SPENNENDE: Elektriske Nissan Leaf får lenger rekkevidde og er en av de mest spennende nyhetene for det norske markedet i høst. Foto: Nissan
400 km rekkevidde og pris under 300:
Dette er nye Nissan Leaf – til Norge i februar
I natt ble nye Nissan Leaf avduket i Japan. Bilen er på plass i Norge i februar, får en rekkevidde på 400 kilometer og koster 283.900 kroner. Med prisen på plass åpnes det også for bestilling av bilen.
Nissan Leaf er verdens mest solgte elektriske bil med 300.000 eksemplarer. En tidel av disse – 30.000 – er solgt i Norge. Forventningene til nye Leaf har derfor vært store.
Nå er det klart at bilen får en motor på 150 hester og et batteri på 40 kWh, mot dagens 30 kWh.
Det betyr en rekkevidde på opp mot 400 kilometer.
Neste år kommer en utgave med enda større motor og batteri, som trolig vil øke rekkevidden til rundt 500 kilometer.
Prisen på bilen i Norge er 283.900 kroner hos din forhandler, inkludert metallikk lakk og en 6,6 kw innebygd lader. Det er godt under en konkurrent som Opel Ampera-e, men dyrere enn VW e-Golf.
Viktigere er det kanskje at fabrikken som produserer Nissan Leaf har en godt innarbeidet produksjonslinje og stor kapasitet.
Det betyr at Nissan kan levere mange biler fra første dag.
Nye Leaf kommer først i salg i Japan. Der vil de første bilene bli levert i november/desember.
Til Europa og Norge kommer bilen et par måneder senere. Det vil si i januar/februar.
Den norske prisen vil trolig bli klar ganske snart, og da vil det også bli mulig å bestille bilen.
Nye Leaf har et såkalt Pro Pilot system, som under gode forhold både kan styre, akselererer og bremse bilen under kjøring på motorvei.
Den kan kjøres mesteparten av tiden med bruk av bare en pedal. Det betyr at du både akselererer og bremser med gasspedalen. Dette gir både en enkel kjørestil og effektiv regenerering av bremsekraften til strøm.
Bilen har fortsatt en bremsepedal, men denne trenger du bare å bruke i nødsituasjoner.
I tillegg får Leaf Nissans nye Pro Pilot Parking, som betyr at du bare holder inne en knapp på dashbordet og bilen rygger seg selv på plass.
Fire kameraer og 12 ultrasoniske sensorer sørger for at du kommer sikkert på plass.
– Leaf har vært kjempeviktig for oss i Norge. Den har gitt oss helt nye kunder som aldri tidligere har vurdert å kjøpe en Nissan. Det kommer også den nye til å bli. Nøyktige salgsmål er vanskelig å sette, men vi tror vi får så mange biler neste år at vi kommer opp i samme antall som vi har solgt av «gamle» Leaf, sier Marina Maneus Bakkum, som er informasjonssjef for Nissan i Norden.