NORGESKLAR: Audi e-tron GT er i Norge. Dette er RS-versjonen med sine karakteristiske laserlys.
NORGESKLAR: Audi e-tron GT er i Norge. Dette er RS-versjonen med sine karakteristiske laserlys.

150.000 kroner rimeligere enn Taycan:

Her er første Audi e-tron GT på norsk snø

Et lite utvalg norske journalister har, som de første i verden, fått teste Audis nye elektriske stolthet på krevende vinterveier.

Publisert Sist oppdatert

To eksemplarer av Audi e-tron GT har fått sine første 50 mil på isete underlag og i tungt snødrev her i Norge.

Seks norske journalister har gjort sitt ytterste for å finne ut hva man kan forvente av Audis helelektriske landeveiscruiser til rundt millionen.

Vi disponerte én hvit e-tron GT. Og én versjon av bilen du ser på bildet – en RS-versjon med fargen Tactical Green.

Sviende strategi

Og med mindre det viser seg at Audi har vært like taktisk grønne som fargen, så har de lagt en sviende strategi overfor hovedkonkurrent og teknisk nærmest identiske Porsche Taycan. I hvert fall rent prismessig.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">VINTERBIL:</span> e-tron GT med firehjulsdrift og luftfjæring kommer seg godt fram på norske vinterveier.
VINTERBIL: e-tron GT med firehjulsdrift og luftfjæring kommer seg godt fram på norske vinterveier.

Råere RS

Kampanjemodellene som markerer starten på GT-salget her i Norge, ligger i følge Audi nærmere 150.000 kroner under en tilsvarende utstyrt Porsche Taycan med firehjulsdrift. Disse bilene er nærmest identiske under skallet.

  • GT har en startpris på 900.000, mens kampanjemodellene koster 947.000 («Plus») og 1.000.00o («Pro») kroner. Den råere RS-versjonen har en startpris på 1.270.000 kroner.

Blant standardutstyret i grunnvesjonen av GT finner vi panoramatak, varmepumpe og varme i forseter. Dette er tilleggsutstyr i Taycan.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">KLASSISK AUDI:</span> En Audi-kjenner vil raskt finne seg til rette bak rattet i GT. Dette er RS-versjonen med blant annet semsket skinn i rattet og karbon-look på instrumentpanelet.
KLASSISK AUDI: En Audi-kjenner vil raskt finne seg til rette bak rattet i GT. Dette er RS-versjonen med blant annet semsket skinn i rattet og karbon-look på instrumentpanelet.
  • I «plus»-versjonen får du blant annet dette i tillegg: Matrix-LED-lys, ryggekamera og oppvarmet treeket sportsratt med flat bunn.
  • I «pro»-versjonen får du også blant annet omgivelseskamera med parkeringsassistent, Bang & Olufsen høyttalersystem (som tar 25 liter bagasjeplass), head-up display, adaptiv luftfjæring og varmeseter bak.

Norsk standard

Offisiell rekkevidde på RS-versjonen tilpasset Norge og med opptil 646 hester, er justert ned til 465 kilometer.

Ordinære GT med opptil 540 hester, har 488 kilometer med norsk standard.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SAMME FORM: </span>Det er enkelt å se likhetstrekkene mellom Audi GT og Porsche Taycan. Karosseriformen er identisk, bare lyktedesignet og små deltaljer skiller.
SAMME FORM: Det er enkelt å se likhetstrekkene mellom Audi GT og Porsche Taycan. Karosseriformen er identisk, bare lyktedesignet og små deltaljer skiller.

800 volt

Batteriet på 86 kWt netto skal kunne lades for 10 mils kjøring på bare fem minutter, og fra 5 til 80 prosent på under 23 minutter ved hjelp av teknologi basert på 800 volt spenning.

Også denne teknologien deles med Taycan, som nå kommer i en rimeligere utgave med bakhjulsdrift. Det er ingen signaler fra Audi om at det samme vil skje med GT.

Kjøreinntrykkene av Audi GT kommer vi tilbake til 3. mars. De to testbilene skal videre på turné til Sverige og Danmark og lenger sørover i Europa.

For at ingen medier skal favoriseres, er det en felles forståelse for at disse inntrykkene kan formidles fra og med denne datoen.

Powered by Labrador CMS