HEFTIG: Tesla Model 3 Performance har fått et helt nytt understell, som håndterer de store kreftene på forbilledlig vis. Lakkfargen heter Ultra Red og koster 18.000 kroner ekstra.

Prøvekjørt: Tesla Model 3 Performance

Ingen nye biler byr på mer moro per krone

Den oppgraderte Tesla Model 3 Performance er en nærmest uslåelig pakke, men også litt irriterende.

Publisert

PLUSS

Kjøreegenskaper, krefter, pris

MINUS

Blinklys, vindusvisker, liten bakluke

Tesla er ikke som andre bilprodusenter. Når andre merker lanserer en høyytelseutgave av en modell, er antallet hestekrefter noe av det aller første det opplyses om. 

Med Model 3 Performance er det umulig å få ut av Tesla hvor mye det er snakk om.

Det nevnes at den har 460 systemhestekrefter, uten at det helt klart kommer fram hva de mener med det.

Det spiller kanskje ingen rolle, hvis man ikke spiller med bilkort eller skal fylle ut en liste med spesifikasjoner?

Noe som i hvert fall er sikkert, er at det er rikelig.

Tesla Model 3 Performance

  • Pris: Fra kr. 534.765.
  • Pris testbil: Kr. 557.265
  • Batteri/motor/drivlinje: 75 kWt*, 627 hk*/741 Nm*, firehjulshjulstrekk, ettrinns automat.
  • Rekkevidde/forbruk (WLTP): 528 km/16,7 kWt/100 km.
  • Ladefart: 250 kW, 228 km på 15 minutter.
  • Lengde/bredde (med speil)/høyde/bakkeklaring (cm): 472/209/143/13
  • Vekt/nyttelast (kg): 1851/340
  • Bagasjevolum (liter): 682
  • Hengervekt/taklast (kg): 500/68
  • 0–100/toppfart: 3,1 sek/262 km/t.
  • Hjul: Foran: 235/35R20, bak: 275/30R20
  • Konkurrenter: BMW i4 M50, Polestar Long Range Dual Motor Performance, Nio ET5 AWD LR.
  • * Opplysninger fra OFV Kjøretøydata, Tesla oppgir det ikke selv.

Tesla mener at null-til-hundretallet gir en bedre pekepinn om hvor kraftig motoren er, og Teslas sitt offisielle tall her er 3,1 sekunder.

Du skal ha flydd mye jagerfly for å tenke at det ikke er heftig.

I elbilens tidsalder er riktignok skalaen for hva som er en kvikk akselerasjon noe helt annet enn tidligere, men få biler har et lavere tall enn Model 3 Performance.

Samtidig er det ikke sjelden at en elbil gjør akkurat den øvelsen bra, men faller igjennom som en sporty bil når det dukker opp en sving. Elbilene veier gjerne en god del, og skal man få bilen til å oppføre seg bra når veien ikke er rett, må understellet være bygd for det.

Mye nytt

Og her er noe av det viktigste med den nye Model 3 Performance. Ikke det at forrige utgave sviktet her, men den nye utgaven har et helt nytt oppsett, med aktive dempere som løfter kjøreegenskapene ytterligere.

Det er også gjort oppdateringer av chassiset med økt strukturell stivhet, i tillegg oppdaterte fjærer, stabilisatorstenger og foringer.

NY MOTOR: Performance-utgaven har en ny motor bak, som er langt kraftigere enn den som er i Long Range. Motoren foran er den samme.
LIK: Fra siden er Model 3 Performance så å si identisk med forgjengeren.
KARBON: Det er kun på Performance-utgaven det følger med en karbonspoiler bak.
FORSKJELL: Støtfangeren på Performance-utgaven skiller seg fra den som sitter på Long Range og Bakhjulsdrift.

Sjåføren kan selv påvirke kjøreopplevelsen med å tilpasse blant annet hvor mye krefter som skal gå til bakakslingen, noe som er fint for eksempel for dem som liker å sladde.

Alle disse tingene har gjort Model 3 Performance til en bil med kjøreglede som det er vanskelig å finne i noen annen elbil.

Model 3 er i utgangpunktet en av de lettere bilene i klassen, 1851 kilo er rundt 350 mindre enn det som er den skarpeste konkurrenten, BMW i4 M50. Det merkes på veien. Bilen føles lettbeint, med en styring som er presis og direkte, og i svinger får man ikke følelsen av at man må kjempe mot fysiske lover.

Mer sofistikert

Den nye utgaven er også mer sofistikert enn forrige. Utvendig har den fått den samme oppgraderingen som Model 3 Long Range og Model 3 Bakhjulsdrift, som vil si en ny design foran og bak. Dette medfører lavere luftmotstand og et skarpere utseende.

Performance-utgaven fått en ekstra spoiler i fronten, diffusor og en karbonspoiler på bakluken. Dette skal gi bilen bedre egenskaper når det kjøres hardt. Og så ser det kult ut.

Innvendig er det som i de andre oppgraderte Model 3-utgavene, med et hevet kvalitetsnivå, i tillegg har Performance sportsseter som gir god støtte og komfort.

NYTT: Model 3 er oppgradert innvendig, noe som gir en langt bedre kvalitetsfølelse enn tidligere. Men at Tesla har fjernet blinklyshendelen og erstatten den med knapper på rattet, er bare irriterende.
PLASS: Det er god plass i baksetet, bilstørrelsen tatt i betraktning. I tillegg har baksetet nå fått en egen skjerm
RØDT: Røde Performance-bremseklosser er standard.
KJØREINNSTILLINGER: Model 3 Performance har kjøreinnstillinger som kan justeres etter behov.
NYTT SYMBOL: Tidligere hadde Performance-utgaven en rød strek under Dual Motor-merket, det er erstattet av et nytt symbol i svart. Det er for øvrig ikke likt det som er på Model X og Model S Plaid.
BAGASJE: Model 3 har et romslig bagasjerom, og selvsagt frunk, men bakluka er trang.

Irritasjon

Samtidig skal man ikke glemme at Performance har de samme irriterende detaljene som sine brødre:

Det betyr vindusviskere som aldri treffer på været, blinklys via rattmonterte knapper og girvelger på skjerm. At Tesla også har fjernet den geniale centimetermålingen på avstand til andre objekter, er heller ikke til å forstå.

På visse områder går Tesla baklengs inn i framtiden.

Man kan argumentere med at det er mulig å venne seg til det meste av dette, eller la bilen stå når det regner. Men det er litt uforståelig at Tesla gjør så enkle ting komplisert, når det motsatte er tilfellet med så mye annet med bilene fra merket.

Er ikke disse irritasjonsmomentene nok til å vippe deg av pinnen, så skal det sies at det er vanskelig, eller skal vi si umulig, å finne noe som gir mer kjøreglede med elektriske motorer.

Det meste er standard

På den annen side så finnes Long Range-utgaven, som er mer enn sprek nok, har lengre rekkevidde og koster 90.000 kroner mindre.

Likevel er det ikke vanskelig å argumentere for at Model 3 Performance, med det nye understellet, gir mer moro for pengene enn noen andre biler der ute. Den har en splittet personlighet som både kan være behagelig på tur og vill på bane.

En startpris på 535.000 kroner er det ingen andre tilsvarende biler som kan matche, og i kjent Tesla-stil er det ikke stort av tilvalg heller, som kan gjøre bilen betydelig dyrere. Det aller meste er standard. 

Da kan man trolig leve med at det å blinke seg ut av tredje avkjøring i en rundkjøring, kan være dagens største utfordring.