ÅRETS BIL? Det er mange som venter på Volkswagen ID.3. Bilen lanseres i løpet av sommeren.
ÅRETS BIL? Det er mange som venter på Volkswagen ID.3. Bilen lanseres i løpet av sommeren.

Sjekk Elbilkalenderen:

Elbil-lanseringene du bør merke deg i 2020

Over 30 nye eller oppgraderte elbilmodeller skal lanseres i løpet av året. Dette er oversikten over bilprodusentenes planer, men vær oppmerksom på at koronautbruddet vil føre til omfattende forskyvninger.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Se listen over hvilke nye elbiler som kommer, og når de kommer.

Årsaken til at det pøses på med elbiler i 2020, er i stor grad at EU truer med kraftige bøter for bilprodusenter som har CO2-utslipp over en satt grense for flåten samlet – i snitt 95 g/km.

Det norske bilmarkedet er som kjent i en særstilling internasjonalt, med verdens høyeste andel elbiler. I 2019 utgjorde de helelektriske personbilene hele 42,4 prosent av markedet.

Det meste tyder på at denne andelen vil bli merkbart høyere i inneværende år, ikke minst fordi en hel del viktige nyheter står på trappene.

Mange av modellene har spesfikasjonene norske bilkjøpere tradisjonelt setter svært høyt: Rekkevidde, hengerfeste og firehjulstrekk – med elbilenes avgiftsfritak.

For å gi deg tidslinjen, har vi kontaktet importørene som sitter med planer om å lansere nye eller oppgraderte elbiler i månedene som kommer.

De fleste er forsiktige med å tidfeste lanseringen veldig presist, men vi har fått en hel del gode omtrentlige indikasjoner. Mange av nyhetene vi ser frem til med særlig spenning skal vises nå i årets første halvdel, før de kommer på markedet utover sommeren og høsten.

Blant disse: SUV-ene BMW iX3 og Volkswagen ID.4.

Vi tar forbehold om endringer i planene, både fra produsentenes og importørenes side. Forsinkelser i lanseringsplaner er ikke noe ukjent fenomen, så det gjelder å jevnlig holde seg oppdatert på nyhetsbildet i bilmarkedet.

Men slik det ser ut nå, er elbil-filmen 2020 omtrent som følger:

PS: Prisene er oppgitt inkludert frakt/levering, hvis ikke annet er oppgitt.

Første halvår

JANUAR

Nå i januar gikk startskuddet for elbil-året, med de første leveringene til kunder av Volkswagens oppgraderte småbil e-up! Den får følge av sine «trillingsøsken», Skoda Citigo iV og Seat Mii Electric. De første bilene er på veien i skrivende stund.

VW E-UP!: Kommer som oppgradert 2020-modell. Batteri 36,8 kWt. Rekkevidde 260 km. Pris fra 191.300 kroner. 4WD: Nei. Tilhengerfeste: Nei.
VW E-UP!: Kommer som oppgradert 2020-modell. Batteri 36,8 kWt. Rekkevidde 260 km. Pris fra 191.300 kroner. 4WD: Nei. Tilhengerfeste: Nei.

SEAT MII ELECTRIC: Batteri: 36,8 kWt. Rekkevidde 260 km. Pris fra 179.900 kroner. 4WD: Nei. Tilhengerfeste: Nei.
SEAT MII ELECTRIC: Batteri: 36,8 kWt. Rekkevidde 260 km. Pris fra 179.900 kroner. 4WD: Nei. Tilhengerfeste: Nei.

SKODA CITIGO IV: Batteri: 36,8 kWt. Rekkevidde: 260 km. Pris fra 185.040 kroner. 4WD: Nei. Tilhengerfeste: Nei.
SKODA CITIGO IV: Batteri: 36,8 kWt. Rekkevidde: 260 km. Pris fra 185.040 kroner. 4WD: Nei. Tilhengerfeste: Nei.

FEBRUAR

I februar skjer det noe spennende: Da kommer den første av det som kan bli en veritabel bølge av Kina-biler hit til landet. Det dreier seg om den kompakte SUV-en MG ZS EV. Bilen lanseres 2. februar, så de første kundene skal kunne sette seg bak rattet allerede neste måned. Importøren har som mål å selge 2000 biler i løpet av året.

MG ZS EV: Batteri: 44,5 kWt. Rekkevidde 260 km. Pris fra ca. 230.000 kroner. 4WD: Nei. Tilhengerfeste: Nei.
MG ZS EV: Batteri: 44,5 kWt. Rekkevidde 260 km. Pris fra ca. 230.000 kroner. 4WD: Nei. Tilhengerfeste: Nei.

Det er også i februar at to småtasser fra PSA-konsernet skal på veien i Norge: DS 3 Crossback e-tense, som posisjoneres som en kompakt premium-crossover, og tvillingen fra det mer kjente søstermerket Peugeot: e-208. Sistnevnte er den elektriske versjonen av den helt nye 208-modellen.

DS3 CROSSBACK E-TENSE: Batteri: 50 kWt. Rekkevidde 320 km. Pris fra 312.000 kroner. 4WD: Nei. Tilhengerfeste: Nei.
DS3 CROSSBACK E-TENSE: Batteri: 50 kWt. Rekkevidde 320 km. Pris fra 312.000 kroner. 4WD: Nei. Tilhengerfeste: Nei.

PEUGEOT E-208: Batteri: 50 kWt. Rekkevidde 340 km. Pris fra ca. 250.000 kroner. 4WD: Nei. Tilhengerfeste: Nei.
PEUGEOT E-208: Batteri: 50 kWt. Rekkevidde 340 km. Pris fra ca. 250.000 kroner. 4WD: Nei. Tilhengerfeste: Nei.

MARS

I mars venter vi Mini SE – den helelektriske Minien. Det er ikke merkets første elbil – noen hundre eksemplarer av en modell i begrenset serie, Mini e, ble produsert i 2009 og 2010. Men nå er det i adskillig større skala det skal selges elektriske Minier. Modellen heter Mini Cooper SE, har en toppeffekt på 184 hestekrefter. 

MINI COOPER SE: Batteri: 32,6 kWt. Rekkevidde 230 km. Pris fra ca. 275.000 kroner. 4WD: Nei. Tilhengerfeste: Nei.
MINI COOPER SE: Batteri: 32,6 kWt. Rekkevidde 230 km. Pris fra ca. 275.000 kroner. 4WD: Nei. Tilhengerfeste: Nei.

Den skulle allerede vært på markedet, men er blitt utsatt et par måneder fra planlagt lansering i januar. Men når den kommer, er det årets råeste elbil: Porsche Taycan. Den lanseres i versjonene 4S, Turbo og Turbo S. Toppversjonen har en toppeffekt på 761 hestekrefter. Men det med turboen skjønner vi fortsatt ikke helt…

PORSCHE TAYCAN: Batteri 79,2 /93,4 kWt. Rekkevidde 407/463 km. Pris fra ca. 900.000 kroner. 4WD: Ja. Tilhengerfeste: Nei.
PORSCHE TAYCAN: Batteri 79,2 /93,4 kWt. Rekkevidde 407/463 km. Pris fra ca. 900.000 kroner. 4WD: Ja. Tilhengerfeste: Nei.

APRIL

Når det begynner å våres, i april, lanserer Kia en oppgradert versjon av sin e-Niro med blant annet større skjerm og den samme appen som nettopp er lansert på e-Soul. Audi fortsetter, også på vårparten sitt elbilprogram med e-tron Sportback, en mer sporty utseende utgave av den kjente storselgeren e-tron.

AUDI E-TRON SPORTBACK: Batteri: 71/95 kWt. Rekkevidde 347/446 km. Pris fra ca. 520.000 kroner. 4WD: Ja. Tilhengerfeste: Ja, 1800 kg.
AUDI E-TRON SPORTBACK: Batteri: 71/95 kWt. Rekkevidde 347/446 km. Pris fra ca. 520.000 kroner. 4WD: Ja. Tilhengerfeste: Ja, 1800 kg.

Fra Opel har vi fått noe så uvanlig som en presis dato: 16. april er det offisiell lansering av den elektriske Corsa e. Den elektriske småbilen er bygget på samme plattform som Peugeot e-208 og e-2008, samt DS3 Crossback e-tense.

OPEL CORSA E: Batteri: 50 kWt. Rekkevidde 330 km. Pris fra ca. 260.000 kroner. 4WD: Nei. Tilhengerfeste: Nei.
OPEL CORSA E: Batteri: 50 kWt. Rekkevidde 330 km. Pris fra ca. 260.000 kroner. 4WD: Nei. Tilhengerfeste: Nei.

MAI

Fra mai er det mulig vi endelig får se på veien nykommeren fra Japan, Honda e – et sjarmtroll som er beskjeden både i størrelse og rekkevidde.

HONDA E: Batteri: 35,5 kW. Rekkevidde 220 km. Pris fra 266.000 kroner. 4WD: Nei. Tilhengerfeste: Nei.
HONDA E: Batteri: 35,5 kW. Rekkevidde 220 km. Pris fra 266.000 kroner. 4WD: Nei. Tilhengerfeste: Nei.

Også i mai vil Hyundai Kona komme i en oppgradert versjon, med lengre rekkevidde, mens Smart skal lansere en ansiktsløftet versjon av EQ. Mer aktuell er nok kompakt-SUV-en Peugeot e-2008, som også skal komme før sommeren. Den tar ikke mål av seg til å slå rivalen Kona på rekkevidde, men prismessig kommer den godt ut.

PEUGEOT E-2008: Batteri 50 kWt. Rekkevidde: 310 km. Pris fra ca. 290.000 kroner. 4WD: Nei. Tilhengerfeste: Nei.
PEUGEOT E-2008: Batteri 50 kWt. Rekkevidde: 310 km. Pris fra ca. 290.000 kroner. 4WD: Nei. Tilhengerfeste: Nei.

JUNI

Så kommer juni måned og sommerferie nærmer seg for mange. Da skal etter planen Volvos avlegger-merke Polestar, i regi av de kinesiske eierne Geely, komme på banen. Polestar 2 skal sparke i gang elbil-programmet for alvor og bilen er for lengst utnevnt til «Tesla 3-konkurrent», noe spesifikasjonene underbygger. 

POLESTAR 2: Batteri 78 kWt. Rekkevidde 500 km. Pris fra 469.000 kroner. 4WD: Ja. Tilhengerfeste: Ja, 1500 kg.
POLESTAR 2: Batteri 78 kWt. Rekkevidde 500 km. Pris fra 469.000 kroner. 4WD: Ja. Tilhengerfeste: Ja, 1500 kg.

Når nordmenn kommer tilbake fra sommerferie, har ikke bilindustrien stått stille i mellomtiden. 

Det Volkswagen har annonsert som bestselger i 2020, VW ID.3, har i hvert fall vært i produksjon en stund når den tid kommer og vil trolig finne veien til forhandlere i løpet av sommeren. VW har selv utropt den til viktigste nylansering siden Bobla. Utfordringen er en tidkrevende programvareoppdatering som må gjøres fysisk på alle bilene fra den første produksjonsserien før de kan leveres til kundene. Forhåpentligvis vil de første av disse få sine biler i august.

VW ID.3: Batteri 48/55/62 kWt. Rekkevidde opptil 420 km. Pris fra ca. 330.000 kroner. 4WD: Nei. Tilhengerfeste: Nei.
VW ID.3: Batteri 48/55/62 kWt. Rekkevidde opptil 420 km. Pris fra ca. 330.000 kroner. 4WD: Nei. Tilhengerfeste: Nei.

BMW på sin side bør i hvert fall nærme seg (hvis ikke planene er endret i mellomtiden) lansering av den elektriske SUV-en iX3. Den skal konkurrere mot Mercedes EQC, Audi e-tron og Jaguar I-Pace og kan komme på markedet tidligst på sensommeren, uten at BMW vil bekrefte dette.

BMW IX3: Batteri 74 kWt. Rekkevidde over 400 km. Pris fra ca. 500.000 kroner. 4WD: Nei (bakhjulsdrift) . Tilhengerfeste: Ja (tilvalg).
BMW IX3: Batteri 74 kWt. Rekkevidde over 400 km. Pris fra ca. 500.000 kroner. 4WD: Nei (bakhjulsdrift) . Tilhengerfeste: Ja (tilvalg).

Italienske Fiat har ikke vært frampå når det gjelder elbil og selv dagens elektriske Fiat 500 har de produsert motvillig, på grunn av utslippskrav i California. Men til sommeren skal en helt ny Fiat 500 lanseres, og den skal være elektrisk fra start. Hvis den klarer å oppnå samme kulhetsfaktor som den utgående modellen, kan den i sin nisje bli en skarp konkurrent til Honda e. Dessverre har vi verken bilder eller spesifikasjoner – disse holder produsenten tett til brystet. Det skal sies at Fiat-Chrysler-konsernet er i ferd med å slå seg sammen med PSA (Peugeot-Citroën-Opel). Endringer i planer er dermed selvsagt ikke utelukket.

Mazda, derimot, holder seg mest sannsynlig til planen og lanserer sin første elbil, MX-30, sannsynligvis tidlig på høsten. Oppgitt batterikapasitet og rekkevidde på Mazda MX-30 imponerer ikke synderlig, men prisen er det ikke noe å si på.

MAZDA MX-30: Batteri 35,5 kWt. Rekkevidde over 200 km. Pris fra 260.000 kroner. 4WD: Nei. Tilhengerfeste: Nei.
MAZDA MX-30: Batteri 35,5 kWt. Rekkevidde over 200 km. Pris fra 260.000 kroner. 4WD: Nei. Tilhengerfeste: Nei.

Når løvet gulnes igjen, annonseres flere nykommere. Lexus UX 300e, for eksempel, er den første Lexus-elbilen. Om den blir godt utstyrt og uten tvil kvalitetsmessig høyverdig, legger den ikke listen høyt hva angår spesifikasjonene, verken når det gjelder rekkevidde eller ladekapasitet.

LEXUS UX 300e: Batteri 54,3 kWt. Rekkevidde 400 km (NEDC). Pris fra 359.000 kroner. 4WD: Nei. Tilhengerfeste: Nei.
LEXUS UX 300e: Batteri 54,3 kWt. Rekkevidde 400 km (NEDC). Pris fra 359.000 kroner. 4WD: Nei. Tilhengerfeste: Nei.

Da er det mer futt i Ford Mustang Mach-e, som kunne lanseres under mottoet «Ford kommer sent, men godt». I hvert fall hvis vi skal tro annonserte spesifikasjoner/prisnivå. Vi venter denne i fjerde kvartal, muligens i november.

FORD MUSTANG MACH-E: Batteri 75,7 kWt/98,8 kWt. Rekkevidde (2WD) 450/600 km, rekkevidde (4WD) 420/540 km. Pris fra 422.000 kroner. 4WD: Ja. Tilhengerfeste: Ja , 750 kg p.t.
FORD MUSTANG MACH-E: Batteri 75,7 kWt/98,8 kWt. Rekkevidde (2WD) 450/600 km, rekkevidde (4WD) 420/540 km. Pris fra 422.000 kroner. 4WD: Ja. Tilhengerfeste: Ja , 750 kg p.t.

Omtrent på den tiden kommer også Barcelona-baserte Seat med sin andre elbil for året, om alt går etter planen. Seat El-Born er, som Skoda iV, basert på Volkswagens MEB-plattform. Utover det, disponerer vi lite av presise tekniske data.

SEAT EL-BORN: Spesifikasjoner er ikke bekreftet, men estimert. Batteri 48/55/62 kWt. Rekkevidde opptil over 400 km. Pris fra under 300.000 kroner. 4WD: Nei. Tilhengerfeste: Nei.
SEAT EL-BORN: Spesifikasjoner er ikke bekreftet, men estimert. Batteri 48/55/62 kWt. Rekkevidde opptil over 400 km. Pris fra under 300.000 kroner. 4WD: Nei. Tilhengerfeste: Nei.

Det har vært mye snakk om at VW skulle rulle ut elbilprogrammet sitt ganske raskt og SUV-modellen ID.4 har vi hatt grunn til å tro skulle komme i fjerde kvartal. Det er imidlertid ikke bekreftet fra Volkswagens side. Bilen vises trolig første gang i april.

VW ID.4: Batteri 55/62/83 kWt. Rekkevidde opptil over 500 km. Pris ikke kjent. 4WD: Ja. Tilhengerfeste: Ja, 1600 kg (konseptbilen).
VW ID.4: Batteri 55/62/83 kWt. Rekkevidde opptil over 500 km. Pris ikke kjent. 4WD: Ja. Tilhengerfeste: Ja, 1600 kg (konseptbilen).

Skodas SUV i samme kategori, Enyaq, får firehjulstrekk og hengerfeste. Det har inntil nylig vært lagt opp til at også den skulle lanseres mot slutten av året.

SKODA ENYAQ: Batteri opptil 83 kWt. Rekkevidde 500 km. Pris ikke kjent. 4WD: Ja. Tilhengerfeste: Ja, 1600 kg (konseptbilen).
SKODA ENYAQ: Batteri opptil 83 kWt. Rekkevidde 500 km. Pris ikke kjent. 4WD: Ja. Tilhengerfeste: Ja, 1600 kg (konseptbilen).

Fra høsten av kan vi dessuten forvente å se flere elbiler fra Kina dukke opp. Subaru-importøren Autoindustri planlegger å introdusere to nye merker i løpet av annet halvår, men foreløpig foreligger det sparsomt med data. Bilene er de to følgende:

DFSK E3 skal lanseres «i løpet av annet halvår». Det er en folkelig SUV i samme klasse som MG ZS, og i likhet med denne til en rimelig pris.

DFSK E3: Rekkevidde ca. 400 km (NEDC). Pris fra ca. 250.000 kroner. 4WD: Nei. Tilhengerfeste: Ikke oppgitt.
DFSK E3: Rekkevidde ca. 400 km (NEDC). Pris fra ca. 250.000 kroner. 4WD: Nei. Tilhengerfeste: Ikke oppgitt.

Seres SF5 EV er derimot posisjonert i premium-segmentet, og her er prisen ukjent per i dag. Den skal lanseres i fjerde kvartal.

SERES SF5: Batteri: 90 kWt. Rekkevidde 525 km. Pris ukjent. 4WD: Ja. Tilhengerfeste: Ikke oppgitt.
SERES SF5: Batteri: 90 kWt. Rekkevidde 525 km. Pris ukjent. 4WD: Ja. Tilhengerfeste: Ikke oppgitt.

Usikkerhet råder også rundt Suzuki-importøren RSAs planlagte satsing på elbiler fra det kinesiske merket Chery. Den første modellen, som skulle ha vært lansert på slutten av året i fjor, blir likevel ikke introdusert i markedet. Men Espen Kristoffersen hos RSA bekrefter nå at det fortsatt ligger i planene at Chery skal lanseres i Norge og den første modellen blir trolig en elektrisk, mellomstor SUV, bygget på en ny, elbil-dedikert aluminiumsplattform (kodenavn S61). Det er også snakk om en mindre modell. Per i dag ligger lansering av den første modellen i fjerde kvartal, i henhold til planen.

En annonsert suksess kommer helt på tampen av året. 16. januar i år åpnet Volvo for bestilling av en bil mange sikler etter: XC40 Recharge. De første kundene skal få sine biler i fjerde kvartal, lover importøren, men noen presis dato har vi ikke fått.

CHERY eQ5 (kodenavnS61): Spesifikasjoner ukjent. 4WD: Ja. Tilhengerfeste: Ikke oppgitt.
CHERY eQ5 (kodenavnS61): Spesifikasjoner ukjent. 4WD: Ja. Tilhengerfeste: Ikke oppgitt.

VOLVO XC40 RECHARGE: Batteri 78 kWT. Rekkevidde ca. 400 km. Pris fra under 500.000 kroner. 4WD: Ja. Tilhengerfeste: Ja, 1500 kg.
VOLVO XC40 RECHARGE: Batteri 78 kWT. Rekkevidde ca. 400 km. Pris fra under 500.000 kroner. 4WD: Ja. Tilhengerfeste: Ja, 1500 kg.

Enda mindre presis er datoen for lanseringen av Tesla Model Y – SUV-en som kan ødelegge mye for konkurrenter som Ford Mustang Mach-e eller Jaguar I-Pace. Men hvis ubekreftede rykter om at produksjonen fremskyndes, stemmer, er det faktisk ikke komplett umulig at bilen vil kunne bli å se i Norge helt på tampen av året. Den som lever, får se.

TESLA MODEL Y: Batteri 75 kWt. Rekkevidde opptil 540 km. Pris fra 441.000 kroner. 4WD: Ja. Tilhengerfeste: Ja.
TESLA MODEL Y: Batteri 75 kWt. Rekkevidde opptil 540 km. Pris fra 441.000 kroner. 4WD: Ja. Tilhengerfeste: Ja.
Powered by Labrador CMS