Mazda har også satt et solid stempel i historiebøkene med sin oppriktige tro på wankelmotorens kvaliteter.
Og skal vi tro de sparsomme opplysningene rundt detaljene i den nye ladbare hybriden, så er det nok en gang teknologien fra 50-tallet som løftes inn i produksjonen av framtidens biler.
Men ikke i klassisk forstand, slik dagens ladehybrider fungerer, der elmotoren gir begrenset rekkevidde og ellers er en slags hjelpemotor til bensinmotoren.
Mazda vil at bilen primært skal gå på strøm, og at en liten wankelmotor skal fungere som lader og rekkeviddeforlenger.
Annonse
Sju seter
Vi sitrer allerede av spenning etter å teste løsningen som lanseres allerede i første del av 2022. Det er ingen hemmelighet at MX-30 er en av våre testfavoritter, selv om den har sine svakheter.
Rekkevidden er den største svakheten. Og denne blir altså eliminert med den nye løsningen.
Mazda kommer også med to andre helt nye ladbare modeller til Norge: Først CX-60 i 2022, deretter CX-80 i 2023, som er en forlenget utgave av den første, med sju seter.
Mazdas målsetting er å elektrifisere hele produktutvalget innen 2030, og at selskapet skal være karbonnøytralt innen 2050.
Derfor vil de lansere tre nye helelektriske modeller fram mot 2024, og senere – fra 2025 – ytterligere modeller på en nyutviklet og skalérbar elbilplattform.