TIL FORLIKSRÅDET: Marcus Jøsang Møller er klaget inn til forliksrådet av Fjellinjen for at han ikke har betalt for bompasseringer han ikke har gjort. Foto: Tomm W. Christiansen
TIL FORLIKSRÅDET: Marcus Jøsang Møller er klaget inn til forliksrådet av Fjellinjen for at han ikke har betalt for bompasseringer han ikke har gjort. Foto: Tomm W. Christiansen

Fjellinjen gir seg ikke:

Tar Marcus til forliksrådet for bompasseringer andre har gjort

Fjellinjen har sendt pengekravet mot Marcus Jøsang Møller til forliksrådet. – Avtalebetingelsene er tydelige, mener Fjellinjen.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Marcus må betale bomregningene til kjøperen av bilen, mener Fjellinjen.

I 2018 solgte Marcus Jøsang Møller (20) fra Hemnes på Romerike bilen sin. Han meldte salget til Statens vegvesen, og tok ut bombrikken fra bilen.

Men regninger for utallige bompasseringer strømmet likevel på. Det ble kjørt gjennom bomstasjonene for til sammen 4400 kroner av de to påfølgende eierne av bilen.

Men Marcus fikk pengekravene – fordi han ikke rapporterte eierskiftet slik Fjellinjen krever. Han skulle også varslet fra til bomselskapet da han solgte bilen.

Med renter og gebyrer har pengekravet fra selskapet bak bomanleggene i og rundt Oslo kommet opp i hele 7300 kroner.

Les også: Fjellinjen krever at Marcus skal betale

– Forliksrådet er klageinstans

Marcus fikk hjelp av sin bestefar til å klage. Men den pensjonerte advokaten Svein Jøsang møter veggen i klagesaken.

Det tok mange måneder bare å få svar på hvem som er klageinstans på klager mot Fjellinjen. Og samtidig, mens det var tvist om pengekravet, sendte bomselskapet betalingsoppfordringer på bompasseringene som Marcus og bestefaren klaget på.

Da de endelig får svar på sine mange henvendelser, skriver en kundebehandler i Fjellinjen at forliksrådet er klageinstans.

– Det er forliksrådet som er riktig klageinstans i slike saker. Dersom dere ønsker å ta saken til forliksrådet vil det påløpe gebyrer, skriver kundebehandleren i en epost som Motor har fått kopi av.

Les også: Kjempebyks i bompengeutgifter

Overrasket

Kommunikasjonen fra Fjellinjen har overrasket Svein Jøsang.

– De instruerer oss om hva vi skal gjøre dersom vi «ønsker å ta saken til forliksrådet», som de skriver. Men det er jo Fjellinjen som krever penger, og som må bringe saken inn for forliksrådet dersom de vil ha pengene, sier Jøsang.

Han forteller at han gjennom et langt liv har opplevd mye, men ingenting som slår kundebehandlingen til Fjellinjen.

Les også: Slik unngår du regning etter bruktbilsalg

Tidligere gikk regninger for bompasseringer til den som ved passeringstidspunktet eide bilen.

I 2018 ble det gjort en endring, til at regninger går til den som har passeringsavtale med bomselskapet. Selger man bilen, tar ut bompengebrikken og melder eierskifte til vegvesenet, men lar være å melde fra til bomselskapet, går regninger for passeringer til tidligere eier.

Svein Jøsang mener det både er informert for dårlig om regelendringen, og at endringen er urimelig.

Men han blir kontant avvist av Fjellinjen.

Etter at Jøsang påpekte at det er den som krever penger som må gå til forliksrådet, har Fjellinjen sendt kravet sitt mot Marcus til forliksrådet.

Fordi Fjellinjen erkjenner at de har brukt lang tid på klagesaken og også har gitt Marcus og bestefaren feil informasjon, frafaller de renter og salærer, som de skriver, men ikke kravet på 4300 kroner for selve bompengepasseringene.

– Tydelige betingelser

Fjellinjen mener de vil vinne frem i forliksrådet.

– Fjellinjen mener avtalebetingelsene for Autopass-kunder er tydelige, skriver kommunikasjonsrådgiver Tone Hansen Finstad i Fjellinjen i en epost til Motor.

– Hvorfor sender dere betalingsoppfordringer til Marcus mens det er tvist rundt saken?

– Dette skyldes en manuell kundebehandling som vi korrigerte med en gang det ble oppdaget.

Foreløpig er det uklart når forliksrådet behandler klagen. Alle møter er utsatt så lenge korona-pandemien lammer Norge.

Powered by Labrador CMS