Mandag skrev Motor om Bilimportørenes Landsforening (BIL), som har sendt brev til Finansminister Trygve Slagsvold Vedum, med ønske om et snarlig møte for å ordne opp i kaoset som har oppstått med overfylte bilhavner og skip som blir liggende og vente ute i fjorden.
Skjønner frustrasjonen
Helt konkret ønsker bilimportørene å utsette det varslede momspåslaget en måned – fra 1. januar til 1. februar, for å få tid til å håndtere alle de nye bilene som er på vei inn til landet.
Flere detaljer og begrunnelsen fra direktøren i BIL, kan du lese mer om her.
Men bilimportørene får ikke svaret de ønsker seg.
Statssekretær Lars Vangen (Sp) skriver i en e-post til Motor at det er forståelig at bilkjøpere som opplever at bilen blir dyrere enn planlagt på grunn av forsinkelser i leveransene, blir frustrert.
«Bilbransjen må alltid ta høyde for at det kan komme avgiftsendringer og leveringsutfordringer og gi kundene tilstrekkelig informasjon om dette. Endringene i momsfritaket for elbiler ble varslet i revidert nasjonalbudsjett for 2022, som ble lagt frem 12. mai 2022. Denne innstramningen har derfor vært kjent relativt lenge, og de ulike aktørene har hatt god tid til å tilpasse seg endringene.»
Stortinget har altså bestemt at det fra 1. januar 2023 skal innføres moms på elbiler for den delen av kjøpesummen som overstiger 500.000 kroner. Dette kommer i tillegg til en ny vektkomponent i engangsavgiften for alle personbiler, men som rammer de tyngre elbilene hardere.
Statssekretær Vangen skriver at Stortinget ikke har vedtatt noen særlige overgangsordninger i forbindelse med de varslede avgiftsendringene. Biler som registreres og leveres til kunder i 2023, må derfor behandles i henhold til reglene som gjelder fra 1. januar 2023.
Avslutningsvis konkluderer han med følgende:
«Finansdepartementet har hjemmel til å gjøre unntak fra regelverket i særlige tilfeller, men kan ikke bruke denne fullmakten til å gi en generell utsettelse av Stortingets iverksettelsesdato.»