PERLER PÅ SNOR: Det er mer enn fargene som skiller trillingene Skoda Citigo (blå), VW e-up! (gull) og Seat Mii. Både prisene og ladeevnen varierer. Foto: Tomm W. Christiansen
Trillinger i test – Skoda Citigo, Seat Mii, VW e-up!:
Ikke så like som de ser ut
Både prisen og ladeevnen gjør det mulig å skille trillingene, selv om de tekniske spesifikasjonene er identiske.
DETTE ER SAKEN: Motor og NAF har testet rekkevidden og ladeevnen til 20 elbiler vinterstid.
De er små og blant de billigste elbilene på markedet. Men nå har trillingene fra det store Volkswagen-konsernet fått rekkevidde til å takle også de lange turene.
Den utfordringen takler de svært bra.
Langturkomforten er på nivå med større og dyrere biler.
Visuelt er det bare et merkekarakteristisk grill- og lyktedesign som skiller dem. Prisen skiller mer. Sammenlikner vi de tre best utstyrte versjonene, så er dette prisene (eks. frakt og levering): e-up!: 202.300. Citigo: 190.120. Mii: 189.900
Kanskje er dette en differanse du får igjen den dagen du skal selge bilen. Volkswagen er fortsatt den mer anerkjente merkevaren. Men Skoda og Seat er altså mer eller mindre identiske.
Går like langt
I praktisk bruk er det også ulikheter, skulle vår test vise. Men ikke så lenge det handlet om rekkevidde:
Trillingene har en batteripakke på 36,8 kWt. Den offisielle rekkevidden varierer fra 251 til 258 kilometer, avhengig av utstyr og dekk. Citigo-e har en oppgitt rekkevidde på 258 kilometer. Vi kom 220 kilometer. Seat Mii electric har samme oppgittt rekkevidde. Vi kom 226,6 kilometer. VW e-up! har en oppgitt rekkevidde på 251 kilometer. Vi kom 226 kilometer.
Citigo kjørte for øvrig på 16-toms dekk, som skal gi et større energitap enn 14-toms dekk, som de to andre trillingene kjørte på.
Bilene oppførte seg også ganske likt da batterikapasiteten sank til det prekære. De varslet i god tid – rundt 50 gjenstående kilometer – om lavt batterinivå. Dette ble gjentatt etter ytterligere noen mil, før bilen gikk inn i såkalt eco+-modus og slo av varme- og ventilasjon.
Ved tilnærmet null gjenstående kilometer, gikk bilene i «skilpaddemodus», med begrenset ytelse og kjøreegenskaper.
Lader ulikt
Ved ladestolpene ble det større forskjeller:
Bilene har en angitt hurtigladetid på en time (40 kW) opp til 80 prosent. Men her varierte resultatene. Generelt bærer trillingene preg av å slite med å lade i vinterkulden. Vi var aldri i nærheten av 40 kW, og registrerte maks 32 kW som høyeste effekt, og det var kun en kort periode. Jevnt over lå vi på 25-30 kW.
På det meste var det 20 prosent avvik i effekten de tre ladet med, til tross for samme teknologi. Og det var den dyreste av trillingene som gjorde det dårligst. e-up! kom aldri over 29 kW, og brukte en time på å lade opp til 80 prosent. Det var fem minutter mer enn de to andre.
Her kan det virke som om batteriet ikke ble tilstrekkelig varmt – som var en forutsetning før ladetesten – til tross for to timers motorveikjøring i forkant.
Et generelt inntrykk av de tre bilene etter rekkevidde- og ladetesten i et vinterkledd Norge, er at de er overraskende komfortable på langtur.
De er retningsstabile og mer støysvake enn mange større biler. 83 hester er tilstrekkelig til å følge trafikken i alle hastigheter med mindre det er mye last.
Egenskapene i by og småkjøring er naturligvis svært gode.