REGNESTYKKE: Hvilke biler forurenser minst når du regner livsløpet fra produksjon til opphugging?

Ny svensk miljø-rapport:

Disse bilene er minst skadelige for miljøet

Ingen bil er miljøvennlig, men noen er tross alt bedre enn andre. En svensk organisasjon har rangert de såkalte miljøbilene etter å ha beregnet utslipp gjennom livsløpet.

Publisert

Organisasjonen Gröna Bilister, som arbeider for å få ned utslippene fra transportsektoren i Sverige, har sluppet nye tall i en rapport som Vi Bilägare omtalte denne uka.

Elbilene kommer gjennomgående best ut.

For elbilene er det kun utslipp forbundet med produksjonen av bilene som beregnes. Disse er riktignok vesentlig høyere enn for de andre bilene, men når utslipp fra kjøringen beregnes inkluderes står elbilene igjen med lave utslipp totalt.

Zoe på topp

«Veteranen» Renault Zoe kommer aller best ut (50 g/km), deretter Hyundai Kona Electric (51 g/km) foran MG ZS EV og Nissan Leaf (52 g/km) på delt tredjeplass.

Det er verdt å merke seg at Tesla Model 3 Standard Range + scorer bedre enn VW ID.3 City, som bare får en middels god score (59 g/km).

Ladehybridene kommer overveiende dårligere ut enn elbilene, med unntak av de store elektriske flerbruksbilene Toyota ProAce Verso-e (85 g/km) og Mercedes EQV (103 g/km).

De mest effektive ladehybridene viser seg å være VW Golf e-Hybrid (71 g/km) og Ford Kuga, Mercedes A 250e og B 250e (alle tre 75 g/km).

Hele rapporten med rangeringen innenfor hver kategori finner du her.

I en svensk kontekst kommer forøvrig mange av bilene som går på gass helt i toppsjiktet og det er kun fire elbiler som kommer bedre ut enn den beste gassbilen, Seat Ibiza TGI. Det har imidlertid liten relevans for oss her i Norge.

«Miljøbeste bil»

Gröna Bilister organiserer hvert år kåringenen konkurranse de har kalt «Miljøbeste bil». De nominerte bilene utmerker seg med lave utslipp, en kategori biler som i Sverige går under betegnelsen «miljøbil».

I år besto nominasjonslisten av 40 biler – fordelt på 17 elbiler, 11 ladehybrider, 11 gassbiler og én hydrogenbil.

For å nomineres kan ikke ladehybridene slippe ut mer enn 60 gram CO2 per km (etter WLTP-målingene) og de må klare minst 60 km på bare strøm (eller 50 km dersom forbrenningsmotoren går på etanol E85, biodiesel eller gass).

Deretter beregnes CO2-utslippet i g/km for alle bilene – ikke bare for selve kjøringen, men inkludert utslippene som kommer fra produksjonen og gjenvinningen. Produksjonen av drivstoffet inngår også.

Alle de nominerte må også ha vært gjennom Euro NCAP-test.

Forutsetter miljø-drivstoff

Tallene man kommer frem til er beregnet i et beste tilfelle-scenario der drivstoffet som benyttes er det som er minst miljøskadelig. Det innebærer også at strømmen elbilene bruker forutsettes å være produsert med fornybar energi, det samme gjelder hydrogenet som brenselcellebilen (Hyundai Nexo var eneste nominerte) tankes med.

I beregningene forutsettes videre at miljøpåvirkningen fra en bil er proporsjonal med vekten. Tallet man ender opp med, uttrykkes i gram CO2 per kilometer.