VINNER: BMW iX1 er testvinner hos svenske Vi Bilägare.

52 biler grundig testet:

Til topps – men andre plasseringer overrasker

BMW iX1 vinner, mens årets bil i Europa havner helt i bunnsjiktet når svenske eksperter oppsummerer teståret.

Publisert

Teststjåførene i Vi Bilägare brukt 156 arbeidsdager bak rattet på 52 modeller fra 25 ulike bilprodusenter i løpet av 2023. De fleste av dem i elbiler.

Det ga en total elektrisk rekkevidde på 816 mil, som er 214 mil dårligere enn bilenes offisielle rekkeviddetall.

Testtallene viser også at de har sittet over et døgn og stirret på ladestolper, og at de har tøylet 11.889 hestekrefter.

    Utgifter per mil

    Mindre kuriøst – bilene er målt og testet i følgende kategorier: Forbruk, bremselengde, lys, lastekapasitet, akselerasjon (0–100 km/t), rustbeskyttelse, unnamanøver – samt utgifter per mil. Det siste er viktigst, og vektes dobbelt så mye som øvrige faktorer.

    Summen av alle de objektive målingene, ga følgende resultater:

De fem beste:

1. BMW iX1 xDrive30e (el)

2. Polestar 2 Long Range Single Motor (el)

3. Volkswagen ID.3 Pro, 58 kWt (el)

4. Tesla Model Y Long Range Dual Motor (el)

5. Dacia Jogger Hybrid 140 (bensin)

De fem dårligste:

44. Honda e:Ny1 (el)

45. Jeep Avenger (el)

46. Volvo V60 Cross Country B5 AWD (bensin)

47. DS 3 E-Tense (el)

48. Peugeot 308 1,2 PureTech (bensin)

LANGT NEDE: Jeep Avenger, årets bil i Europa, hevder seg svært dårlig blant 52 testbiler.

Årets bil skuffer

Spesielt verdt å merke seg, er Jeep Avenger  på 45. plass. Dette er altså regjerende Årets bil i Europa, og en bekreftelse på at disse kåringene ikke er særlig relevante for oss i nordlige områder (les Motors test av Jeep Avenger her).