Årets beste bilkjøp #3: Renault Megane E-Tech
Mer enn et lekkert utseende
Vi falt pladask da vi så Megane første gang. Siden har fornuften innhentet oss. Det har ikke gjort inntrykket dårligere.
All ære, og takk og farvel til Zoe – Megane kan bare sammenliknes med legenden på ett punkt: Den er elektrisk.
Ellers er alt nytt og friskt. Og særdeles elegant. Vi ga bilen 10 poeng i kategorien «design», og konkluderte med at designavdelingene til konkurrenter som Volkswagen, Mercedes og Kia, hadde noe å lære.
At Megane er et samarbeidsprosjekt med Nissan, og at den deler mange grunnleggende komponenter med Ariya på 7. plass i årets kåring, er umulig å oppdage.
Derimot gir det en trygghet. Når to av nestorene i elbilbransjen samarbeider, så bør resultatet bli bra. For, som vi stadig blir påminnet om: Ferske elbiler er ikke alltid bra.
Fornuft viktigst
Megane har ligget i tetsjiktet i Årets beste bilkjøp fra dag én. Og ettersom fornuft betyr mer enn følelser i vår kåring, så har den naturligvis flere kvaliteter enn et pent ytre.
- Bagasjevolum på 440 liter er bra for klassen. 900 kilo hengervekt og 75 kilo taklast er best i klassen.
- Rekkevidden er solid. I sommerens store elbiltest gikk den 413 km. Det er litt kortere enn WLTP-tallet på 428 km, men Megane var blant bilene med lavest rekkeviddetap.
Under 500.000
Juryen legger også til følgende:
«Meganes posisjon i markedet er også styrket gjennom forslaget til nytt statsbudsjett. Momspåslagene truer, og trolig vil flere orientere seg mot velutstyrte biler som ikke bikker 500.000.»
I våre prisberegninger koster en velutstyrt Megane (Techno) 470.000 kroner ferdig på veien, inkludert metallic lakk, vinterhjul. Det betyr at du fint kan vurdere toppmodellen (Iconic), og likevel holde deg under 500.000 kroner. Men da dukker det også opp en del andre, tøffe konkurrenter.
Litt virvar
Noen minuser er det naturligvis også. Motor skrev følgende etter at vi testet den på norske veier, og endte opp med hele 81 poeng:
Vi hadde sprengt poengskalaen om alt ved Megane matchet utseendet.
Førermiljøet har ikke den samme elegansen som eksteriøret. Spesielt alle betjeningsfunksjonene på høyre side av rattet – girspak, vinduspusser, volumbetjening, regenering og kjøremodus – er et virvar selv for rutinerte førere.
Og to minuser ligger igjen etter festlighetene i designavdelingen: Støyen fra de 20-toms store sommerhjulene er høyere enn konkurrentene. Og sikten bakover er dårlig.
Juryen konkluderer følgende:
«Megane har utseendet til å overskygge hvem som helst – og hverdagskvaliteter som plasserer den helt i teten blant dagens elbiler. Kombinasjonen gjør den til et av årets beste bilkjøp.»
Økonomisk fornuftig bilhold
I Motors magasin som kommer ut onsdag 23. november, kårer vi Årets beste bilkjøp, og i tiden fram mot publisering av magasinet teller vi ned på Motor.no.
Dette er de viktigste premissene for kåringen:
- Alle modellene skal være nye i 2022.
- De skal ha blitt utlevert til kunder i 2022 (se merknad).
- De skal gi et økonomisk fornuftig og forutsigbart bilhold.
- De har oppnådd poeng helt i tetsjiktet i Motors tester.
Merk: Invasjonen av Ukraina og nedstengninger under pandemien har gitt store forsinkelser i verdens bilproduksjon, og det rammer produsentene ulikt. Derfor stiller vi heller ikke absolutte krav her.
I magasinet vil du få en utregning av årlige kostnader for de enkelte modellene.
Dette er juryen (fra venstre på bildet):
Øivind A. Monn-Iversen, journalist og testansvarlig i Motor, Anette Berve, rådgiver i forbrukeravdelingen i NAF, Ulrica Risberg, markeds- og kommunikasjonsdirektør i NAF, Peter Raaum, ansvarlig redaktør i Motor, Marianne Søhagen, seniorrådgiver for trafikksikkerhet i NAF og Tom André Nilsen, teknisk konsulent i NAF.
Her er vår test og en prøvekjøring: