VW og Audi: Kr. 36.000. Tesla og Toyota: kr. 0.
Enorme forskjeller i angregebyr på nybilkjøp
Mens Volkswagen og Audi tar åtte prosent i gebyr for å avbestille bilen, tar Tesla og Toyota ingenting – 0 kroner. – Vi har forståelse for at bilkundene vil revurdere kjøpsbeslutningen sin, sier Toyota Norge.
DETTE ER SAKEN: Noen tar titusener for å avbestille bilen, andre tar ingenting.
Nærmere en kvart million arbeidstakere har ifølge Nav blitt permittert eller arbeidsledig under korona-pandemien.
Samtidig venter tusenvis av bilkjøpere på bilene de har bestilt.
Hva skjer om du må avbestille fordi du er blakk?
Norges klart største bilimportør, Harald A. Møller, beregner seg åtte prosent i gebyr.
For tusenvis av nordmenn som venter på den nye elbilen VW ID.3, vil det bety et avbestillingsgebyr på 28.000 kroner for bilen som i førsteutgave koster ca. 350.000 kroner.
For gjennomsnittskunden, som ifølge Motors biljournalister kjøper nybil til i gjennomsnitt 450.000 kroner, vil gebyret utgjøre hele 36.000 kroner.
Les også: Nybilsalget har stupt etter korona-utbruddet
– Dekker tapene
Harald A. Møller importerer bilmerkene Volkswagen, Audi, Skoda og Seat – og står så langt i år for salget av nesten hver tredje nybil, med en markedsandel på 29 prosent.
Kommunikasjonssjef Anita Svanes i Harald A. Møller viser til at gebyret på åtte prosent er avtalt ved inngåelse av kjøpskontrakten.
– Det gjøres en fantastisk innsats ute hos forhandlerne for å ivareta kunder i en spesiell situasjon. Man løser utleveringer på trygge og fleksible måter som er tilpasset situasjonen. Kunder som ønsker å kansellere har anledning til det, mot et gebyr, sier Svanes.
Gebyret er fastsatt til åtte prosent av kjøpesummen.
– Dette skal dekke tapene vi påføres ved avbestilling, sier hun.
Gebyret gjelder når kontrakt er underskrevet, ikke når bil bare er reservert. Da belastes det ikke gebyr.
Les også: ID.3 kan bli forsinket
Norges nest største bilmerke, Toyota, tar ikke slike gebyrer fra kunder som nå trenger å avbestille.
– Vi har gitt beskjed til våre forhandlere om at kunder ikke bør få noen gebyrer eller kostnader dersom de ønsker å kansellere bilkjøpet, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.
– Hvorfor ikke?
– Vi er i en veldig spesiell situasjon, og vi har forståelse for at kundene våre vil revurdere sin kjøpsbeslutning. Vi ønsker ikke å stille kundene våre i en vanskelig situasjon.
Toyota tilbyr også betalingsutsettelse som alternativ til kunder som har fått dårlig råd, men som ikke vil kansellere bestillingen.
Les også: Slik er ID.3
Tesla: Ingen kostnader
Heller ikke Tesla, som ofte får kritikk for sine forbrukerrettigheter, krever gebyrer dersom kunden angrer seg.
Tesla har denne angreretten uavhengig av korona-pandemien.
– Vår returpolitikk er at kundene kan levere bilen tilbake innen syv dager etter levering, eller før 1600 kjørte kilometer – det som inntrer først. Da refunderes hele kjøpesummen, sier Even Sandvold Roland, kommunikasjonssjef i Tesla Norge.
Dersom kunden avbestiller før levering av bilen, får man ikke tilbake bestillingsavgiften på 1000 kroner.
Les også: Toyota-sjefen om korona-frykten