NORGESKLAR: Audi e-tron GT er Audis nye elektriske prestisjebil.
NORGESKLAR: Audi e-tron GT er Audis nye elektriske prestisjebil.

Audi e-tron GT får startpris på 900.000:

– Dette er den vakreste bilen jeg har tegnet

Under overflaten deler den det meste med Porsche Taycan. Derfor vil mye handle om overflaten på Audis nye elektriske stolthet.

Publisert Sist oppdatert

Tirsdag kved ble Audi e-tron GT offisielt presentert for bilverden. Dette er en såkalt Gran turismo med fire seter, bagasjerom og «frunk» – og opptil 646 hester i en 2,5 sekunder lang boost du bør vente med å oppleve til du har reservert en lukket bane.

Men først må du reservere bilen – og sette av drøye 1,3 millioner kroner for å få den på veien med skilter. Men da er vi på toppmodellen. Du kan komme under millionen hvis du nøyer deg med en boost på 530 hester.

Og nesten like viktig når vi snakker om elbiler – og spesielt de som bruker mye strøm på norske vinterveier:

  • Offisiell rekkevidde er 488 km.
  • Og batteriet på 86 kWt netto skal kunne lades for 10 mils kjøring på bare fem minutter, og fra 5 til 80 prosent på under 23 minutter ved hjelp av teknologi basert på 800 volt spenning.

Milepæl

– Helt siden konseptbilen ble vist for første gang i 2018, har vi sett fram til dagen i dag. Det er utvilsomt stor dag for oss, og premieren på Audi e-tron GT markerer en milepæl for Audi, sier Audi-direktør Elin Sinervo.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">KLASSISK:</span> Interiørmessig vil en Audi-eier kjenne seg fort igjen, selv om sittestilingen er lavere enn de fleste er vant til.
KLASSISK: Interiørmessig vil en Audi-eier kjenne seg fort igjen, selv om sittestilingen er lavere enn de fleste er vant til.

Hun mener e-tron GT er et håndfast bevis på at satsingen på den elektriske drivlinjen er helhjertet, og at den på ingen måte trenger å gå kompromiss med verken ytelser, kjøreopplevelse eller design.

Teknologien deles med Porsche Taycan. Og også silhouetten, vinduslinjene og en rekke andre designtrekk kan du kjenne igjen fra bilen som må kalles en stor suksess her i Norge, prisen tatt i betraktning. Nå kommer den for øvrig i en rimeligere utgave.

Likevel er det lett å forstå at sjefdesigner Marc Lichte er fornøyd med konsernets nye elektriske stolthet. Bilen har fått en helt egen karakter, umiskjennelig Audi, men samtidig frisk og litt vågal.

830 Nm!

– Den vakreste bilen jeg har tegnet, fastslår Lichte.

Effekten fra de to motorene er på 476 hester, med den nevnte muligheten for 530 hester som en boost i 2,5 sekunder. Dreiemomentet er 630 Nm.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">PORSCHE-SILHOUETTE</span>: Hvis du glemmer fronten et øyeblikk, så ser du mye Porsche Taycan i dette designet.
PORSCHE-SILHOUETTE: Hvis du glemmer fronten et øyeblikk, så ser du mye Porsche Taycan i dette designet.

I den enda råere RS-utgaven blir tilsvarende ytelser henholdsvis 598 hester i standardmodus og 646 hester med boosten. Maksimalt dreiemoment her er 830 Nm.

Norske priser:

Understellet består av avansert teknologi som firehjulsstyring, luftfjæring, elektrisk firehjulsdrift og differensialsperre bak.

To versjoner kan bestilles allerede fra 18. februar, og prisene er som følger:

  • Audi e-tron GT: Kr. 899.900
  • Audi e-tron GT Plus: Kr. 946.900
  • Audi e-tron GT Pro: Kr. 999.900
  • Audi RS e-tron GT: Kr. 1.269.900
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FORNØYD:</span> Audis sjefsdesigner Marc Lichte foran prototypen av e-tron GT.
FORNØYD: Audis sjefsdesigner Marc Lichte foran prototypen av e-tron GT.