I februar steg det gjennomsnittlige C02-utslippet på de nyregistrerte bilene i Tyskland til 122,8 g/km. Det er en økning på 2,5 prosent.
27.500 nyregistrerte elbiler i februar 2024 er hele 15 prosent færre enn samme måned ett år tidligere.
Utviklingen forklares med et bortfall av insentiver til elbilkjøpere, samt et langt dårligere ladenettverk enn tyske myndigheter lovet for bare noen år siden.
Tallene kommer ikke overraskende på analytikerne. De forventer at også det totale elbilsalget i Tyskland i 2024 kan bli redusert med opptil 15 prosent. I så fall det svakeste tallet på åtte år.
Det totale antallet biler i Tyskland øker derimot. Det betyr at biler med forbrenningsmotor kjøpes på bekostning av elbiler.
I februar ble det registrert 77.106 nye biler med bensinmotor. En økning på 2,3 prosent sammenlignet med februar i fjor, og totalt 35,5 prosent av alle nyregistreringer.
Annonse
Legenden nummer én
42.153 biler hadde dieselmotor. Det gir en økning på 9,7 prosent, og en totalandel på 19,4 prosent.
Andelen nyregistrerte elbiler utgjør nå 12,6 prosent av totalen.
I Tyskland deler de også opp nybilparken i ladehybrider og hybrider. Disse sto for henholdsvis 25,2 og 6,7 prosent av nybilregistreringene.
Volkswagen er i kjent stil ledende både totalt og med enkelmodeller på hjemmemarkedet. Og fortsatt med legenden Golf som nummer én.
Men litt i strid med elbilsalget forøvrig, har Tesla Model Y krøpet opp på 2. plass – som en særdeles enslig, elektrifisert svale.