Lokale priskriger på bensin og diesel:
Hvor og når dukker 9-tallet opp igjen?
Stadig flere kan kjøpe diesel eller bensin til rekordlave 10 kroner literen. Hvor og når dukker 9-tallet opp? Eller kanskje til og med 8-tallet?
DETTE ER SAKEN: Priskriger og lav oljepris gir rimeligere diesel og bensin.
Langs både gamle og nye E18 sør for Porsgrunn lyste 10-tallet mot Motors fotograf mandag kveld.
Bare få måneder etter at vi hadde rekordhøye drivstoffpriser er det ikke rart vi snur oss når vi ser så lave priser på diesel og for så vidt også på bensin.
Annonseblokk (Motor.no_blokk_1)8,99 kr
Har du et rabattkort som gir 60 øre/literen og fyller på «riktig» stasjon, kan du med en pumpepris på 10,59 se 9-tallet på kvitteringen – nærmere bestemt 9,99.
Rimelig? Ja, ganske, vil nok de fleste av oss si.
Men det er de som faktisk har sett 8-tallet i vår. Et sveip gjennom landets lokalaviser viser at enkelte bensinstasjoner i Trondheim, nærmere bestemt på Byåsen, i begynnelsen av mai solgte bensin ned i 8,99 kroner/literen.
I slutten av april var dieselprisen i Arendal på 9,99 kroner literen, i Drammen kunne folk samtidig fylle diesel til 10,55 kroner literen.
Og mandag kveld altså 10,59 og 10,69 for diesel sør for Porsgrunn.
Les også: Da dieselen var myyye billigere
Rekordhøyt i januar
Dette er langt unna rekordnivåene i januar, før koronaen kom til Norge. Ifølge Knut Hilmar Hansen, kommunikasjonssjef i Circle K Norge, var drivstoffprisene 6. januar i år på sitt aller høyeste noen gang, med henholdsvis 17,61 kroner literen for bensin og 16,96 kroner for diesel som veiledende pris.
Siden da har nedgangen vært kraftig – og tirsdag var veiledende drivstoffpriser 15,55 kroner for bensin og 14,86 kroner for diesel.
Det er imidlertid langt igjen til nivåene for drøyt 10 år siden, sist gang veiledende drivstoffpriser var på 10-tallet. Rundt årsskiftet 2008/09 var veiledende priser for diesel og bensin på drøyt 10 kroner literen.
Kjøper i dollar
Men veiledende pris og pumpepris er to forskjellige priser. Selv om lavere oljepris utgjør en del av prisnedgangen, er de rekordlave prisene først og fremst et resultat av lokale priskriger.
Dessuten kunne nok prisene vært enda lavere hadde kronen vært sterkere.
– Vi kjøper bensin og diesel i dollar, men selger i norske kroner, påpeker Knut Hilmar Hansen.