Det viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) og DBI IT (Bilstatistik.dk/.se) over det skandinaviske nybilsalget i februar.
Sist måned var 44,3 av alle nye personbiler i Danmark elektriske – en vekst fra 16,1 og 27,8 prosent i samme måned de to foregående årene.
I Sverige er trenden omvendt, etter at myndighetene fjernet insentivordninger som ga elbilene pris- og bruksfordeler. Fra en andel på 33,9 prosent i februar 2023, falt det til 27,9 prosent i februar i år.
Tydelig effekt
– Utviklingen i Sverige er et tydelig tegn på at når incentiver for kjøp av elbiler fjernes, så faller interessen for og prioriteringen av elbilkjøp. Sverige avskaffet elbil-incentivene i 2022. Effekten av det ble tydelig i 2023, og fortsetter videre i 2024, sier OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen i en pressemelding.
Tesla Model Y var mest solgte modell i både Norge og Danmark, mens Volvo XC60 toppet i Sverige foran samme Model Y.
Tre av de fire mest solgte modellene i Sverige var Volvoer.
Annonse
Lavt salg
Nybilsalget er lavt for tiden i alle de tre skandinaviske landene, men særlig i Norge.
Antallet førstegangsregistrerte nye personbiler endte på snaut 7400, på samme nivå som februar 2023. Det er et svært lavt tall for måneden, sammenlignet med tidligere år.
– Antall nybilregistreringer i februar som enkeltmåned har ikke vært så lavt siden finanskrisen i 2009, sier Solberg Thorsen.