BIG BANG: – Vi er ved et nytt big bang! sa Thomas Ulbrich, Volkswagen-konsernets elbilsjef, da han åpnet VWs elbilfabrikk i Zwickau i begynnelsen av november. Han kan få ubehagelig rett. Foto: Peter Raaum
Søksmålene hagler:
Koreansk konflikt kan bety elbil-krise
En bitter konflikt mellom to av Sør-Koreas største batteriprodusenter truer med å lamme leveransene av batterier til elbiler i USA, og kan få betydning også for den europeiske produksjonen.
DETTE ER SAKEN: De sørkoreanske selskapene SK Innovation og storebror LG Chem er to av verdens ledende produsenter til batterier i elbiler.
Nyhetsbyrået Reuters skriver onsdag om konflikten som nå ruller i det amerikanske rettsvesenet.
Striden startet da SK Innovation i 2018 vant kampen om en kontrakt med Volkswagen i USA verdt flere titalls milliarder kroner. LG Chem svarte i april i år med å saksøke SK for å ha misbrukt handelshemmeligheter.
Sju måneder senere er konflikten tilspisset med ytterligere søksmål, blant for patentovertredelser.
Les også: «Elbiler? Det finnes ingen etterspørsel»
Fatal utgang
Reuters skriver at selskapene nå forsøker å hindre hverandre i import og produksjon av råstoff og batterier.
Blant de produksjonslinjene som kan rammes direkte er modeller som VW ID.4, GMs Chevrolet Bolt, Fords elektriske pick-up’er, Jaguar I-Pace, Audi e-tron og Kia e-Niro.
LC Chem hevder blant annet at SK lokket til seg nøkkelmedarbeidere med kunnskap om Volkswagens MEB-plattform, eksperter med en kompetanse som var avgjørende for at SK vant avtalen med VW.
– Uansett hvem som vinner kan denne kampen få en helt fatal utgang for taperen, med mindre de kommer til en avtale. Det vil da også bli et tilbakeslag for bilprodusentene, sier Cho Jae-phil, professor ved det nasjonale instituttet for vitenskap og teknologi i Ulsan, til Reuters.
Det globale markedet for elbilbatterier er ventet å vokse med 23 prosent årlig til et nivå på over 1500 milliarder kroner i 2025.
Les også: «Et nytt big bang. Og det starter her!»
I det blå
Det er helt i det blå hvordan det globale markedet rammes av en slik storkonflikt i USA, men gitt denne industriens eksplosive vekst er det liten grunn til å tro at det finnes store skjulte kapasitetsreserver hvis en av storprodusentene går dukken.
En stans i produksjonen i USA vil uansett påvirke hvordan bilprodusentene balanserer leveransene av biler i de ulike markedene.
Det er flere søksmål hvor partene nå venter på rettens kjennelse, men i et av hovedspørsmålene er det ventet endelig dom først i oktober 2020.