KJØREMASKIN: Med 374 hester er dette drømmen for alle som liker kjøreglade bensinbiler.
KJØREMASKIN: Med 374 hester er dette drømmen for alle som liker kjøreglade bensinbiler.

Ny BMW 2-serie coupé:

Dop for dem med bensin i blodet

Hva med lyden av en rekkesekser og duften av litt frisk eksos midt i all elbilpraten?

Publisert

BMW trekker en bensindrevet kanin opp av hatten og lanserer en liten kupé med berømte forfedre.

BMW 2-serie Coupé viderefører den stolte historien til 02-modellene på 60- og 70-tallet. De kjøreglade todørs modellene la grunnlaget for det man i dag ofte kaller BMW-følelsen, og som i ulik grad preger modellutvalget.

Første generasjon BMW 2-serie Coupé ble lansert i 2014. Når andre generasjon nå kommer, er det like godt den foreløpige toppmodellen som tilbys oss nordmenn: BMW M240i xDrive

Trådløs oppdatering

Denne er lengre, bredere og lavere enn forgjengeren. Også akselavstand og sporvidde har økt.

Understellet skal takle kreftene fra en rekkesekser på 374 hester og 500 newtonmeter, koblet til en åttetrinns automatgirkasse og firehjulsdrift.

Den klassiske øvelsen 0-100 km/t går på 4,3 sekunder. Toppfarten er på 250 km/t.

Med trådløse oppdateringer (OTA) og «Functions on demand» kan bilen også skreddersys med nye digitale tjenester og løsninger.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">RÅ: </span>Den foreløpig råeste versjonen kommer først til Norge. Og om du ikke nødvendigvis velger denne lilla fargen, så vil hekken uansett markere seg i trafikkbildet.
RÅ: Den foreløpig råeste versjonen kommer først til Norge. Og om du ikke nødvendigvis velger denne lilla fargen, så vil hekken uansett markere seg i trafikkbildet.

Del av fremtiden

– I et år hvor mye vil handle om helelektriske BMW iX og BMW i4, så trekker vi også kaniner som en ny generasjon kompakt coupé opp av hatten. Det er ikke alle bilprodusenter forunt å kunne by på kjøreglede i alle fasonger og størrelser, men for oss i BMW er også denne delen av historien en del av fremtiden, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

  • Startpris blir på rundt kr 760.000 (eks levering, med dagens avgifter) og modellen kan snart bestilles. De første eksemplarene vil komme til Norge i begynnelsen av 2022.