VINNEREN: Audi Q8 55 e-tron quattro er bilen med lavest avvik i AutoBild-testen, men den har også lavt salg – så lavt, faktisk, at Audi vurderer å stanse produksjonen av modellen…
Foto: AUDI AG
Tysk test av 48 elbiler:
Så mye rekkevidde taper elbilene i høy fart
Høy fart sluker rekkevidde på elbiler. I en ny test av 48 biler er det ingen som klarer 500 km på tyske motorveier med snittfart på 130 km/t. Laveste rekkeviddetap var på 19 prosent.
Det viser tall fra det tyske magasinet AutoBild (testen er ennå ikke publisert på nett).
Testen av bilene er ikke gjort samtidig, men de kjørte på samme type strekning og med samme hastighet – i et intervall av sommertemperatur fra 16 til 28 grader. Det er ikke oppgitt om det blåste kraftig eller kom nedbør under noen av testturene.
Slike faktorer kan i høyeste grad påvirke, men det rokker ikke hovedfunnet i testen:
Stor hastighet gjør at du kan glemme å kjøre tilsvarende den oppgitte WLTP-rekkevidden.
Ideell fart
Elbilister diskuterer ofte hva som er den ideelle langkjøringshastigheten for å redusere tiden du trenger å bruke på hurtig, og for mange modeller er forbruket stadig ganske nær WLTP-nivå i hastigheter rundt 110 km/t. Tipper du over, så øker forbruket så kraftig at du bruker mer tid på å lade enn du vinner på å kjøre raskere.
Ikke norske øvelser, med andre ord.
I Motor og NAFs rekkeviddetester kjører vi en typisk norsk langturstrekning – med varierte fartsgrenser og bakker som stjeler enda mer rekkevidde enn kjøring i høy fart.
AutoBilds test er gjort for tyske forhold, og skal tas for det den er verdt.
I våre tester har Tesla hatt suverene tall på den såkalte forflytningshastigheten (reisetid når du inkluderer lading), men disse tallene endres stadig fordi flere og flere merker hurtiglader raskere.
Har du lest disse sakene fra Motor?
Ukjente faktorer
Mange av de 48 modellene i testen er ikke til salgs i Norge. Ytterligere en håndfull er tilgjengelige, men helt perifere i norsk sammenheng.
Og mange av de dominerende modellene i vårt marked er ikke med i testen. For eksempel Tesla Model Y, Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq, Audi Q4 og nye Hyundai Kona.
AutoBild har heller ikke oppgitt detaljerte utstyrspesifikasjoner på modellene i testen, hvilket betyr at du skal ta beregningene vi har gjort av avviket fra WLTP med to klyper salt.
Utstyr og dekkdimensjon kan påvirke rekkevidden noen titalls kilometer vekk fra modellens standard WLTP-tall, noe som vil flytte avviksberegningen et prosentpoeng eller to. Men vi vet altså ikke de helt nøyaktige tallene for bilene i testen.
Store avvik
Bare en bil har avvik under 20 prosent, Audi Q8 55 e-tron quattro, som trillet 433 km. I våre tester har den vært 1,3 prosent unna WLTP i sommertesten (S Line Plus) og med et avvik på 22,8 prosent i vintertest (55 Sportback). Disse avvikene er fra modellspesifikk WLTP.
Det hører med til historien at salget av Q8 har vært så luggete den siste tiden at Audi nå vurderer å stanse produksjonen av bilen.
Mercedes-Benz EQE 350 4MATIC SUV er på 22 prosent, resten er over 25 prosent.
I et utvalg på 30 modeller som også er relevante i Norge, finner vi tre biler som har et avvik fra WLTP på over 40 prosent, ifølge AutoBild:
Toyota bZ4X (2WD) på 47 prosent, Citroën ë-C4X på 44 prosent og Volvo EX30 Single Motor Extended Range på 43 prosent.
Toyota Norge oppgir at bilen i testen var en versjon med WLTP-rekkevidde på 442 km. Motor har forespurt AutoBild om dette, men ikke fått svar. Avviksberegningen er gjort på grunnlag av standard WLTP-rekkevidde, mens det med WLTP på 442 km vil være på 39 prosent.
Gjennomsnittsavvikene på de 30 bilene er på 32 prosent.