Motor har endret premissene i kåringen av Årets beste bilkjøp. Fortsatt er det et ufravikelig krav at bilene skal gi et økonomisk fornuftig og forutsigbart bilhold.
De skal også ha oppnådd poeng i tetsjiktet i Motors tester eller gitt et svært godt inntrykk under prøvekjøringer.
Tidligere krevde vi at bilene skulle være helt nye på markedet. Det var også et par andre krav som snevret inn både utvalget av biler og juryens handlingsrom.
Nå gjør vi det enkelt og greit: Årets beste bilkjøp skal være årets beste bilkjøp, uavhengig av når modellen ble lansert. Basta.
Vurderer alle modeller
Det betyr at vi i praksis vurderer alle bilmodeller på markedet. Derfor har vi også delt inn bilene i fem ulike klasser:
Småbil, familiebil (liten), familiebil (medium), familiebil (stor), samt en åpen klasse for modeller som ikke er så enkle å kategorisere, eller som rett og slett pirrer følelsene mer enn fornuften.
Modellen som til slutt ender opp som Årets beste bilkjøp, er juryens endelige valg blant vinnerne i de fem ulike klassene.
Annonse
Gode biler ut
Mandag avslører vi hvilke modeller som havner på plassene 4 til 10. Onsdag presenterer vi seierspallen i de ulike klassene, samt bilen vi til slutt mener fortjener tittelen Årets beste bilkjøp.
Som alltid har juryen hatt en krevende jobb med å vurdere alle de aktuelle bilene. Og som alltid, er det noen gode biler som parkeres når det begynner å tetne seg til i toppen.
Tøffest i familieklassen
Kampen er tøffest i den viktigste klassen: Familiebiler (medium). Det er her vi finner 9 av Norges 10 mest solgte biler ved utgangen av året. Og det er her vi finner de beste bilene som ikke kommer med blant de 10 beste i sin klasse. Blant annet disse:
BMW iX1: Produsenten som ga oss innovative i3 for over 10 år siden, og spektakulære iX for snart tre år siden, inngår for mange kompromisser.
Toyota bZ4X: Tiden vil vise om den har velkjent Toyota-kvalitet, som i så fall vil være et stort pluss. Men foreløpig utmerker den seg ikke på noe felt.
Volvo XC40/C40: Ny motor, bedre rekkevidde og skifte fra forhjulstrekk til bakhjulsdrift. Spennende. Men både støynivå og forbruk er for høyt.
Audi Q4 e-tron: Vi finner ingen opplagte kvaliteter som tilsier at den skal være dyrere enn konserntrillingene Skoda Enyaq og VW ID.4.
Lexus RZ 450e: Høy kvalitet og komfort – men også pris. Da holder det ikke med godt under 30 mil praktisk rekkevidde i vinterhalvåret.
Volvo XC60: En gammel norgesfavoritt i det dyrere sjiktet i klassen. Hybriddriften har fortsatt mye positivt ved seg, men alderen merkes.
Nio EL6: Stor plass, masse krefter og mulighet for batterileie. Men Nios enorme investeringer og dårlige salg gjør oss usikre på framtiden.
Mercedes EQB: Romslig, oversiktlig og kompakt. Men en langturbil må ha bedre rekkevidde, i hvert fall til en såpass stiv pris.
I den litt mindre familieklassen, havner disse modellene knepent utenfor topplista:
Nissan Leaf: Verdens mest feilfrie elbil. Valget for dem som kun skal ha et transportmiddel. Men frakjørt på de fleste andre områder nå.
Kia Niro: Burde vært en av Norges mest solgte biler. Men prisen har vært for høy fra første dag, og da mister den helt avgjørende poeng hos juryen.
Cupra Born: Var ved lanseringen et bedre kjøp enn tvillingen VW ID.3. Nå er prisfordelen borte, samtidig som ID.3 er blitt klart bedre.
Polestar 2: Bedre rekkevidde og skifte fra forhjulstrekk til bakhjulsdrift på de rimeligste versjonene. Men blir litt for dyr mot hovedkonkurrenten.
Lexus UX 300: Den minste Lexusen har fått langt bedre rekkevidde og en del oppgraderinger. Kvalitet for pengesterke par, for liten og dyr for resten.
Mercedes EQA: Direkte konkurrent til Lexus, og stort pluss for mulighet for firehjulsdrift. Men de samme minusene rundt pris og bagasjeplass.
Annonse
Noen fossilbiler igjen
I klassen av store familiebiler er utvalget av aktuelle elbiler mer begrenset. Noen fossilbiler henger også med – såvidt. Disse falt utenfor:
NIO EL7: Romslig og lynrask, og muligheten for batterileie er spennende. Men også her stiller vi spørsmål ved framtiden på det norske markedet.
Tesla Model X: Selve pionéren i klassen. God plass og lavt forbruk, men stiv og støyende. Og måkevingedører er ikke lenger særlig kult.
Lexus RX 450h: Bunnsolid kvalitet og svært fornøyde eiere. Men høy pris, og gammeldags teknologi.
Ford Explorer: Gammel Motor-favoritt, mye på grunn av prisen. Svært praktisk, men for dårlig el-rekkevidde og interiørkvalitet til dagens pris.
BYD Han: Klassisk sedan med lite bagasjerom. Likevel en outsider for dem som vil ha mye luksus og masse kupéplass til lav pris.
Elbilene er i ferd med å etablere seg også i småbilklassen. Det betyr at en skikkelig veteran havner utenfor topp 10:
Toyota Yaris:Høy mekanisk kvalitet, men de beste elektriske konkurrentene har nå 40 mil rekkevidde og mer moderne teknologi.
Kia e-Soul: Kia priser bilene sine høyt på det norske markedet. Dermed mister en ellers kompetent elbil mye konkurransekraft.
Fiat 600e: Sjarmerende nykommer på plattformen som deles med blant annet Jeep Avenger og Peugeot e-2008. Men prisen er uavklart.
I åpen klasse er det bokstavelig talt åpent for de fleste. Det vil med andre ord ta en evighet å lese om alle modellene som ikke kom med her.