IKON BLANT IKONER: En 901 fra 1964, bil nummer seks i produksjonsrekken fra den gang 911 ennå het 901, med eieren Alois Ruf bak rattet på bayersk vei sist sommer.

Gjør ett unntak:

Dette blir Porsches siste (og eneste) bensinbil

Alle gnåler om elbiler, også hos Porsche. Men én modell forblir med bensinfyrt forbrenningsmotor, legendariske 911, bekrefter Porsche-sjef.

Publisert

– Vi skal produsere 911 med forbrenningsmotor så lenge som mulig, sier Porsche e-fuel-direktør Karl Dums.

I det øvrige har Porsche planer som ikke skiller seg veldig fra alle andres planer på elbilfronten; så å si alt går fra bensin og diesel til elektrisitet.

Neste i løypa er en elektrisk Macan, deretter 718 Cayman og Boxster, før det kommer en elektrisk Cayenne. Innimellom er det også varslet en helt ny – og rå – modell, foreløpig bare kjent under prosjektnavnet Mission X.

Siste skanse

Porsche er at av de få merkene som har gjort investeringer i elektrodrivstoff, såkalt e-fuels, som er en type syntetisk drivstoff som produseres ved hjelp av karbonfangst og grønt hydrogen fra bærekraftige energikilder.

Enn så lenge er det en svært kostbar drivstoffkilde, men Porsche har presset tungt på for å beholde denne muligheten til å fortsette salget av vogner med forbrenningsmotor.

Hvor 911 til sjuende og sist plasseres på dette drivstoffkartet gjenstår å se, men Porsche gjentar nå at ikonet blir en siste skanse.

Den første 911-modellen ble forøvrig lansert for nøyaktig 60 år siden – i 1963.