Volkswagen ID.7 som en motpol. I tillegg til å oppnå svært høy score for beskyttelse av voksne og barn, er den mindre brutal for omgivelsene i en krasj, enn en stor SUV.
Også BMW i5 nevnes i samme kategori som ID.7, selv om den havner litt bak i enkelte delmomenter.
Nesten tre stjerner ...
Skuffelsen i årets siste krasjtest, er Hyundai Kona – med fire stjerner. Såvidt. Euro NCAP opplyser at Kona er heldig som unngår å havne på tre stjerner. Spesielt førerassistansesystemene har svakheter. Euro NCAP skriver:
«Hyundai har gjort bilen større og interiøret større for å konkurrere innenfor sin klasse. Men selskapet skal ikke anta at kundene nøyer seg med et sikkerhetsnivå som henger etter konkurrentene.»
Kommunikasjonsdirektør Øyvind L. Knudsen i Hyundai i Norge bekrefter overfor Motor at testbilen har samme sikkerhetsutstyr som modellene som selges i Norge. Han legger til følgende:
– Euro NCAP-vurderingen blir strengere år for år. Fem stjerner fra tidligere år, kan ikke sammenliknes direkte med nye vurderinger. Med fire stjerner i NCAP er dette med andre ord stadig en veldig sikker bil.