NYTT OPPSYN: Endelig design er ikke klart på i1 og i2, men vi kan vente tette bånd til designprofilen som BMW viste på sin kommende SUV.

Flere elbil-modeller fra München:

– BMW med både i1 og i2 i Neue Klasse-serien

BMW ruller ut første modell av neste generasjon elbil med Neue Klasse neste år. Nå melder Autocar med kilder i BMW-systemet at både i1 og i2 kommer i samme serie.

Publisert Sist oppdatert

Samtidig skriver Autocar i sin nyeste utgave at BMW kommer til å beholde modellbenevnelsene etter samme system som i dag, selv om bilene kommer med ulike drivlinjer, både når det gjelder motorisering, drivstoff og hjuldrift.

Neue Klasse-begrepet skal kun brukes i markedsføringen av denne nye generasjonen.

BMW slipper en 3-serie og en SUV i den første utrullingen av serien, biler som i tillegg til betydelige designendringer også kommer med kraftig forbedret batterikapasitet, økt rekkevidde og redusert forbruk.

BMW har ikke gitt hint om prisnivået på Neue Klasse-serien, men Autocar omtaler nye i2 som en spirituell arvtaker etter merkets populære debut-elbil, i3 som ble lansert i 2013 og parkert for godt i 2022.

Jakter de unge

Ulikt Mercedes-Benz vil satse på mindre elbiler også, selv om lønnsomheten på disse er betydelig mindre enn på de mer kostbare modellene.

Produktsjef Bernd Körber har i intervjuer med Autocar sagt at satsingen på småbilene skyldes et ønske om å knytte yngre kjøpere til merket.

Ifølge magasinet skal i1 lanseres i 2027 og i2 året etter, begge inngår i den første lanseringsbølgen av Neue Klasse-modeller, biler som har 800V elektrisk arkitektur og kan utstyres med en, to eller fire motorer på to ulike plattformer: NAx for bak- og firehjulsdrift, NBx for for- og firehjulsdrift. De to småbilene blir de første på NBx-plattformen.