Gjør ett unntak:
Dette blir Porsches siste (og eneste) bensinbil
Alle gnåler om elbiler, også hos Porsche. Men én modell forblir med bensinfyrt forbrenningsmotor, legendariske 911, bekrefter Porsche-sjef.
– Vi skal produsere 911 med forbrenningsmotor så lenge som mulig, sier Porsche e-fuel-direktør Karl Dums.
I det øvrige har Porsche planer som ikke skiller seg veldig fra alle andres planer på elbilfronten; så å si alt går fra bensin og diesel til elektrisitet.
Neste i løypa er en elektrisk Macan, deretter 718 Cayman og Boxster, før det kommer en elektrisk Cayenne. Innimellom er det også varslet en helt ny – og rå – modell, foreløpig bare kjent under prosjektnavnet Mission X.
Har du lest disse sakene?
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
Siste skanse
Porsche er at av de få merkene som har gjort investeringer i elektrodrivstoff, såkalt e-fuels, som er en type syntetisk drivstoff som produseres ved hjelp av karbonfangst og grønt hydrogen fra bærekraftige energikilder.
Enn så lenge er det en svært kostbar drivstoffkilde, men Porsche har presset tungt på for å beholde denne muligheten til å fortsette salget av vogner med forbrenningsmotor.
Hvor 911 til sjuende og sist plasseres på dette drivstoffkartet gjenstår å se, men Porsche gjentar nå at ikonet blir en siste skanse.
Den første 911-modellen ble forøvrig lansert for nøyaktig 60 år siden – i 1963.
Mest lest på Motor.no de siste månedene:
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Jukset med utslippet:
Tuningfirma får over 30 mill. i bot
-
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
-
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
-
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
-
Quiz:
Kjenner du disse bilene fra norske p-plasser?
-
10-punktsjekken med Martin Schanche:
– Er du snill og grei mot bilen, er bilen snill og grei tilbake
-
Til sak mot If forsikring:
Krever 8,2 millioner for vraket Porsche
-
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
-
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri