KAOS: I Drammen havn er det i øyeblikket ikke plass til alle bilene som skal registreres innen nyttår.Foto: MOTOR
Bilimportørenes landsforening:
Ber Vedum om å utsette momspåslaget til februar
Bilimportørene ber om å få bruke januar til å ordne opp i kaoset som har oppstått med overfylte bilhavner og skip som blir liggende og vente ute i fjorden.
Trafikkaoset i europeiske havner fører til at mange norske kunder ikke får sine biler registrert innen moms- og vektpåslaget fra nyttår.
I et brev til Finansminister Trygve Slagsvold Vedum ber Bilimportørenes Landsforening (BIL) om et snarlig møte med Finansdepartementet for å gi en nærmere innføring i det BIL omtaler som «en kritisk situasjon i norske og internasjonale havner», og hvilke konsekvenser dette vil få.
I brevet, undertegnet av direktør i BIL, Erik Andresen, refereres det til de lange utleveringstidene på biler som følge av pandemien. Fortsatt er det kunder som har bestilt i 2021, som ikke har fått sine biler utlevert.
Ved inngangen til et år der myndighetene har bestemt at det skal innføres moms- og vektavgift, forsterkes leveringsproblematikken av at mange kunder heller ikke får sine biler innen de nye avgiftene påløper.
Liggende i fjorden
Det vil si: Mange av disse bilene befinner seg til sjøs på skip som ikke kommer til havn eller ikke får losset bilene. I Drammen havn, der biler flest ankommer, er det i øyeblikket ikke plass til flere biler. Dermed blir skip med biler liggende ute i fjorden.
I brevet til Vedum står det videre:
«Konsekvensen av leveringskorken i havn, er at biler som egentlig skulle ankommet Norge i tide, ikke rekker å bli registrert i tide til å kunne avgiftslegges i 2022. Dermed vil svært mange forbrukere få både mva og vektavgift etter reglene for 2023 som var sikre på levering i 2022.»
Annonse
Ingen kostnad
Direktør Erik Andresen utdyper overfor Motor:
– Vi ønsker primært å utsette innslagspunktet for merverdiavgift til 1. februar 2023, slik at vi kan bruke januar på å få orden på alle bilene som er i kø på vei inn. Det medfører i prinsipp ingen kostnad for staten, da bilene var planlagt å bli utlevert i 2022, uten merverdiavgift.
Smidig løsning
Andresen betegnet dette som et tiltak for å avhjelpe de store problemene som er i forsyningskjedene, med opphopninger av biler både i internasjonale havner og i Drammen, og for få til en smidig løsning som gjør at bilkjøperne slipper en overraskende ekstraregning på opptil flere titusen kroner.
– De som har bestilt ny bil med forventet levering til våren, eller senere, har vært klar over at de må betale merverdiavgift , og derfor vil ikke dette tiltaket være rettet mot dem, kun de som skulle fått bil i 2022, presiserer Andresen.