NY PLATTFORM: iX er den første modellen som er konstruert på den selskapets nye plattform.Foto: UWE FISCHER/BMW
Nye BMW iX skal gå 630 km:
BMWs nye el-SUV smadrer e-tron på rekkevidde
Nye BMW iX får en WLTP-rekkevidde på 630 km for xDrive50-modellen når den kommer på veien i november. Det er i utgangspunktet elbilfeltets beste rekkevidde, for biler til under millionen.
Og vel så interessant, for dem som vaker etter tysk premium i nybildammen:
BMW iX xDrive50 får en rekkevidde som er rundt 50 prosent bedre enn hovedkonkurrenten Audi e-tron. Prisen er også noe høyere, men kanskje er ikke prissensitivitet fremste kjennetegn på kundene i dette segmentet.
– Per i dag har vi fått et fire-siffret antall bestillinger på iX, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.
BMW kommer ved kampanjestart i et relativt oversiktlig utvalg:
iX xDrive 40 og iX xDrive50 har som innstegsmodeller startpris på henholdsvis 659.000 og 799.000, mens en ferdig utstyrt «Fully Charged Edition» koster henholdsvis 795.000 og 935.000 kroner.
Audi e-tron slo virkelig an i det norske elbilmarkedet i fjor. Et bra salg i 2019 (5377 biler og markedandel på 3,78 prosent) ble til eksepsjonelt høyt tall i 2020 – 9184 registrerte biler, markedsandel på 6,49 prosent og suveren førsteplass på registreringsstatistikken.
Nå er det plutselig blitt veldig tett med konkurrenter i SUV-klassen.
Men iX-lanseringen til BMW er den stiveste utfordringen til nå, selv om også prisgunstigere Q4 er over 500 km i rekkevidde.
Og BMW Norge legger ikke skjul på at de har forventninger:
– Frem til nå har vi kun kommunisert rekkevidde og batterikapasitet med «over»-tall for BMW iX. Det skaper selvsagt forventninger, og sikkert også litt frustrasjon. Vi tror og håper at de mange kundene som allerede har bestilt BMW iX nå ser at vi holder det vi lover – og litt til, sier Marius Tegneby.
Annonse
Pluss 600 km
Utstyrsvariasjonene vil påvirke rekkevidden, men gjennomgående hele xDrive50-flåten ligge over 600 km i WLTP.
xDrive40 kommer med WLTP-rekkevidde inntil 425 km.
Senere kommer også en kraftigere versjon – iX M60. Lanseringstidspunkt og tekniske detaljer på denne er ikke klare ennå.
xDrive50 kommer med netto batteripakke på 105,2 kWt (111,5 brutto), med seks 50-cellers moduler og fem 40-cellers moduler. xDrive40 har 71 kWt batteripakke (76,6 brutto), med ti 18-cellers moduler.
På 11 kW hjemmelader bruker de henholdsvis snaut 11 timer (xDrive50) og under 8 timer (xDrive40) fra null til fulladet.
Ved hurtigladestolpen lader xDrive50 med kapasitet på inntil 200 kW. BMW anslår tiden fra 10 til 80 prosent til ca. 35 minutter.
xDrive lader med inntil 150 kW, med 10 til 80 prosent på rundt 31 minutter.
Tekniske data oppsummert:
Modell
BMW iX xDrive40
BMW iX xDrive50
Pris:
Fra kr. 659 000
Fra kr. 799 000
Rekkevidde (WLTP)
Opptil 425 km
Opptil 630 km
Batterikapasitet, brutto
76,6 kWh
111,5 kWh
Batterikapasitet, netto
71 kWh
105,2 kWh
Energiforbruk
19,4–22,5 kWh/100 km
19,8–23,0 kWh/100 km
Maks ladekapasitet
150 kW
200 kW
Ladetid ved maks ladekapasitet, 10–80 % SOC (State of charge)
35 minutter
31 minutter
Rekkevidde vs ladetid ved maksimal ladekapasitet ved 10 % SOC (State of charge)
95 km rekkevidde på 10 minutter
150 km rekkevidde på 10 minutter
Ladetid, AC 3-fas 11 kW, 0–100 %
Mindre enn 8 timer
Mindre enn 11 timer
Samlet motoreffekt
326 hk
523 hk
Samlet dreiemoment:
630 Nm
765 Nm
Akselerasjon, 0–100 km/t
6,1 sekunder
4,6 sekunder
Toppfart
200 km/t
200 km/t
Vekt:
2365 kg
2510 kg
Lengde (begge):
4953 mm
(som X5 pluss 31 mm)
Bredde (begge):
1969 mm
(som X5 minus 37 mm)
Høyde (begge):
1695 mm
(som X6)
Akselavstand (begge):
3000 mm
(som X5)
Bagasjevolum (begge):
500/1750 liter
Maks hengerlast (begge):
2500 kg
Kilde: BMW
PS: Helt suveren i rekkeviddekampen er Teslas kommende Model S Plaid+, som skal ha 837 km WLTP-rekkevidde, men denne kommer først i 2022. Prisen blir svært tett på 1,5 million kroner.