ADAC har summert teståret 2022.
95 biler ble testet.
37 bensin, 15 Diesel, 15 ladehybrider, to hydrogenbiler og 26 helelektriske biler.
Nybilstatistikken i Norge for 2022 viser at det stort sett er de siste vi er interessert i.
Kort oppsummert:
De fire beste bilene er elbiler – med lik poengsum. Fem av de fem første er elbiler. Ni av de ti beste på listen er elbiler. 20 av de 27 beste bilene er elbiler.
Har du lest disse sakene?
Her er rangeringen av elbilene i testene. Tallet i parentes angir totalplasseringen. På enkelte av bilene har vi tatt bort pluss- eller minusfaktorer som ikke er relevante for Norge.
Trykk på de blå mellomtitlene for å lese hva Motor mener om bilene:
Pluss: Romslig, komfortabel, energieffektiv, kvalitetsfølelse.
Minus: Pris, utvendig størrelse, ikke frunk.
2 (2): Mercedes EQS 450+
IMPONERER: EQS, den store elektriske modellen som ser ut som en sedan, men som har en stor og praktisk bakluker, imponerte ADAC-testerne.
Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
Pluss: Romslighet, vendesirkel, komfort, sikkerhet.
Minus: Sikt, bremsepedalfølelse, skjermbetjeningen kan distrahere.
3 (3): Mercedes EQE 350 Pluss: Kjørekomfort, smidighet, sikkerhet.
Minus: Uoversiktlig, bremsedosering, dørhåndtak, bagasje/hengervekt.
Pluss: Standardutstyr, plass, kjørekomfort, rekkevidde.
Minus: Hengervekt, energidekk som sliter med bilens vekt.
Pluss: Høy kvalitetsfølelse, rekkevidde, bagasjeromsdør.
Minus: Takhøyde bak.
Pluss: Komfort, kjøreegenskaper, ladetid.
Minus: Tilhengervekt, skjermbetjeningen kan distrahere.
7 (8): Volvo C40 Single Motor
POPULÆR SVENSKE: Volvo C40 med forhjulstrekk, rangeres som den sjuende beste elbilen.
Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Pluss: Sikkerhet, gjennomarbeidet, praktiske detaljer.
Minus: Pris.
Pluss: Komfort, vendesirkel, lys, sikkerhet.
Minus: Materialkvalitet, ikke frunk, betjening, svakheter i unnamanøvertest.
9 (10): Audi Q4 Sportback Pluss: Komfort, lys, vendesirkel, sikkerhet.
Minus: Materialkvalitet, ikke frunk, svakheter i unnamanøvertest.
ETABLERT: De nye elbilene fra Hyundai-konsernet, som også inkluderer Kia, markerer seg bra også i tyskernes tester. Hyndai Ioniq 5 (bildet) legger seg på plassen foran tre Kia.
Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Pluss: Innvendig plass, utstyr, komfortabel, lading.
Minus: Ikke bakrutevisker, fotjengerbeskyttelsen.
11 (13): Kia EV6 (58 kWt) Pluss: Lading, praktisk frunk, sikkerhets- og komfortfunksjoner.
Minus: Fjæringskomfort, lys.
12 (14): Kia EV6 (77,4 kWt) Pluss: Brukervennlig, praktisk frunk, lading, rekkevidde, komfort- og sikkerhetsfunsjoner.
Minus: Fjæringskomfort, lys.
Pluss: Plass foran, brukrvennlighet, balanserte kjøreegenskaper, garanti.
Minus: Interiørmaterialer, vindstøy.
BLANDING: EQB er basert på diesel- og bensinversjonen, men duger bra med høy komfort og muligheten til sju seter.
Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
Pluss: Komfort, innvendig plass med opptil sju seter.
Minus: Ikke henger, høy vekt, ikke frunk.
15 (18): Genesis GV 60 Pluss: Sporty, kvalitetsfølse, lading.
Minus: Plassutnyttelse, forhandlernettverk, pris.
16. (20): Polestar 2 Long Range Pluss: Interiørkvalitet, smidig, komfortabel.
Minus: Garantier, pris.
Pluss: Forbruk, kjøregenskaper.
Minus: Fjæringskomfort, skjermbetjening som kan distrahere.
Pluss: Plass, frunk, rekkevidde, komfort- og sikkerhetsfunksjoner.
Minus: Fjæringskomfort.
KVALITET: Interiøret i Mazda MX-30 holder høyt nivå, og man får en følelse av luksus til en rimelig pris.
Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Pluss: Omfattende komfortutstyr standard, edelt interiør, trygge og smidige kjøreegenskaper.
Minus: Dårlig rekkevidde, sikt, betjeningen noe knotete.
Pluss: Sterk og effektiv, utstyr.
Minus: Sikt, upraktisk bagasjerom.
Pluss: Kjørekomfort, plass foran, standardutstyr.
Minus: Vinterrekkevidde, takhøyde bak.
STOOR: Av elbiler er det ingen som gir mer plass enn EQV. Men prisen er hø og rekkevidden ganske lav.
Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
Pluss: Romslig, fleksibelt interiør, kjørekomfort, krefter.
Minus: Rekkevidde, stort karosseri, ikke henger, pris.
23 (58): MG5 Pluss: Kvikke og trygge kjøreegenskaper, mye utstyr standard.
Minus: Hengervekt, ikke frunk, materialkvalitet, lading.
24 (61): Opel Combo-e Pluss: Bagasjerom, oppbevaringsmuligheter, individuelle seter bak, bra standardutstyr.
Minus: Rekkevidde.
Pluss: Mye plass, fleksible seteløsninger, elektriske skyvedører, bra standardutstyr
Minus: Forbruk og rekkevidde.
26 (94): Dacia Spring
SVAKT: Dacia Spring kunne vært en rimelig og funksjonell elbil på det norske markedet, men svikten i kollisjonstesten gjør den uaktuell.
Foto: DACIA
Pluss: Bra resultatet i ADACs miljøtest, rimelig vedlikehold, kompakte ytre mål.
Minus: Sikkerhet (én av fem stjerner hos Euro NCAP), komfort, enkle materialer, seter.
Mest lest på Motor.no de siste månedene:
Lurer du på hvilken bil med forbrenningsmotor som kilte seg inn på topp-10, mellom BMW i4 og Porsche Taycan?
Svar: Mercedes C 300 d T - altså stasjonsvognsutgaven med dieselmotor på 286 hester.