Det samme forholdet gjelder også den mindre stasjonsvognen, Volvo V60. Volvo i Norge varsler nå at de skal se nærmere på informasjonen som når ut til kundene.
Spesifikasjonene som oppgis både på Volvos offisielle hjemmeside og på oversikten til OFV (Opplysningsrådet for veitrafikken) baserer seg på modeller på det internasjonale markedet som ikke har den samme teknologien som følger mildhybridene eller ladehybridene til Volvo.
Større batterier og elmotorer tar plass. Og samtlige V60 eller V90 som selges i Norge har nå denne teknologien i ulik grad.
Det betyr at bagasjevolumet krymper betraktelig – uten at kundene får relevant informasjon.
72 liter mindre
Svenske Auto Motor & Sport (AMS) – som siden 1995 har vært en nasjonal variant av den tyske originalen – har finregnet på bagasjevolumet i de to stasjonsvognene.
Og tallene er direkte overførbare til modellene som selges i Norge.
Den ladbare hybriden Volvo V90 T6 Recharge har et oppgitt bagasjevolum på 560 liter.
Når man trekker fra plassen som går til blant annet et større batteri og et påbudt punkteringssett, er det reelle bagasjevolumet 488 liter, i følge AMS.
Altså 72 liter mindre enn oppgitt.
Annonse
34 liter mindre
En Volvo V60 mildhybrid har oppgitt bagasjevolum på 529 liter. Her går det bort 10 liter til batteriet. I tillegg tar punkteringssettet 23 av de 47 literne man finner under bagasjerommet og i siderom.
I sum er det 495 liter igjen. 34 liter mindre enn oppgitt.
Kan virke uklart
PR- og kommunikasjonssjef i Volvo i Norge, Erik Trosby, sier følgende til Motor om sprikene mellom oppgitt og reellt bagasjevolum i de aktuelle stasjonsvognene:
– Det som vises på Volvos nettsider er de offisielle, globale dataene til Volvo. Dette er markeder med enkelte modeller som ikke har batterier som tar bort plass fra bagasjerommet, og som dermed har volumet som oppgis på nettsidene. Vi ser at dette kan oppleves som uklart for kundene, og vi vil nå se på hvordan vi kan oppgi bagasjeromsvolum på en tydeligere måte.