GODT SIKRET: Hvis ulykken er ute skal barnestolen beskytte barnet best mulig. Det tryggeste for barnet er å sitte bakovervendt i bilen. Foto: BeSafe

Stor test av barnestoler:

Dette er nyttig å vite om barnestoler i bil

Hele 29 barnestoler beregnet på barn fra 0-12 år er testet. De fleste beskytter godt hvis ulykken skulle være ute, men testen avslører også noen store forskjeller.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: NAFs tyske søsterorganisasjon ADAC har testet 29 barnestoler. Les hele testen her.

Stolene er testet i flere ulike kategorier. Hvor godt beskytter de barnet både i en front-kollisjon og en sidekollisjon, hvor enkle er de å montere og bruke, hvordan er de utformet med tanke på sittekomfort, og hvor stor plass tar den enkelte stolen i bilen.

I tillegg testes materialene i stolene for å avdekke nivået av kjemiske stoffer – som flammehemmere. Testen er gjort av NAFs søster-organisasjon i Tyskland, ADAC.

Første godkjente babybag etter ny standard

Jo færre «straffepoeng» en stol har fått i testen, jo bedre er den. Det betyr altså at det er stolene med lavest poengsum som gjør det best i testen. 

Når vi ser på den samlede poengsummen fra alle kategoriene som er testet får 21 av stolene vurderingen «bra», men det er bare én som skårer slik at den kvalifiserer til betegnelsen «veldig bra»; nemlig Maxi-Cosi Jade med 3wayFix. 

Dette er egentlig ikke en barnestol, men den første babybagen som er godkjent etter i-Size, den nye europeiske standarden for klassifisering av barneseter. 

Men selv om det er babybagen som vinner på poeng når man slår sammen alle kategoriene som er testet (regnestykkene og poengsummen for hver enkelt kategori er ikke oppgitt), er det stolen Besafe iZi Kid X3 i-Size som gjør det aller best når det kommer til kategorien sikkerhet under kollisjon, fremhever ADAC.

Les også: Se testresultatene av alle de 29 barnestolene

Beskytter godt ved frontkollisjon

Det er dessuten betryggende å vite at de aller fleste stolene beskytter godt ved en frontkollisjon. Bare fem av stolene får trekk i denne kategorien (se pluss og minus under hvert sete).

Dårligst gjør Hauck iPro Baby med iPro Base og Aprama All Stage det.

Stolen Hauck iPro Baby med iPro Base løsnet delvis fra Iso-fix-basen under frontkollisjonstesten. 

To av stolene ender opp med en dårlig poengsum, uavhengig av kollisjonstestene. Det skyldes at innholdet av farlige kjemiske stoffer langt overgår grenseverdien.

Dette trumfer resultatene i de andre kategoriene, noe som blir tydelig på poengsummen for Hauck iPro Baby og Hauck iPro Baby med iPro Base, som begge inneholder flammehemmeren TCCP. 

Les også: NAF har testet sykkelhjelmer til barn 

KOLLISJONSTEST: En av barnestolene løsnet fra festet under kollisjonstesten. Den røde ringen markerer en del som falt av. Foto: ADAC

Mot kjøreretningen

I Norge anbefales det at barnet sitter med ryggen mot kjøreretningen så lenge som mulig. Aller helst til fire-årsalderen, men i hvert fall til barnet er fylt tre år.

Det å sitte bakovervendt gir mye lavere risiko for skader på barnet hvis bilen skulle kollidere. 

De fleste av stolene som er testet kan bare brukes bakovervendt. 

Les også: Test av vinterdekk 2019 – derfor knuser de beste dekkene all motstand 

Vokser med barnet

Noen av stolene vokser med barnet og kan dermed brukes til flere aldersklasser. Flere av disse kan snus slik at de kan brukes i bilens kjøreretning når barnet er blitt større.

Stolene til barn fra fire år og oppover er utelukkende beregnet på å bruke med kjøreretningen. 

Når du kjøper barnestol bør du la barnet prøvesitte flere modeller montert i bilen. Det er viktig av stolen monteres riktig for å gi optimal beskyttelse i tilfelle en ulykke.

Seler og korsryggstøtte må jevnlig tilpasses barnet ettersom det vokser. Det å feste selen riktig er også avgjørende med tanke på eventuelle skader ved en kollisjon.

Den skal for eksempel ikke festes utenpå ytterklær.

Les også: NAF har testet - billige og gode elsykler

Varsler med alarm

Det kan sikkert diskuteres om et alarmsystem som skal forhindre at barnet blir etterlatt i bilen er en nyvinning eller ikke.

Stolene fra Cybex kan leveres med en sensor som er koblet til en app på telefonen som melder fra om at du forlater bilen uten barnet. 

Testpanelet er helt klare på at man aldri skal forlate barnet i bilen, men er likevel ikke imponert over systemet. Du bare får én påminnelse idet du forlater bilen, og meldingssystemet er lett å slå av. 

Les også: Fire av ni takbokser får stryk i NAFS kollisjonstest 

Disse stolene er testet

Testen fra ADAC er gjennomført i to omganger tidligere i år. Den første testen ble utført i mai og den siste ble publisert for første gang i oktober.

Til sammen ble det testet hele 51 stoler. Vi har valgt å ta med testene for de 29 stolene som kan kjøpes i Norge, enten i en fysisk butikk eller i en nettbutikk. 

Ytterligere to stoler som ble testet er å få kjøpt i Norge, men de ble senere tatt ut av testen.

De to stolene – Uppababy Mesa i-Size og Uppababy Mesa i-Size med i-Size Base – inneholdt for høye verdier av det kjemiske stoffet naftalen.

Det viste seg at stolene som ble testet var beregnet for det britiske markedet, hvor det gjelder andre regler og stolene derfor er produsert på en annen måte enn stolene ved samme navn som selges i resten av Europa. 

Vi har heller ikke tatt med stoler som kun kan brukes forovervendt til små barn under fire år. 

I de tilfellene hvor stolene kan brukes både med og mot kjøreretningen, er de testet begge veier, og det dårligste resultatet er lagt til grunn for totalvurderingen. 

Les også: NAF har testet sykkelstativer - noen falt av i fart 

Forskjellige land, forskjellige sikkerhetsregler

ADAC kommer til å gjøre en ny test av to seter som opprinnelig var med i testen, Uppababy Mesa i-Size og Uppababy Mesa i-Size med i-Size Base. 

I begge disse stolene fant testpanelet for høye verdier av det flammehemmende stoffet naftalen, som fryktes å være kreftfremkallende. 

Stolene som ble testet var produsert for det britiske markedet der kravet til at barnestoler ikke skal kunne brenne er strengere enn i resten av Europa. 

Stolen er produsert under samme navn, men i et annet materiale, for det europeiske markedet.

ADAC skal teste om disse stolene som er beregnet på resten av Europa inneholder mindre av det flammehemmende middelet. 

Sjekk adac.de for oppdaterte resultater hvis du er interessert i disse stolene. 

To standarder for barnestoler

Det finnes to ulike europeiske regelverk for bilbarnestoler. R44-03/04 er en eldre standard, mens i-Size (R 129) ble innført i 2014.

Den er foreløpig frivillig for produsentene. Det betyr at produsentene kan velge hvilken standard de vil følge.

R44 tar utgangspunkt i vektgrupper og krever at stolen brukes bakovervendt til barnet er ni måneder. i-Size tar utgangspunkt i høyde og alder.

Reglene for i-Size krever dessuten at barnet skal sitte bakovervendt til det er minst 15 måneder.

Derfor er det foreløpig bare babystoler, bakovervendte småbarnstoler og kombismåbarnstoler som berøres av i-Size-regelverket.

Rene fremovervendte stoler kan foreløpig ikke bli i-Size-godkjent. 

For å kunne bli i-Size-godkjent, må stolen også bestå en nyutviklet sidekollisjonstest, noe R44-stoler slipper. Regelverket inneholder også bestemmelser som skal redusere risikoen for at foreldre monterer stolen feil.

Isofix

Isofix (International Standards Organisation FIX) er to festepunkter i baksetet på bilen. Disse er beregnet på å feste barnestolen i.

Systemet er standard i nye biler og gjør at man kan feste barnestolen uten å bruke setebeltet.

Flere barnestoler selges med en Isofix-base som kan festes i bilens Isofix-system. Så festes barnestolen i basen.

Isofix gjør at det er mindre risiko for å montere barnestolen feil.