Den som trodde kabrioleter bare er lagd for koseturer i finværet, kan få revurdert sine fordommer etter noen dager i 911 GTS.
For det er sjelden biler oser av kraft slik som denne.
Strengt tatt er det bare én grunnleggende innvending mot denne bilen på våre veier, nemlig at norske lover og regler ikke lar deg oppleve mer enn en flik av bilens kapasitet.
Porsche 911 Carrera 4 GTS Cabriolet PDK
Pris fra kr. 2.011.588, pris testmodell kr. 2.905.712.
Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring: 4533/2024/1299/122 mm.
Forbruk: 1,1 liter/mil. CO2-utslipp: 248 g/km.
Bagasjerom (foran): 132 liter. Vekt: 1380 kg. Nyttelast: 555 kg
Dekkdimensjon: 245/35ZR20 (foran) og 305/30ZR21 (bak).
Men om vi ikke har fartsgrenser som tillater at speedometer-måla nærmer seg loddrett tilstand, langt mindre peker til høyre, så har vi veier så svingete at denne bilen rekker å gi begrepet «limt til veien» nytt og aktuelt innhold.
Vaskeekte
911-versjonen som denne kabrioleten er bygget på, kom i 2019. Blant forandringene var en bredere framaksling – som har gitt suverene sidekrefter og bedret grepet på veien.
2019-årgangen var også første 911-generasjon med såkalt «wet mode», altså en kjøremodus for våte og glatte veier. Vi fikk testet den på våte og svingete østlandsveier, riktignok ikke i høye hastigheter, men nok til å få kjenne bilen dramatisk mykere og smidigere i svingene enn i de stivere sportsmodusene.
Så er det like fullt en vaskeekte Porsche – med de prioriteringene av sportslige kjøreegenskaper som særlig 911 er gjenstand for.
Sportsunderstell (senket 10 mm) er standard, også for den litt tyngre cab-versjonen. I det hele tatt: Porsches ambisjon er at kabrioleten ikke skal oppleves annerledes på veien enn coupé-utgaven.
GTS-utgaven kommer med de kraftigste motorene som leveres til 911 Carrera og Targa, 3,0-liters 6-sylindrede twin turbo-motorer. Med Sport Chrono-pakke og Launch Control blåser den fra stille til 100 på 3,5 sekunder (akselerasjon på motorvei fra 80 til 120 tar 2,3 sekunder), og skulle du ha fri Autobahn foran deg, er toppfarten 307 km/t.
GT sportsratt og sportsseter er en konstant påminnelse om at dette er en bil du kan ta til en bane.
Samtidig: med taket nede (det kan åpnes og lukkes i hastigheter på opptil 50 km/t) og i ordinær fart er bilen enestående behagelig, så godlynt brummende som en 480 hesters bensinmotor bare kan låte – på litt ulike lydnivåer, fordi du med modusvelgeren på rattet aldri vil motstå fristelsen til å sjekke den svært hørbare forskjellen på normalmodus og Sport Plus.
Det er selvfølgelig én liten hake ved det hele:
Alt dette kan bli ditt for et sted mellom to og tre millioner kroner. Startprisen på 2.011.588 kroner er akademisk, tilvalgslisten føles like lang som det er hester under panseret. Vår godt utstyrte testbil har en pris like i overkant av 2,9 millioner kroner.
Vått vann
Men vi skal ikke klage over at en Porsche koster penger. Det er som å syte over at vann er vått.
Heller er det verdt å hylle Porsche for en kabriolet-utgave som så til de milde grader tar vare på den tradisjonen denne bilen inngår i.
Porsche selv feirer 75 år i sommer, på samme tid som merket opplever en eksepsjonell økonomisk suksess. Også 911 har jubileum, med sine 60 år siden lanseringen i 1963. Ferry Porsche ville lage en to-seters sportsbil med «to komfortable nødseter». Den ambisjonen endte med et av bilhistoriens virkelige ikoner.
Denne kabrioleten tilhører den åttende generasjonen av 911 som ble lansert i 2019, mens denne spesifikke GTS-utgaven først kom i 2021. En ikke uvanlig Porsche-stige har versjonene S, T, Turbo, GT og til slutt GTS. Men forskjellen på S og GTS behøver ikke være himmelvid.
I dette tilfellet er det 30 hester og sportsunderstell.
Porsche selv bruker et bilde om «samme vin, bare en bedre årgang».
Annonse
Fiks løsning
En kabriolet er per definisjon et sesongprosjekt, selv om denne modellen med taket oppe har kvaliteter svært tett på Coupé-versjonen.
Den kommer med en fiks vindskjerm og en løsning for å pakke litt bagasje i baksetet, om ikke det er fylt opp med to (små) passasjerer. Men det skjuler ikke det åpenbare: bilen har så å si ikke bagasjeplass, bare 132 liter i frunken og 163 liter bak forsetene når de er forsvarlig fylt til randen.
Forøvrig har den et forbruk du vanskelig får under en liter 98 oktan på mila.
Men når du har satt deg i setet, er det innvendinger du glemmer enda raskere enn denne bilen tar deg til hundre.