FORSKJELLER: Lysteknologien utvikles hurtig, men ikke alle produsenter lykkes like godt.

Alle modeller siden 2018 testet:

Disse bilene har best og dårligst lys

Det er ingen opplagt sammenheng mellom dyre biler og godt lys. To Volkswagen-modeller er alene om toppkarakter for både nærlys og fjernlys.

Publisert

Også ulike modeller fra Hyundai og Kia overbeviser med særdeles gode nærlys i de omfattende testene som svenske Vi Bilägare har utført på alle testbiler siden 2018.

Magasinet tester lyskvaliteten i et eget laboratorium, der primært lengde og bredde måles, men også blendingsrisiko og fargestyrke. Totalinntrykket poengsettes på en skala fra 1 til 5.

Motor har samlet noen av konklusjonene fra testen under. Mer detaljer og lister over de beste og dårligste modellene i ulike klasser kan du lese her, men siden krever innlogging.

VIKTIG: Gode lys kan utgjøre forskjellen på å kjøre på en elg eller stanse noen meter foran den, som i dette tilfellet.

Ujevne premiummerker

Mange vil nok tro at de såkalte premiummerkene markerer seg ekstra sterkt innenfor lysteknologien. Men slik er det ikke.

Av de 30 bilmodellene som har fått fem av fem poeng for nærlyset siden 2018, står Kia og Hyundai for en tredjedel.

Det er for eksempel ingen Volvoer på lista. Og BMW-modellene presterer svært ujevnt.

OVERBEVISER: Kia Ceed trekkes fram som en av mange biler fra Kia og Hyundai som har gode nærlys. Fjernlysene derimot, får kritikk.

Vi Bilägare trekker spesielt fram nærlysene til Kia Ceed , som i testen hadde en lyslengde på 151 meter på en bredde på 28 meter.

Det er 29 meter lenger og en meter bredere enn de dyre laserlysene i BMW 3-serie – som forøvrig også fikk høyeste karakter.

Fjernlyset i Kia får derimot kraftig kritikk. Det er et inntrykk som stemmer med oppfatningen til mange Kia- og Hyundai-eiere. Motargumentet har vært at nærlyset er så bra at overgangen til fjernlys blir mindre enn forventet.

Men her har vi altså en godt dokumentert forklaring på at fjernlyset fra dette konsernet ikke er på nivå med de beste.

Dyre og middels

Flere av småbilene får dårlig karakter for nærlyset, mye fordi de er beregnet på bykjøring. Det er mer overraskende at langt dyrere biler som Audi A4 Allroad, BMW 3-serie og Jaguar I-Pace bare får middels gode karakterer.

BEST: De nyeste utgavene av VW TIguan (bildet) og VW Passat får, som eneste modeller, toppkarakter for både nærlys og fjernlys.

Disse har best nærlys:

  • Audi e-tron
  • BMW: 3-serie, X1, X2
  • Hyundai Ioniq
  • Kia: Ceed, Niro, Rio, Sorento, Sportage, Xceed
  • Mini Cooper
  • Peugeot 2008
  • Renault Captur
  • Subaru: Forester, Impreza
  • Toyota: Camry, RAV4
  • Volkswagen: Passat, Tiguan

Jaguar I-Pace og en rekke Volvo-modeller kommer sterkt tilbake i vurderingen av fjernlys, mens BMW-modellene X1, X2 og X3 ramler nedover på listene. Modellene X1 och X2 får dårligste karakter på fjernlys, og Vi Bilägare karakteriserer resultatet som elendig.

De anbefaler faktisk ekstralys til disse BMW-ene. 5-serien, derimot, får høyeste karakter for fjernlyset.

Disse har best fjernlys:

  • BMW 5-serie
  • Jaguar I-Pace
  • Lexus LS
  • Mazda MX-30
  • Mercedes: C-klasse, GLA, E-klasse, GLB, S-klasse
  • Volkswagen: Passat, Tiguan
  • Volvo: S60, S90, V60

Volkswagen Passat och Tiguan med den nye IQ-light-teknologien er altså de eneste modellene som får toppkarakter i begge kategorier.

AVANSERT: Her ser vi hvordan både en møtende bil og en bil som innhentes, maskeres ved hjelp av moderne lysteknologi.