<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">IRRITERER: </span>Her er det opplyst, men i mørke tunneler kan slike biler uten baklys utgjøre en trafikkfare.
IRRITERER: Her er det opplyst, men i mørke tunneler kan slike biler uten baklys utgjøre en trafikkfare.

Kjører uten baklys:

En av fire bilister er usikre på om lysbryteren står riktig

De er ikke bare irriterende i trafikken: De er potensielt en fare for seg selv og andre.

Publisert

Lys-undersøkelsen

  • Utført av InFact for NAF. Resultater:
  • 25,5 % sjekker ikke regelmessig at lysene fungerer som de skal.
  • 26,6 % svarer at de er usikre eller vet ikke når de blir spurt om de vet hva lysbryteren i bilen skal stå på for å kjøre med riktige lys til enhver tid.
  • 25,8 % sjekker ikke regelmessig hva lysbryteren står på.
  • 26 % er usikre på hvilke lyskombinasjoner som er lovlig.

Du har sikkert sett dem. Kanskje også irritert deg over dem.

I verste fall har de gitt deg en skikkelig, uventet støkk.

Hvem?

Disse som kjører mørklagt inn i tunneler – i verste fall så å si usynlige bakfra hvis tunnelen er mørk og det kommer biler med skarpt lys imot.

Og det er et faktum at mange kjører uten tente baklys i tunneler fordi de ikke har stilt inn lysbryteren i bilen på «auto».

Du er vel ikke selv en av dem?

Mange kan ikke lys

– Her trengs det mer kunnskap og opplæring. Riktig bruk av lys er viktig for trafikksikkerheten, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i medlemsorganisasjonen NAF.

Dette bekreftes av en fersk undersøkelse utført av InFact på vegne av NAF.

Den viser at hver fjerde bilist er usikre på hva lysbryteren i bilen skal stå på for å kjøre med riktige lys til enhver tid.

Det er ikke bare tunnelsituasjonen som er beskrevet ovenfor, som utgjør irritasjons- og potensielt faremoment når det gjelder nordmenns lysbruk i trafikken.

Se filmen:

Bruk «Auto» om du har

— Vi ser alt for mange som kjører uten baklys i en tunnel, kjører rundt med parklys og tåkelys på om kvelden eller har glemt å skru på lyset i det hele tatt, forteller Sødal.

I Norge er det påbudt å kjøre med kjørelys, men dette kan enten være nærlys eller et led-pyntelys.

Baklyset trenger ikke være tent i dagslys, men det må være tent i mørket, som i tunneler og på kvelden.

NAF anbefaler at du i hverdagen kjører med lyset stilt inn på auto. Da er kjørelysene tent på dagtid, mens baklysene kun skrur seg på i mørket og når du kjører inn i tuneller.

Husk å skru på

— Biler produsert etter 2012 skal ha en auto-innstilling for lysene. Har ikke bilen din en auto-funksjon, må du rett og slett huske å skru på lysene før du begynner å kjøre, sier Nils Sødal.

NAF minner om at sjåføren alltid må følge med på vær og føre, og vurdere om de må bruke andre innstillinger underveis.

— Spesielt i skumring, på gråværsdager og i snøvær sliter automatikken. Da er det lurt å skru på lysene manuelt sånn at andre ser deg, sier Sødal.

- Lys handler om mer enn bare å se, det handler om å bli sett av andre bilister og trafikanter.

Bruk sjekkliste

Sødal kommer med en enkel oppskrift på hvordan du sjekker hvilke lys som lyser på de ulike innstillingene:

  • Sjekk regelmessig hvilken innstilling du har satt bryteren i.
  • Sjekk hvilke lys som lyser når du har på de ulike alternativene: 0, auto, parklys og på.
  • Sjekk både i dagslys og i mørket.

– Gå rundt bilen og se hvilke lys som lyser når du setter på de ulike innstillingene. Sjekk bilen både i dagslys og når det er mørkt, og se hva som skrur seg på når du vrir på bryteren, sier NAF-rådgiveren.

– Vi oppfordrer alle til å sjekke hvordan lysene på bilen fungerer. Da blir man trygg på hvilke lysinnstillinger man skal bruke til enhver tid, avslutter han.

Powered by Labrador CMS