EKSTRA-GEBYR: Både småbilen Skoda Citigo og Skoda Superb kan kjøpes med ekstra garanti.
Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Garanti mot betaling:
Møller med ekstra-garanti også på VW og Audi
Møller tilbyr ekstra-garanti mot gebyr på alle bilene sine. Også på småbilene.
Nybilgaranti
- Standard nybilgaranti på nye biler i Norge er fem år/100.000 km, det som inntreffer først.
- Garanti skal gi noe mer enn lovbestemt reklamasjon for at det skal kunne kalles en garanti.
- Reklamasjonstiden er fem år med såkalt normal bruk.
«Ekstraservice, det er Shell, det», sa Shell-dama i de berømte reklamefilmene fra 90-tallet.
En dagsaktuell variant kunne være:
«Ekstra-garanti, det er Møller, det».
Hvorfor?
Da Skoda Enyaq ble lansert for noen uker siden, la Motor merke til at Skoda – og dermed importøren Harald A. Møller – tar et gebyr på 5200 kroner for å tilby ekstra garanti på den nye el-SUVen.
Aldri tidligere har vi sett at norske bilmodeller selges med slik garanti.
Det har heller ikke rådgiveren i Forbrukerrådet som jevnlig lager Forbrukerrådets store oversikter over innholdet i norske nybilgarantier gjort.
Og heller ikke NAFs sjefsjurist hadde hørt om ekstra-garanti mot betaling før. Vigdis Svennungsen, leder for NAF Advokat, kritiserte derfor Skoda for å ta betalt for noe flere andre bilmerker inkluderer.
Gratis hos disse
Standard nybilgaranti i Norge er fem år eller 100.000 kilometer – det som inntreffer først.
Men noen har altså mer:
- Kia: 7 år /150.000 km.
- Fiat og Alfa Romeo: 7 år/200.000 km.
- BMW og Mini: 5 år/200.000 km.
- Lexus og Toyota: 5 år/200 000 km.
- Hyundai: 5 år/ubegrenset km.
I tillegg er det ekstra lang garanti på storselgeren Mitsubishi Outlander.
– Småpenger
Reportasjen om Skoda Enyaq-gebyret hadde ikke før blitt publisert før henvendelsene rant inn fra lesere.
– Det er ikke riktig at det er kun Skoda som tar ekstra betalt for utvidet garanti til 150 000 km. Vi kjøpte en Audi A6 Allroad 2020. Den hadde samme tilvalget til 14.670 kroner, sier Kristian Lade Øvergård fra Elverum til Motor.
Lade Øvergård valgte å kjøpe ekstra-garantien.
– Vi kjører 60.000 kilometer i året og har noen dårlige erfaringer med reparasjoner som kommer når bilen har gått 100-150 000 kilometer.
– Hva synes du om å måtte betale for noe andre bilimportører inkluderer i prisen?
– Jeg synes jo ikke noe om det når BMW gir deg 200.000 kilometer uten ekstra kostnad. Prisen er også i og for seg høy. Men med tanke på hvor dyrt det kan bli når ting ryker, er dette «småpenger», sier Lade Øvergård.
– Alle modeller
Når Motor spør importøren av Audi, Volkswagen og Skoda, viser det seg at de tilbyr ekstra-garantier mot ekstra penger på alle modellene – også på småbilene Skoda Citigo og VW e-up.
Dette er biler som sjelden kjøres langt og mye. Så hvorfor ekstra-garanti for de som kjører mer enn 20.000 kilometer i året på slike biler?
– Vi har bestemt oss for å tilby dette på alle modeller uansett størrelse. Det blir opp til kunden å velge, sier Anita Svanes, kommunikasjonssjef i Volkswagen.
Få kjøper
Men det er ikke så mange som kjøper ekstra-garantien.
– Det er mest populært blant kjøreskoler og andre som kjøper bil privat og kjører mye, sier Svanes.
Prisen for ekstra-garantien varierer med hvor stor og dyr bilen er. Mens det koster nesten 15.000 kroner på en A6 Allroad, koster det 2900 kroner på Skoda Citigo og 3600 kroner på VW e-up.
PS. Lurer du på om Møllers fjerde merke, Seat, har slike ekstra-garantier? Vi vet ikke. Ikke finner vi prislisten på nett, og ikke får vi svar fra Møller når vi spør på epost.