TO PÅ TOPP: Romslige Volkswagen ID.Buzz (til høyre) utfordrer elegante BMW i4 som det beste bilkjøpet akkurat nå. Klassiske BMW-egenskaper avgjør valget for oss.

Årets beste bilkjøp:

Buzz eller BMW – motpoler som frister

Vi hyller komforten, kvaliteten og kjøregleden – og en rekkevidde som gjør at alt dette kan nytes uten bekymring. Økonomisk sett kommer også vinneren overraskende godt ut. Derfor er BMW i4 eDrive Årets beste bilkjøp.

Publisert Sist oppdatert

Det er ganske beskrivende for årets kåring at lyssignaturen til splitter nye ID.Buzz stråler mot vinneren. For like mye som Buzz er en frisk nykommer på en fortjent sølvplass, like mye trenger vi å se med friske øyne på BMW.

Buzz kaster bokstavelig talt nytt lys over BMW.

Fra hver sine poler har VW ID. Buzz og BMW i4 eDrive samlet argumenter og jurystemmer til å ende opp i den prestisjetunge duellen om å bli Årets beste bilkjøp:

Fellesnevnerne til disse to bilene er vel egentlig bare at de går på strøm og at du får dem bra utstyrt til rundt 600.000 kroner.

De ble nevnt som spennende outsidere, men ikke blant de største favorittene. Men både det innovative konseptet Buzz og den mer konservative og gjennomtenkte i4 har både imponert og overbevist.

i4 ender også opp med overraskende gode tall når vi legger inn alt økonomiske belastninger. Summen av nybilpris, løpende vedlikehold, renter, forsikring, bompassering og ladekostnader gjør det enkelt å begrunne vårt valg også med fornuftbaserte argumenter. Det er ikke slik at en BMW nødvendigvis må bli dyrere.

Godt humør

Volks­wagens ny­tenkning i form av buss­konseptet, har sjarmert jurymedlemmene i senk – og etterhvert i synk. Buzz er en eneste stor lykkepille til barnefamiliene, med enorm bagasjeplass, en lys og luftig kupé og utradisjonelle sammensetninger av både materialer og farger.

Denne saken ble først publisert i magasinet Motor, utgave 4/2022.

Et barn som vokser opp i en Buzz, vil for evig og alltid mene at dette er verdens beste bil. Og med sånne passasjerer blir også en bussjåfør i godt humør.

Da vi omsider fikk prøve den på norske veier i slutten av oktober, ble vi møtt av trafikkforhold som skiftet karakter på merkelig vis.

Forbikjørende senket farten, la seg på siden av oss, og skapte sine små mobilhistorier ut av sidevinduet. Bakenforkjørende kom så nær at selv en adaptiv fartsholder med italienskprodusert programvare ville varslet. Ventende taxisjåfører skvulpet med kaffen i iveren etter å gi tommelen opp.

Selv vimsete tenåringer fikk et snev av militær disiplin i møte med vår tofargede retrobuss.

Vi fikk en solid bekreftelse på førsteinntrykket vi tok med oss fra København en måned tidligere: Buzz er et særdeles forfriskende innslag i en bilindustri som allerede er ganske så fargerik for tiden. Det sier alt om denne bilens appell.

Fabelaktig jobb

i4 er på mange måter motpolen. Den er mer tradisjonell i form og funksjon, og henvender seg i stor grad til de konservative bilentusiastene som mer eller mindre motvillig er i ferd med å erkjenne at framtiden er batterielektrisk.

Det høres litt kjedelig ut, men er det ikke.

For BMW har gjort en fabelaktig jobb med denne transformasjonen. Dette er en bil du ikke kommer uberørt ut av. Og det i en tid da alle elbilmotorer og girkasser oppfører seg likt.

BMW er en av bilprodusentene som i sterkest grad er blitt knyttet til innholdet i den klassiske definisjonen av kjøreglede. Da handler det om motorer som piskes opp i det røde feltet på turtallsmåleren, girkasser som med mekanisk presisjon klikker inn på førerens kommando, og ikke minst den berusende lukten av eksos.

Mer påkostet

Alt dette sanselige er nå borte. Men andre faktorer slår inn. Kjøregleden i form av en nydelig balansert bil som føles trygg og presis uansett utfordringer, er avgjort fortsatt til stede i en BMW. Likevel er det først og fremst komfort og kvalitetsfølelse som løfter den fram, rent emosjonelt. Det mer faktabaserte i form av klassens beste rekkevidde, kommer vi tilbake til.

Støynivået fra underlaget opplever vi som lavest i klassen, setene er behagelige selv fra rimeligste nivå, og kvaliteten i brytere og overflatematerialer er klasseledende.

Selv om elbiler generelt veier mer og derfor oppleves stivere i lavere fart, så fikser de ulike produsentene denne utfordringen på ulikt vis. i4 passerer asfaltskjøter, trikkeskinner og fartsdumper som en sportslig selvfølge, ikke som et nødvendig onde. Det hele føles rett og slett mer påkostet og velgjort.

Rekkevidde vs. plass

Begge bilene har naturligvis også noen svakheter. Og forskjellen på de to finalistene underbygges av at den enes største styrke, er den andres største svakhet. Og den andres største styrke, er den førstes største svakhet.

Enklere forklart:

  • i4 har en bekymringsløs rekkevidde, klassens beste. Buzz har en rekkevidde som ikke forsvarer et konsept som er bygd for mennesker, bagasje og lange etapper.

  • Buzz er en bekymringsløs familiebil, klassens beste. i4 er lav, trang i baksetet, og selv med 470 liter bagasjevolum er den ikke på nivå med de mer SUV-pregede finalistene som konsernsøsken iX1 og VW ID.5.

  • Begge har forøvrig kun bakhjulsdrift. Noen vil se på som en mangel. Skal du ha i4 med firehjulsdrift, må du opp cirka 100.000 kroner. Skal du ha Buzz med firehjulsdrift, må du vente.

Når vi kårer I4 til Årets beste bilkjøp, så er det fordi den framstår som en mer helstøpt bil enn Buzz. i4 tilfredsstiller et marked og en kundegruppe hundre prosent, uten kompromisser. Den har kreftene, kvaliteten, komforten og kjøregleden – og en rekkevidde som selv vinterstid bringer deg nærmere 50 mil.

ÅRETS BESTE BILKJØP: Med juryen (f.v.): Øivind A. Monn-Iversen, journalist og testansvarlig i Motor, Anette Berve, rådgiver i forbrukeravdelingen i NAF, Ulrica Risberg, markeds- og kommunikasjonsdirektør i NAF, Peter Raaum, ansvarlig redaktør i Motor, Marianne Søhagen, seniorrådgiver for trafikksikkerhet i NAF og Tom André Nilsen, teknisk konsulent i NAF.

Og – ikke minst – i en kåring der den økonomiske biten er en viktig faktor: Du får den rimeligere enn du antakelig vil tippe.

538.000 kroner, ferdig på veien inkludert vinterhjul, er en meget god pris. Skal du flotte deg litt med farger og felger, så må du opp 100.000, men du kommer også fint under 600.000 med litt ekstra luksus. Forutsetningen er at du trolig må justere synet ditt på BMW. Da ser du en bil som også speiler fornuften, ikke bare følelsene.

Bortskjemt

Buzz trenger først og fremst et større batteri. Det kommer. I vår testperiode lå forbruket på rundt 24 kWt/100 km. Det gir en rekkevidde på under 30 mil. Og ingen kjører batteriet tomt med vilje – bortsett fra NAF og Motor i de to årlige utgavene av verdens største elbiltest.

Altså er man nede på kanskje 25 mil reell rekkevidde.

Det er cirka halvparten av i4, og absolutt for lavt for en bil som dette. For dårlig rekkevidde er den viktigste årsaken til at Buzz ikke blir Årets beste bilkjøp.

Men kjører man ikke ofte langt, og har man lademulighet hjemme, så kan dette være det perfekte valget for en familie. Oversikten, trivselen, skyvedørene og den enorme bagasjeplassen, gjør deg fort bortskjemt.

Moms og vekt

Det er flere usikkerhetsmomenter rundt et nybilkjøp i dag.

Ett av dem forvaltes av Stortinget, i form av et forslag til statsbudsjett som inkluderer både vektavgift – i praksis en rekkeviddeavgift, fordi batterityngde og rekkevidde hører sammen – samt moms på elbiler over 500.000 kroner.

Denne utgaven av Motor gikk i trykken før statsbudsjettet ble vedtatt. Men uansett utfall, er det tydelig at myndighetene ikke lenger vil være like rause med insentivene til elbilkjøperne. Og ser vi for oss momspåslaget ved 500.000, så går det for svært mange familiebiler en grense akkurat der i form av firehjulsdrift.

Firehjulsdrift?

Kia EV6 er på papiret kanskje det beste eksempelet:

Med samme utstyr og batteripakke, er det bare firehjulsdriften som bestemmer om du bikker over eller under momspåslaget.

Selvsagt er dette bare en teoretisk øvelse. Her blir det garantert skreddersydde «momspakker» på de mest etterspurte modellene. Men det reiser uansett en problemstilling som vil påvirke både importørenes inntjening og forbrukernes lommebøker.

Et høyst konkret spørsmål er jo om du faktisk trenger firehjulsdrift?

Kanskje er bedre rekkevidde og lavere pris viktigere?

Motors erfaringer med elbiler med bakhjulsdrift på vinterføre, er at de fungerer svært bra – med mindre du skal avgårde fra stillestående eller har den berømte siste kneika opp til hytta. For elbiler med forhjulstrekk derimot (som Nissan Ariya og Toyota bZ4X) anbefaler vi firehjulsdrift.

Leveringstider

Det andre store usikkerhetsmomentet er leveringstider. Vår vinner av kåringen, BMW i4, har i skrivende stund en leveringstid på et år. Det er selvsagt altfor lenge, selv om vi for i4 sin del er tilbøyelige til å si at det er verdt ventetiden.

BMW I BAKSPEILET? Kanskje på vei forbi.

Motor gir ikke denne faktoren stor vekt i årets kåring. Mye fordi dette er et globalt problem som skyldes både etterdønninger av pandemi og en pågående russisk krigføring i Ukraina. Dette rammer bilprodusentene ulikt.

Noen kan levere biler på noen dagers varsel, andre må vente like lenge som BMW. Noen kan levere spesifikke utstyrsversjoner og farger, mens det er lange ventetider på andre versjoner. Noen har kort leveringstid på versjoner med tohjulsdrift, mye lenger ventetid på firehjulsdrift.

Det er uansett en viktig faktor å være oppmerksom på. Du kan altså få ny bil i god tid før jul i år – eller kanskje innen neste jul …

Motors kostnadsberegninger for årets finalister, viser dessuten at det generelt er blitt vesentlig dyrere å ha elbil. Rundt 15 prosent. Ladeprisene er den viktigste enkeltfaktoren. Rentene er den tredje største faktoren. Og avhengig av hvor ofte du passerer en bomstasjon, så er bompenger fort den nest største faktoren.

Økonomisk fornuftig bilhold

Dette er de viktigste premissene for kåringen:

  • Alle modellene skal være nye i 2022.
  • De skal ha blitt utlevert til kunder i 2022 (se merknad).
  • De skal gi et økonomisk fornuftig og forutsigbart bilhold.
  • De har oppnådd poeng helt i tetsjiktet i Motors tester.

Merk: Invasjonen av Ukraina og nedstengninger under pandemien har gitt store forsinkelser i verdens bilproduksjon, og det rammer produsentene ulikt. Derfor stiller vi heller ikke absolutte krav her.

I magasinet får du en utregning av årlige kostnader for de enkelte modellene.