NY TOPPMODELL: Med 4,80 meter lange C5 X er Citroën tilbake i storbilklassen, denne gangen med en tidsriktig ladbar crossover.

Her er nye C5 X:

Citroën med klassisk komfort i nytt flaggskip

Citroën lanserer nye C5 X med prioritering av en klassisk Citroën-øvelse: Komfort i særklasse.

Publisert Sist oppdatert

Citroën C5 X vil i Norge være aktuell som ladbar hybrid. Med denne er merket tilbake i storbilklassen, der Citroën markerte seg som en innovativ og annerledes aktør i mange tiår.

Modellene markerte sin tid: Fra den legendariske DS på 50-tallet via den spektakulære SM og prestisjemodellene CX, XM og C6.

Bilens umiddelbare forgjengere, to generasjoner C5 mellom 2001 og 2017, var på mange måter bra biler, men betydelig nedtonet og mer anonyme enn klassikerne. Kort sagt mer mainstream og mindre Citroën.

Mens forrige generasjon C5 eksisterte som kombi-sedan og som stasjonsvogn, lanseres C5 X kun i crossover-versjonen. Nykommeren skal verken være SUV, sedan eller stasjonsvogn, men en kombinasjon av de tre, hevder de ansvarlige for produkt og design.

NETTOPP AVDUKET: Designsjef i Citroën, Pierre Leclerq, forklarer designfilosofien bak C5 X i nærvær av direktør for produkt og strategi, Laurence Hansen.

Linjer kjent fra konseptet

Bilen er tydelig inspirert av konseptbilen CXperience Concept som ble vist på bilutstillingen i Paris for snart fem år siden.

Pris, tekniske data og spesifikasjoner er det foreløpig ganske begrenset informasjon, men noe er klart:

Med akselavstand på 278 cm, lengde på 480,5 cm og høyde på 148 cm plasserer den seg midt i det såkalte D-segmentet (mellomklassen), som man gjerne kalte storbiler tidligere.

– Introduksjonen av nye C5 X gir Citroën et modellutvalg som vi bare kunne drømme om for noen år siden. C5 X er en bil som appellerer både til hjerte og hjerne i måten den kombinerer ny teknologi med komfort og praktiske løsninger, sier Ole S. Nedenes, merkesjef for Citroën hos importøren, Bertel O. Steen.

Citroën C5 X kommer fra start som ladbar hybrid med 225 hestekrefter og en elektrisk rekkevidde produsenten oppgir til «over 50 kilometer».

Komfort er et stikkord, og C5 X introduserer en ny måte å kontrollere de hydrauliske demperputene på. Dette gir mulighet for å velge mellom tre ulike innstillinger tilpasset ulike kjøreforhold.

Den første presentasjonen gir av at bilen tilbyr god plass, og romslighetsfølelsen styrkes med store vindusflater og et stort glasstak som kan åpnes.

Støydempet

Citroën hevder å ha lagt spesielt vekt på støydemping, med akustisk laminerte vinduer både foran og bak, noe som skal sørge for å redusere både vei- og vindstøy.

Lastevolumet er ikke like stort som i klasseledende stasjonsvogner som Skoda Superb eller VW Passat, men det er tross alt på 545 liter med baksetene i bruk. Dette kan økes til 1640 liter med baksetene nedfelt. Bakluken kan åpnes elektrisk med foten, hvis du har hendene fulle.

Citroëns presentasjonsvideo av C5 X:

Smarttelefonen som basis

En ny 12-tommers berøringsskjerm introduserer et nytt infotainmentsystem der du selv bestemmer utseende og funksjonalitet, som på et nettbrett.

Stemmestyring og et utvidet head-up-display i frontruten skal utgjøre første steg på veien mot AR-teknologi (augmented reality eller «utvidet virkelighet»), der du kombinerer utvidet digital informasjon med det du ser rundt deg.

Mobiltelefoner lades enten trådløst eller via de 4 USB-C-kontaktene, mens speiling av telefonen din kan skje trådløst.

Citroën C5 X kommer med selvkjøring nivå 2, 360 graders kamera, sensorer som automatisk åpner og låser bilen når du nærmer deg.

Nye Citroën C5 X kommer fra start med bensinmotor eller som ladbar hybrid, og salget starter etter sommeren.

Hyllest til røttene

Citroën-toppsjef Vincent Cobée mener bilen er i tråd med Citroëns verdier og tolker dem på en tidsriktig måte.

– Målet med bilen er å integrere stil, eleganse, utsøkt kjørekomfort og kvalitet med et rimelig prisnivå og samtidig med fokus på selskapets samfunnsansvar, oppsummerer Cobée.

Den nye Citroën-modellen skal produseres i Kina, på fabrikken Stellantis (eieren av Citroën) driver med sin partner Dongfeng. Derfra skal den eksporteres til Europa.

Bilen kommer fra start med bensinmotor eller som ladbar hybrid, og kommer i salg i Norge over sommeren. Priser er altså ikke ennå kjent.