ØKTE UTSLIPPSTALL: Ny målemetode gir økte utslippstall for CO2 fra bilparken, men regjeringen har lovet avgiftsregulering som ikke gjør avgiftene høyere for nybilkjøperne. Foto: Tomm W. Christiansen

Ferdigregnet om ny målemetode:

Så heftig hopper CO2-utslippet

Bilindustrien har innført en ny målemetode for måling av forbruk og utslipp som i større grad forteller sannheten om bilenes utslipp. Den gir en økning av CO2-verdiene på nye biler på 24,7 prosent, i følge nye tall.

Publisert Sist oppdatert

Du kan lese alt om den nye WLTP-målemetoden her.

Det har ligget i kortene at WLTP vil gi høyere CO2-verdier, men først nå i sommer har Vegdirektoratet sluttført beregningene.

Tallene viser en økning i det gjennomsnittlige CO2-utslippet fra 106,9 til 133,3 g/km, en vekst på 24,7 prosent.

Økningen er beregnet med utgangspunkt i tallene fra over 15.000 bilmodeller.

Nettopp CO2-verdiene er en nøkkelfaktor for bilavgiftene, ettersom CO2-utslipp og vekt er hovedelementene i beregningen av engangsavgiften på nye biler. Sammen med moms utgjør engangavgiften det aller meste av bilavgiftene.

Les også: «Slik vil avgifter ramme elbilsalget»

Ikke avgiftshopp?

Regjeringen har i Granavolden-plattformen lovet en provenynøytral WLTP-innføring, det vil si et budsjett hvor avgiftsnivået på CO2 er på omlag det samme som idag.

Uten en kalibrering av avgiftsskalaen vil den gjennomsnittlige avgiftsøkningen fra CO2-avgiften alene være på 58.127 kroner, en økning på 115 prosent, ifølge tall fra Bilimportørenes Landsforening (BIL).

Statsbudsjettet legges frem 7. oktober.

Les også: Hva bør jeg velge – el, hybrid eller plug-in?

Verst for hybrider

Selv med et provenynøytralt budsjett vil det kunne bli til dels store endringer i avgiftene for de enkelte bilmodellene.

Noen vil gå kraftig opp, andre ned, fordi forskjellen i NEDC- og WLTP-verdier kan variere mye fra modell til modell.

Beregninger fra BIL på drivlinjekategorier viser disse endringene (CO2-utslipp g/km):

Drivlinje

WLTP

NEDC2.0

Økning (i prosent)

Ikke-hybrider

166,7

134,1

24,3

Hybrider

125,3

98,0

27,9

Ladehybrider

58,1

47,8

21,4