IRRITERER: Her er det opplyst, men i mørke tunneler kan slike biler uten baklys utgjøre en trafikkfare.
Foto: NAF
Kjører uten baklys:
En av fire bilister er usikre på om lysbryteren står riktig
De er ikke bare irriterende i trafikken: De er potensielt en fare for seg selv og andre.
Lys-undersøkelsen
- Utført av InFact for NAF. Resultater:
- 25,5 % sjekker ikke regelmessig at lysene fungerer som de skal.
- 26,6 % svarer at de er usikre eller vet ikke når de blir spurt om de vet hva lysbryteren i bilen skal stå på for å kjøre med riktige lys til enhver tid.
- 25,8 % sjekker ikke regelmessig hva lysbryteren står på.
- 26 % er usikre på hvilke lyskombinasjoner som er lovlig.
Du har sikkert sett dem. Kanskje også irritert deg over dem.
I verste fall har de gitt deg en skikkelig, uventet støkk.
Hvem?
Disse som kjører mørklagt inn i tunneler – i verste fall så å si usynlige bakfra hvis tunnelen er mørk og det kommer biler med skarpt lys imot.
Og det er et faktum at mange kjører uten tente baklys i tunneler fordi de ikke har stilt inn lysbryteren i bilen på «auto».
Du er vel ikke selv en av dem?
Mange kan ikke lys
– Her trengs det mer kunnskap og opplæring. Riktig bruk av lys er viktig for trafikksikkerheten, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i medlemsorganisasjonen NAF.
Dette bekreftes av en fersk undersøkelse utført av InFact på vegne av NAF.
Den viser at hver fjerde bilist er usikre på hva lysbryteren i bilen skal stå på for å kjøre med riktige lys til enhver tid.
Det er ikke bare tunnelsituasjonen som er beskrevet ovenfor, som utgjør irritasjons- og potensielt faremoment når det gjelder nordmenns lysbruk i trafikken.
Se filmen:
Bruk «Auto» om du har
— Vi ser alt for mange som kjører uten baklys i en tunnel, kjører rundt med parklys og tåkelys på om kvelden eller har glemt å skru på lyset i det hele tatt, forteller Sødal.
I Norge er det påbudt å kjøre med kjørelys, men dette kan enten være nærlys eller et led-pyntelys.
Baklyset trenger ikke være tent i dagslys, men det må være tent i mørket, som i tunneler og på kvelden.
NAF anbefaler at du i hverdagen kjører med lyset stilt inn på auto. Da er kjørelysene tent på dagtid, mens baklysene kun skrur seg på i mørket og når du kjører inn i tuneller.
Husk å skru på
— Biler produsert etter 2012 skal ha en auto-innstilling for lysene. Har ikke bilen din en auto-funksjon, må du rett og slett huske å skru på lysene før du begynner å kjøre, sier Nils Sødal.
NAF minner om at sjåføren alltid må følge med på vær og føre, og vurdere om de må bruke andre innstillinger underveis.
— Spesielt i skumring, på gråværsdager og i snøvær sliter automatikken. Da er det lurt å skru på lysene manuelt sånn at andre ser deg, sier Sødal.
- Lys handler om mer enn bare å se, det handler om å bli sett av andre bilister og trafikanter.
Bruk sjekkliste
Sødal kommer med en enkel oppskrift på hvordan du sjekker hvilke lys som lyser på de ulike innstillingene:
- Sjekk regelmessig hvilken innstilling du har satt bryteren i.
- Sjekk hvilke lys som lyser når du har på de ulike alternativene: 0, auto, parklys og på.
- Sjekk både i dagslys og i mørket.
– Gå rundt bilen og se hvilke lys som lyser når du setter på de ulike innstillingene. Sjekk bilen både i dagslys og når det er mørkt, og se hva som skrur seg på når du vrir på bryteren, sier NAF-rådgiveren.
– Vi oppfordrer alle til å sjekke hvordan lysene på bilen fungerer. Da blir man trygg på hvilke lysinnstillinger man skal bruke til enhver tid, avslutter han.