HESTEVOGN: BMW iX har høyest hengervekt av elbilene på markedet.
HESTEVOGN: BMW iX har høyest hengervekt av elbilene på markedet.

BMW iX er det beste «trekkdyret»:

18 elbiler kan trekke 1200 kilo eller mer, se oversikten

Stadig flere elbiler tilpasses tilhengernasjonen Norge. Nye BMW iX setter standarden med 2500 kilo hengervekt.

Publisert Sist oppdatert

Tesla Model X var først ute med mye da den ble lansert mot slutten av 2015. Blant annet kom den med tilhengerfeste og muligheten til å trekke formidable 2250 kilo.

Dette er en rekord som i praksis står seg til den første BMW iX er å se på veien. Den nye designbomben fra BMW kan trekke hele 2500 kilo.

Rekkevidde

Siste generasjon elbiler av familiestørrelse har batterikapasitet og rekkevidde som gjør det mulig å hente båten eller frakte hesten eller reise på campingtur ut av hjemkommunen, uten å måtte manøvrere den moderne ekvipasjen inn til en hurtiglader.

I hvert fall i sommerhalvåret. Men regn med nærmere en halvering av rekkevidden.

18 biler

Motors opptelling viser at det per i dag er 18 elbiler som kan trekke tilhenger på 1200 kilo og oppover. Her er de beste trekkvognene:

2500 kilo:

BMW iX

El-SUV-en til BMW har et diskuterbart utseende, men lederposisjonen som trekkbil er lite å diskutere.

2250 kilo:

Tesla Model X

Satte en standard allerede da den ble lansert i 2015 – både ved å være første elbil som kunne trekke henger, og med den svært solide hengervekten.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">STERK: </span>Tesla Model X har satt standarden med mye. Tilhengervekten er nok en større suksess for oss nordmenn enn måkevingedørene.
STERK: Tesla Model X har satt standarden med mye. Tilhengervekten er nok en større suksess for oss nordmenn enn måkevingedørene.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">IMPONERER</span>: Lille Mercedes EQA med firehjulsdrift kan trekke hele 1800 kilo.
IMPONERER: Lille Mercedes EQA med firehjulsdrift kan trekke hele 1800 kilo.

1800 kilo:

Audi e-tron

Mercedes EQC

Mercedes EQA (firehjulsdrift)

Volvo C40

Volvo XC40

De tre sistnevnte har dårligere bagasjeplass enn jevndyre konkurrenter, men kontrer med bedre hengervekt.

1600 kilo:

Tesla Model Y

BMW i4

Kia EV6

Hyundai Ioniq 5

Ioniq 5 og Model Y ser vi mange av allerede, de to andre er spennende nykommere.

Solid hengervekt gjør dem enda mer attraktive.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">NYKOMMER</span>: Bak Kia EV6 er det mulig å trekke en henger på 1600 kilo. Det er blant de beste i det viktige familiesegmentet.
NYKOMMER: Bak Kia EV6 er det mulig å trekke en henger på 1600 kilo. Det er blant de beste i det viktige familiesegmentet.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BRUKBART: </span>Nio ES8 er en av tre nye kinesiske SUV-er som gir mye utstyr for pengene, men bare middels hengervekt.
BRUKBART: Nio ES8 er en av tre nye kinesiske SUV-er som gir mye utstyr for pengene, men bare middels hengervekt.

1500 kilo:

Nio ES8

BYD Tang

Hongqi E-HS9

Polestar 2

De nye, store og utstyrstunge kinesiske SUV-ene er ikke like glade i å trekke store hengere. Kommende, litt mindre, Nissan Ariya havner også her med en konkurransedyktig hengervekt.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">TRILLINGER:</span> Under skallet er Skoda Enyaq (til venstre) og VW ID.4 (til høyre) samme bil som Audi Q4 e-tron. Det betyr også samme tilhengervekt, noe under de største konkurrentene.
TRILLINGER: Under skallet er Skoda Enyaq (til venstre) og VW ID.4 (til høyre) samme bil som Audi Q4 e-tron. Det betyr også samme tilhengervekt, noe under de største konkurrentene.

1200 kilo:

VW ID.4

Skoda Enyaq

Audi Q4 e-tron

Trioen fra Volkswagen-konsernet har fått anstendig hengerkapasitet, men de viktigste konkurrentene er vesentlig bedre.


Les alle biltestene på Motor: