KOMMER: Instrumentpanelet i en Neue Klasse-modell, med rombeformet og relativt liten berøringsskjerm.

Utviklingssjefen i BMW:

– Store skjermer er allerede gammeldags

Større enn dette blir aldri berøringsskjermen i en BMW, lover utviklingssjefen. Han synes utviklingen har gått for langt.

Publisert Sist oppdatert

Frank Weber er ansvarlig for kommende Neue Klasse fra BMW, der alle modellene får det såkalte Panoramic iDrive-systemet. 

Det betyr at det meste av relevant førerinformasjonen ligger horisontalt i underkant av frontruten, med et head-up-display over der igjen.

Det er ganske selvfølgelig at Weber snakker varmt om løsningen han selv er ansvarlig for, i møte med blant annet Motorauthority

Samtidig tar han opp et viktig poeng som mange kjenner seg igjen i:

Ikke større

– Å gjøre skjermene større, er ikke rett vei å gå. Noen brukere vil ikke kunne nå alt på skjermen, sier han.

Blant annet derfor er de nye skjermene i Neue Klasse-bilene rombeformet, og de blir ikke større enn 17,9 tommer. Det lover Weber.

STORT: Større skjermer enn Hyperscreen fra BMW sin erkerival, Mercedes-Benz, er det vanskelig å få.

– Noe skjer når du har de store TV-skjermene i bilen som kobler deg fra veien. En BMW skal koble deg til rattet, som igjen er koblet til kjøretøyet, som igjen er koblet til veien. Det er dette du forventer av en BMW, påpeker han.

I sum mener han ulempene med de stadig større skjermene gjør at de allerede er i ferd med å bli gammeldags.

iDrive borte

Han bekrefter også at iDrive-systemet aldri kommer tilbake. I mange år har BMW hatt en forbilledlig løsning med hjulet i midtkonsollen som styrer alt av menyer på skjermen. Dette ble introdusert på 7-serien i 2001.

Men på kommende generasjoner BMW, er denne funksjonen overlatt til stemmestyring og berøringsskjerm.