FORTVILER: Fjellinjen har sendt Marcus Jøsang Møller regninger på til sammen 7300 kroner for bompasseringer han ikke har foretatt. Foto: Tomm W. Christiansen
FORTVILER: Fjellinjen har sendt Marcus Jøsang Møller regninger på til sammen 7300 kroner for bompasseringer han ikke har foretatt. Foto: Tomm W. Christiansen

Marcus (20) fortviler over pengekrav:

Fjellinjen krever 7300 kroner, men Marcus har ikke kjørt

Fjellinjen krever at Marcus Jøsang Møller (20) betaler 4400 kroner for bompasseringer han ikke har gjort, pluss nesten 3000 kroner i renter og saksomkostninger. Årsaken er at Marcus ikke rapporterte et eierskifte akkurat slik Fjellinjen krever.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Marcus må betale bomregningene til kjøperen av bilen.

– Da regningene kom tenkte jeg at dette slipper jeg helt sikkert å betale. Men nei, Fjellinjen krever at jeg skal betale, sier Marcus Jøsang Møller (20) oppgitt.

For noen uker siden skrev Motor om bergenseren som solgte bilen sin, og som deretter fikk regninger for bompasseringer som kjøperen av bilen hadde foretatt.

Bergenseren er ikke alene.

Les også: Rådene for en korona-fri bil

– Hårreisende

Da Marcus Jøsang Møller fra Hemnes på Romerike solgte sin første bil til en annen privatperson, tok han ut bompengebrikken og meldte salget til Statens vegvesen.

Kjøperen av bilen foretok bompasseringer for et par hundre kroner, før han etter kort tid solgte bilen videre til en ny person. På svært kort tid passerte denne kjøperen bomstasjoner for over 4000 kroner, slik at totalsummen for bompasseringer kom opp i over 4400 kroner.

Men det er ikke de to som må betale for bompasseringene.

Fjellinjen krever at det er Marcus som skal betale, fordi han ikke meldte fra til dem at han har solgt bilen. Det holder ikke å melde fra til vegvesenet, og fysisk fjerne bompengebrikken fra bilen, slik mange tror.

– Det er jo helt hårreisende, sier Marcus.

– Fjellinjen bør sende regningene til de som kjørte og eide bilen på passeringstidspunktene. Ikke til meg.

I saken om bergenseren som solgte bilen sin endte det med at han gikk til Forbrukerrådet og deretter til Forbrukerklageutvalget, som vedtok at kjøperen av bilen skulle betale bompengeregningene.

I denne saken har Marcus og familien hans forsøkt å få kontakt med de to som passerte bomstasjonene for til sammen 4400 kroner.

Men forgjeves.

– Vi sendte regningene til begge, men vi hørte aldri noe.

Les også: Slik unngår du regning etter bruktbilsalg

Viser til forskrift

Marcus Jøsang Møller har fått juridisk hjelp av sin bestefar Svein Jøsang, som er pensjonert advokat.

Han mener barnebarnet ikke har gjort noe galt, og henviser til forskriften om bompengebetaling, hvor det heter at det er eieren av kjøretøyet som er ansvarlig for å betale for passeringene.

Hvis det er en annen enn eieren som kjører, er eier og fører solidarisk ansvarlige, ifølge forskriften.

– Det er altså eieren eller eieren og føreren ved passeringstidspunktet som er ansvarlig for betaling. Forskriften gir ingen hjemmel for å kreve betaling av tidligere eier, sier Svein Jøsang til Motor.

Frafaller ikke kravet

Men Fjellinjen nekter å frafallet kravet mot Marcus.

De har i den tiden konflikten har pågått i stedet plusset på renter og omkostninger med til sammen nesten 3000 kroner, slik at det totale kravet kom opp i 7300 kroner.

Fjellinjen mener at så lenge eierskiftet ikke ble rapportert til bompengeselskapet på riktig måte, er det Marcus – og ikke de senere eierne av bilen – som er ansvarlig for å betale for bompasseringene disse eierne har foretatt.

– Forskriften det henvises til gjelder for de som kjører gjennom bomstasjoner uten Autopass-avtale, sier Tone Hansen Finstad, kommunikasjonsrådgiver i Fjellinjen.

Fjellinjen mener det ikke holder å bare ta ut bombrikken for Autopass-kunder. Man må si opp eller flytte avtalen til ny bil.

Hansen Finstad påpeker imidlertid at Fjellinjen har frafalt renter og omkostninger i saken mot Marcus så lenge det er tvist om kravet.

Powered by Labrador CMS