FORVENTNINGER: KIA EV3 er en av årets mest spennende nyheter.

Kommer i løpet av et år:

Her er bil­nyhetene du kan glede deg til

Her er det modeller i alle størrelser og alle prisklasser. Og utelukkende batteri­elektriske, slik nybil­kundene ønsker.

Publisert Sist oppdatert

Kia EV3 billedlegger forventningene våre til bilnyhetene som dukker opp allerede fra i høst. Den kompakte sørkoreaneren er blant de mest spennende modellene i en klasse av biler som er store nok til en familie, men som holder seg under 500.000. 

Her er utvalg andre interessante nyheter:

Alfa Romeo Junior

  • Liten tøffing som skal blåse liv i lidenskapen og entusiasmen knyttet til navnet Alfa Romeo. Basert på velkjente Stellantis-komponenter, men både styring, bremser og oppsett er optimalisert, og motoren yter 24o hester.
  • Les prøvekjøring av Alfa Romeo Junior her.

Audi A6 e-tron

  • Svært veldesignet forsøk på å optimalisere både aerodynamikk og rekkevidde. Sedanversjonen skal klare opptil 750 km. Kommer også som stasjonsvogn og sportback. Priser fra 670.000.

Citroën ë-C3

  • Utviklet som en rimelig bil fra start – ikke kraftig rabattert, fordi den enten fases ut eller selger for dårlig – er ë-C3 foreløpig alene i dette prissjiktet. Pris fra 220.000, men versjonen til 250.00 gir mest for pengene.
  • Les prøvekjøring av ë-C3 her.

Cupra Tavascan

  • Cupras versjon av Enyaq/ID.4/Q4 e-tron/Ford Explorer. Med andre ord en familie-SUV. Kundene skal lokkes med design som skiller seg ut. Det er mest vellykket på utsiden. Startpris på 470.000 kroner. Antatt bestselger starter på 540.000, inkludert frakt og levering. Modellen leveres med to ulike drivlinjer – 286 hester og bakhjulsdrift, eller 340 hester og firehjulsdrift.
  • Les prøvekjøring av Cupra Tavascan her.

Foto: MORTEN ABRAHAMSEN

Fiat Grande Panda

  • Enda en friskus i småbilklassen. Samme utgangspunkt og dimensjoner som Citroën ë-C3, men med et langt mer spennende og detaljrikt design.

Ford Capri

  • Ikke alle er like begeistret for det ikoniske modellnavnet på en modell laget på  plattformen til VW, og med karosseriformen vi kjenner fra ID.5. Men super rekkevidde (opptil 627 km med bakhjulsdrift). Pris fra 478.000 kroner.

Hongqi E-H7

Sedan på nærmere fem meter, altså størrelsesmessig en konkurrent til modeller som Nio ET7, BYD Han og Hyundai Ioniq 6 – men prismessig er det håp om å legge seg tettere Tesla Model 3.

Hyundai Ioniq 7

  • Tvillingen til Kia EV9, som har fått mye ros her i Motor. Konseptbilen ser svært spesiell ut, så forvent en langt mer sivilisert versjon – men med stor plass, seks eller sju seter og klasseledende rask lading.

 Kia EV3

  • På papiret er denne nykommeren bedre enn konkurrenter som Volvo EX30 og VW ID.3 på en rekke viktige områder. Men dette er altså før vi vet prisen her i Norge. Større Kia EV6 og EV9 ligger i det øvre prissjiktet.
  • Les mer her.

Ford Explorer

  • Interessant resultat av samarbeidet mellom VW og Ford. De først bilene kommer på norske veier i disse dager. Fin miks av smidighet, romslighet, rekkevidde – og konkurransedyktig pris, fra 438.000 (bakhjulsdrift) og 470.000 (firehjulsdrift).
  • Les prøvekjøring av Explorer her.

Lotus Emeya

  • Den drøye fem meter lange kombien tar opp hansken mot Porsche Taycan, Audi e-tron GT, kanskje Tesla Model S og noen til. Har samme tekniske spesifikasjoner som Eletre, altså nærmere 1000 hester.

Mini

  • Mini vokser videre. Og i nær framtid dukker det opp tre modeller, kanskje har du allerede sett noen av dem på veien. Presentert etter størrelse: Mini Cooper, Mini Aceman og Mini Countryman (bildet under). Alle har de samme karakteristiske Mini-elementene, og ikke minst den særpregede instrumenteringen.
  • Les prøvekjøring av Mini Cooper her.

MG Cyberster

  • MG forbindes i dag med rimelige folkebiler fra Kina, men historisk sett har det kommet mye morsomt fra det opprinnnelige britiske merket. Nå skjer det igjen, med denne frekke roadsteren med 340 hestekrefter. Pris fra 673.000.

Hyundai Inster

  • Bare 380 cm, men forbløffende mye romsligere enn den ser ut. Småbiler er svært viktig på mange markeder, og produsentene jobber hardt med å gjøre disse attraktive  – blant annet med teknologi og materialet fra biler høyere opp i hierarkiet. Pris ikke klar, men starter trolig ned mot 250.000. 
  • Les mer her.

Opel Frontera

  • Opel henter fram Frontera-navnet igjen med denne B-segment SUV-en. Frontera bygges på Stellantis Smart Car Plattform, den samme som blant annet «billigbilen» Citroën ë-C3 og Fiat Grande Panda kommer på. Lanseres neste år.

Opel Grandland

  • Skal være i Norge før jul, ifølge importøren. 465 cm lang, og dermed inn i samme marked som bestselgeren Tesla Model Y. Rekkevidden er oppgitt til opptil 580 km. Prisen er snart klar.

Peugeot 5008

  • Peugeots største elbil, 479 cm, fire cm lengre enn en Tesla Model Y. Startpris på 480.000 og en rekkevidde på drøye 500 kilometer. Senere kommer en versjon med to motorer og firehjulsdrift (opptil 500 km rekkevidde) og en med lang rekkevidde (opptil 660 km rekkevidde).
  • Les prøvekjøring av E-5008 her.

Polestar 4

  • Den hittil mest særpregede Polestar, altså den som likner minst på noe Volvo kunne bygget. Blant anner er bakruta borte, den er erstattet av et kameraspeil. Pris fra 586.000 (bakhjulsdrift) og 649.000 (firehjulsdrift).
  • Les prøvekjøring av Polestar 4 her.

Polestar 3

  • Merkets første store SUV, bygget på samme plattform som EX90, men mindre og billigere enn Volvo-en. Startpris på 723.000 kroner med bakhjulsdrift, 800.000 kroner med firehjulsdrift.
  • Les prøvekjøring av Polestar 3 her.

Porsche Macan

  • På vei inn i norske butikker i disse dager. Trolig den artigste SUV-en på markedet. Billigste versjon starter på 837.000 kroner, toppmodellen, Macan Turbo, starter på 1.237.000 kroner. Rekkevidde på inntil 577 km, og høy ladefart, 270 kW. Bygget på samme plattform som Audi Q6 e-tron.
  • Les prøvekjøring av Porsche Macan her.

Renault 5 Electric

  • På norske veier mot slutten av året. Dette er en moderne tolkning av modellen som ble laget fra 1972 til 1996. Som forgjengerne er den liten: 392 cm. Batteripakken på 52 kWt skal gi en rekkevidde på 400 km. Prisen ikke klar.
  • Les mer her.

Skoda Elroq

  • Skoda Elroq har verdenspremiere i oktober og salgsstart litt senere i høst. Modellen er hakket mindre enn Enyaq, klassifisert som en kompakt-SUV. Elroq er ventet å komme med flere batteristørrelser og valg mellom to- og firehjulsdrift. Maks rekkevidde skal være 560 kilometer. Blir prisen riktig, kan Elroc bli en storselger. 
  • Les mer her.

Smart #5

  • Med et moderne og særpreget SUV-design og lengde på 4,70 meter plasserer den seg størrelsesmessig mellom bestselgerne Tesla Model Y (4,75) og VW ID.4 (4,58) i den aller tøffeste bilklassen. Forventet på norske veier i 2025.

Volvo EX90

  • Den elektriske arvtakeren til XC90 har vært utsatt flere ganger, men nå kommer den endelig. Startprisen er 904.000 kroner (inkl. omkostninger og vinterhjul). Batteriet på 107 kWt (netto) som skal gi en rekkevidde på opptil 614 km. Tungvekteren på 2818 kilo kan dra henger på 2,2 tonn, og har nyttelast på 610 kilo.
  • Les prøvekjøring av Volvo EX 90 her.

VW ID.3 GTX

  • Den elektriske oppfølgeren til Golf GTI. Kommer i to varianter. Performance-utgaven har 326 hk, den vanlige 286 hk. Null til hundre på 5,9 sekunder, Performance er to tideler kjappere. Toppfarten er 200 kilometer i timen. Koster fra 482.000 kroner, inkludert frakt og levering Oslo. Performance koster 490.000 kroner.

VW ID.7 GTX

  • GTX betyr at ID.7 får firehjulsdrift. Med startpris på 579.000 kroner får man rekkevidde på 581 km, et bagasjerom på 605 liter i stasjonsvognen, og særdeles god bakseteplass.  De første utleveringene starter i høst.
  • Les prøvekjøring av Volkswagen ID.7 GTX her.

VW ID.7 PRO S

  • S-en betyr at ID.7 får et større batteri på 86 kWt, og rekkevidde som nærmer seg 70 mil på en passe varm sommerdag i landeveistempo. Men inntil videre kun med bakhjulsdrift.

VW ID.Buzz

  • Kommer i en 25 cm lengre versjon, som kan leveres med fem, seks eller sju seter. Leveres med to forskjellige batterier: 79 kWt (netto) i standardutgaven, og 89 kWt (netto) i lang utgave. I tillegg blir både standard og lang versjon tilgjengelig som GTX, altså med firehjulsdrift. Lang versjon starter på 612.000 kroner, med bakhjulsdrift.

Xpeng G6

  • Er så vidt lansert, og skal ta opp kampen mot Tesla Model Y. Prisen er 500.000 med mye standardutstyr og firehjulsdrift. Xpeng i Norge forventer en solid salgsvekst med G6 på plass. Motor kommer snart med en større test.
  • Les prøvekjøring av Xpeng G6 her.

    Zeekr

  • De første demobilene er nå klare. Utleveringer av biler skal etter planen skje mot slutten av tredje kvartal. Zeekr X er en nær slektning av Volvo EX30, mens 001 er nær fem meter lang, med en rekkevidde på inntil 620 km. 
  • Les prøvekjøring av Zeekr X her.

Og her kommer det viktige oppgraderinger:

Hyundai Ioniq 5

  • Modellen Motor kåret til årets beste bilkjøp i 2021, har minimale utvendige endringer, men får bedre rekkevidde og mer konkurransedyktig pris.
Foto: HUYNDAI

Kia EV6

  • Kjennes igjen på et helt nytt lyktedesign i fronten og får blant annet bedre rekkevidde, støydemping og materialkvalitet innvendig.

Tesla Model Y

  • Trenger sårt samme oppgraderinger av interiørkvalitet og støynivå som lillebror Model 3. Usikkert når det skjer, i kjent Tesla-stil, men garantert snart.

BYD Tang

  • Ny front (som Seal U), men det er den kraftig økte rekkevidden som er nyheten her. Med 530 km blir denne sjuseteren aktuell for langt flere storfamilier.

VW ID.4/VW ID.5 

  • Foreløpige og uoffisielle bilder viser at fronten får et mildere uttrykk, likt lillebror ID.3. Innvendig er det allerede gjort endringer på instrumentpanel, med blant annet ny girvelger. Forhåndsvarming av batteriet har også kommet.

BMW i4

  • Bare entusiastene – men dem er det mange av – ser de ytre endringene. Kåret til årets beste bilkjøp av Motor i 2022. Nå kommer rimeligste versjon også med firehjulsdrift. 

Porsche Taycan 

  • Kraftig oppgradert rekkevidde er viktigste nyhet. Den allerede gode ladefarten blir også bedre. Kjennere registrer små endringer på lykter og annen dekor.

    Nio EL8

  • Første Nio på markedet i Norge, men da het den ES8. Nå er den strippet for dekoren i fronten, og har fått samme instrumentpanel som resten av familien. Leveres nå kun som 6-seter. Pris fra 732.000, med batterileie i tillegg.