HELST EN GOLF, TAKK! Når Kari og Ola kjøper bil, er bestillingen oftest en Golf fra Volkswagen.

Her er 2021-tallene:

Dette er bruktbilene nordmenn elsker å kjøpe

Elbil meg her og elbil meg der, bilhandel på norsk er stadig en brukt bensin- eller dieselbil. Her er de 15 modellene vi handler oftest.

Publisert Sist oppdatert

Selv om avgiftsfritaket på elbiler gjorde 2021 til tidenes beste år for nybilsalget, kunne også bruktbilmarkedet vise vekst ifjor.

Etter at det ble foretatt 519.293 eierskifter i 2020, økte antallet til 527.807 eierskifter – en vekst på 1,6 prosent og ny rekord igjen, ifølge fersk statistikk fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Men hva slags biler er det vi kjøper og selger?

Selv om elbilene nå står for nesten 65 prosent av nybilregistreringene, så involverer fem av seks biltransaksjoner fortsatt en bil med forbrenningsmotor – når både eierskifter av brukte biler, nybilregistreringer og såkalt bruktimport regnes inn.

Totalt var det 722.381 slike biltransaksjoner i Norge i 2021, viser tall fra OFV.

Og vinneren er en bilmodell som vi nordmenn har elsket i årtier: Volkswagen Golf.

Her er bilmodellene med flest eierskifter:

Nummer Modell Antall eierskifter
1Volkswagen Golf30.250
2Volkswagen Passat14.885
3BMW 3-serie12.786
4Nissan Leaf11.029
5Volvo V7011.010
6Toyota Yaris10.560
7BMW 5-serie10.530
8Audi A410.054
9Mitsubishi Outlander9936
10Mercedes-Benz E-klasse9875
11Toyota RAV 49510
12Skoda Octavia8453
13Toyota Avensis8344
14Audi A37783
15Ford Focus6920

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Til sammenlikning var Tesla Model 3 Norges mest solgte nybil i 2021, med 12.058 omsatte eksemplarer.

Bare én renhekla elbil er blant de mest omsatte modellene i bruktmarkedet (Nissan Leaf på fjerdeplass), men bak de 30.250 enkeltbilene som sender Golf til suveren topplassering, skjuler det seg ikke mindre enn åtte ulike modellvarianter, fordelt slik:

17.358 Golf, 9033 e-Golf, 2694 Golf GTE, 779 Golf Plus, 122, Golf GTI, 87 Golf Sportsvan, 15 Golf Alltrack og 2 Golf GTD.

Legg til at det ble solgt 596 splitter nye Golf-er og tatt inn totalt 654 bruktimporterte Golf-vogner (av ulik alder), slik at den samlede Golf-strømmen i Norge i 2021 utgjorde nøyaktig 31.500 kjøretøy.

Har du lest saken vår om alle de som er gira på Golf?

Elbilvekst

Det norske nybilmarkedet har lenge vært formet av et avgiftsregime som gir elbilene store fordeler. Bruktbilmarkedet er fortsatt forbrenningsmotorens domene.

Men etter mange år med rakettaktig vekst i nybilsalget, har naturlig nok elbilene begynt å sette et visst preg på bruktbilmarkedet også.

Prosentvis fordeling av eierskiftene etter drivlinje:

År 2019 2020 2021
Diesel47,3245,8444,84
Bensin37,1935,2831,14
Elbil8,129,2913,2
Ladehybrid3,845,416,53
Hybrid3,534,164,27
Antall eierskifter474 712519 293527 807

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Med 69.696 eierskifter av elbiler stod de for 13,2 prosent av totalen, mens dieselbilene tross en nedgang på et prosentpoeng er på nesten 2021-nivå i antallet omsatte biler.

Dieselmodellene med flest eierskifter i 2021: VW Passat, VW Golf, Mercedes-Benz E-klasse, BMW 5-serie, BMW 3-serie.

Bensinmodellene med flest eierskifter: VW Golf, BMW 3-serie, VW Polo, Toyota Avensis, Toyota Yaris.

Elbilmodellene med flest eierskifter: Nissan Leaf, VW e-Golf, BMW i3, Tesla Model 3 og Tesla Model S.

Mens ingen diesel- eller bensinmodeller hadde en andel på over fem prosent av det samlede bruktmarkedet for henholdsvis diesel og bensin, har alle de fem elbilmodellene en andel av bruktmarkedet på over fem prosent.