TO BRØDRE SOM IKKE ER BRØDRE: Luksus-sedanen i7 (t.v.) er neste toppmodell fra BMW, mens iX1 (t.h.) tar over for i3.

Luksus fra BMW:

Elektrisk for konge og fedreland

Her, på hver sin side av en lettvegg i en lagerbygning på Gotland, står BMWs elektriske ytterligheter – kongelige i7 og folkelige iX1.

Publisert

GOTLAND (Motor): BMW inviterte sist uke til visning på den største, svenske øya i Østersjøen med to modeller som utfyller tyskernes første rimelig komplette flåte av helelektriske biler.

Med i7 og iX1 finnes det seks elektriske BMW-modeller: i3, iX3, i4, iX, iX1 og i7. Det betyr at tyskerne har elbiler i de fleste segmenter.

BMW i7 xDrive60

  • Produksjonsstart: November. Utleveringstart: Kanskje sent 2022, trolig tidlig 2023.
  • Motor: 4-hjulstrekk, med 190 kW/258 hk foran og 230 kW/313 hk bak, til sammen 400 kW/544 hk. Dreiemoment på 745 Nm. Toppfart 240 km/t, 0–100 på 4,7 sekunder.
  • Rekkevidde (WLTP): 590-625 km. Forbruk (WLTP): 18,4-19,6 kWt. Batteri: 101,7 kW (netto). DC-lading 10-80 min: 34 minutter.
  • Lengde/bredde/høyde (mm): 5391/1950/1544. Akselavstand (mm): 3215.
  • Standardmodellen har 19-tommers dekk (opp til 22-tommer som tilvalg), panoramatak, skinninteriør.

Med nullutslippsmodell i den kommende 5-serie-oppdateringen venter BMW i løpet av 2023/24 å ha elbiler i 90 prosent av de ulike modellsegmentene.

Introduksjonen av i7 gir mulighet til grønt skifte for de ikke altfor mange som har midler til det mest luksuriøse BMW har å by på.

Uten å røpe statshemmeligheter, så finnes en 7-serie i bilparken til familien i det som var Drammensveien 1, senere Henrik Ibsens gate 1, nå Slottsplassen 1.

Hva venter nå kongen, om han vil ha ladbar?

SOM EN MILLION: i7 xDrive60, Europa-modellen.
THE AMERICAN WAY: 760i xDrive (med V8er) blir ikke til salgs i Europa, men disse bildene gir en idé om hvordan i7 fremstår i sort.

Flaggskip

BMW lanserte første generasjon 7-serie i 1977, nå kommer den sjuende, og de sju motorvariantene som nå kommer fra Dingolfing-fabrikken i 2022 og 2023, følger i tradisjonen som BMWs fremste sedanmodell.

Tidstypisk nok vil tre av dem aldri komme på det europeiske markedet, men forbeholdes salg i USA og Asia (regionen hvor BMW trolig vil selge flest av disse). Holdne asiater kan tåle sedaner, rike amerikanere har en hang til de røsligere vognene – og for dem har BMW kraftpluggen XM i vente. Men mer om den en annen gang.

7-serie kommer med en tilvalgsliste herfra til glade jul, men det finnes et felles utgangspunkt: Alle er 5391 mm fra begynnelse til slutt (18 cm lengre enn Mercedes EQS), 1950 mm brede, 1544 mm høye og med akselavstand på 3215 mm.

På nyeste 7-seire er det første gang delte frontlykter – med smale, horisontale LED-lykter oppe, mens den nederste delen først kommer til syne når nær- eller fjernlys aktiveres. Med den digre nyregrillen og et mindre avrundet frontdesign enn de siste 7-serie-generasjonene, gjør den nye utgaven et kraftfullt førsteinntrykk. Dette er ingen anonym bil.

Førermiljøet har samme «Curved Display» som BMW introduserte med i4 og iX – førerinformasjon og infotainment-skjermene er bundet sammen til én buet enhet.

En kino-opplevelse

Men det er på andre rad vi finner godsakene som skiller i7 fra de fleste andre biler:

I de to baksetene, som blir tre hvis du vipper opp armlenet i midten, kan du via fjernkontrollene i døra felle ned en 31-tommers skjerm med 8K-oppløsning og 32:9-format.

Velkommen på kino.

Eller til strømmetjenestene du foretrekker.

Blant tilvalgene er også «Executive Lounge», en løsning hvor støtte til beina felles opp, mens setet foran skyves fremover – og du virkelig kan strekke ut.

STANDARD PANORAMA: i7 kommer med skinnseter og panorama-tak som standard. Når du feller ned storskjermen fra taket, kommer blendingsgardinene på plass foran side- og bakvindu.
POPCORN? 8K-oppløsning, et 40-talls høytalere og 32:9-format, men uten innebygget popcorn-maskin.
TO ELLER TRE: Armlenet i midten kan felles opp, hvis det er tre som vil kikke.
KJENTE LINJER: 7-serie har det staseligste av komfort og interiør-detaljer, men designet bygger på mye av det samme BMW har presentert i iX.

Det er i7 xDrive60 som blir aktuell for norske kunder, en helelektrisk variant som p.t. har innstegspris på 1.169.000 kroner, eks moms. Det er såpass at den norske avgiftsdebatten, med regjeringens forslag om moms på kjøpesummen over 500.000, blir en faktor.

Skjønt, er det momsen som er den største prisutfordringen for de som leker med tanken på denne bilen? Vi er tilbøyelig til å tro at en praktisk talt uendelig tilvalgsliste byr dem større kvaler.

Lading og rekkevidde

Når det gjelder klassiske elbiløvelser, kommer i7 xDrive60 med høyspentbatteri på 101,7 kW netto, rekkevidde mellom 590 og 625 km, og forbruk mellom 18,4 og 19,6 kWt avhengig spesifikasjoner og utstyr. DC-lading skjer med makseffekt på inntil 195 kW, spennet 10–80 prosent skal fylles på 34 minutter.

Akselerasjon 0–100 skjer på 4,7 sekunder, med hjelp av en motor som har samlet effekt på 400 kW/544 hk og et maksimalt dreiemoment på 745 Nm.

Toppmodellen i7 M70 xDrive kommer i 2023, med over 600 elektriske hester og akselerasjon 0–100 på under fire sekunder. Startprisen på denne er estimert til 1.399.000 – eks moms.

I 2023 kommer også ladehybriden M760e xDrive, samt en pansret versjon, for den som er høyt nok på strå.

Tre bensinmodeller (735i, 740i og 760i) kommer i USA/Kina, i tillegg til dieselutgaven 740d xDrive. Ryktene vil ha det til at en hydrogendrevet versjon og en i7 med faststoff-batteri også er på tegnebrettet, men ingen av disse er på gang før 2025.

ARVTAKEREN: Etter i3 kommer nå kompakt-SUVen iX1.

Farvel til folkehelt

Helt i den andre enden av 7-serie-lanseringen faser BMW nå ut produksjonen av elbil-debutanten i3. I juli produseres det aller siste eksemplaret, og de som hadde håpet på en fornyet i3, må belage seg på noe helt, helt annet.

De får iX1, en kompakt-SUV som med startpris på 479.000 kroner nå blir innstegsmodellen for den som vil ha elbil fra BMW.

Vel 30.000 i3 har kommet på norske skilter siden bilen ble introdusert i 2014. Siden den gang har den stått for over 29 prosent av nybilregistreringene til BMW i Norge.