BESTSELGER: BMWx mestselgende bil, iX1, kommer nå i en billigere versjon.

Lanserer iX1 med forhjulstrekk:

Rimeligere enn dette kan du ikke kjøre elektrisk BMW

Klarer du deg uten firehjulsdrift og altfor mye ekstrautstyr, så får du en elektrisk familie-SUV fra BMW til drøye halvmillionen.

Publisert Sist oppdatert

iX1 eDrive20 er betegnelsen på den nye innstegsmodellen til BMW. Du må også ofre 68 hester (204 mot 272) i tilegg til firehjulsdriften, men dette merker du aldri under normal kjøring. 

Trolig er det mer interessant at du får snaue fire mil bedre rekkevidde: Opptil 475 km offisielt. 

Rekkevidde

Det er ikke spesielt imponerende sammenliknet med andre tohjulsdrevne SUV-er. I 2024 kommer for eksempel Peugeot med E-3008, en direkte konkurrent med 700 km rekkevidde.

Men det er ikke alle som jakter maks rekkevidde. Mange er også opptatt av kvalitetsfølelse og et anerkjent produktmerke i et uoversiktlig og prispresset marked. Der scorer BMW mange poeng.

EKSTRA: Det er teoretisk sett mulig å få en BMW iX1 til under en halv million. Men du må opp mot 550.000 for en godt utstyrt versjon med hengerfeste, metallic lakk (begge deler er inkludert i «Charged Plus»), samt vinterhjul.

Hengerfeste inkludert

Startprisen er 480.000, inkludert omkostninger, for en ganske ribbet versjon. Du bør minst opp på utstyrspakken «Charged». Den gir deg blant annet adaptive LED frontlys med fjernlysassistent, nøkkelløs betjening, speilpakke, trådløs lading av mobilen, rattvarme, takrails – og hengerfeste. 

FAMILIE-SUV: iX1 har kompakte utvendige mål. Lengden på 450 cm er for eksempel 25 cm kortere Tesla Model Y. Men bagasjevolumet er på solide 490 liter.

BMWs bestselger

Pris: 499.900. Men så kommer vinterhjul og trolig en annen lakk enn svart uten metallic glans. Da er det fort ytterligere 30.000 kroner.

De øvrige utstyrsversjonene, «Charged Plus» og «Fully Charged», koster henholdsvis 519.900 og 559.900.

  • BMW iX1 xDrive30 er så langt i år den mest registrerte nye BMW-modellen i Norge, på en 10. plass.