PAKKER SAMMEN: Medarbeidere i sving med å pakke ned det som verden ikke fikk se av bilnyheter på Genève-utstillingen. Men nyhetene kommer nå etter hvert… Foto: Salvatore di Nolfi, NTB scanpix
PAKKER SAMMEN: Medarbeidere i sving med å pakke ned det som verden ikke fikk se av bilnyheter på Genève-utstillingen. Men nyhetene kommer nå etter hvert… Foto: Salvatore di Nolfi, NTB scanpix

Høydepunktene i Genève:

De 10 viktigste tingene fra utstillingen som ikke var

Årets Genève-utstilling ble avlyst, men nyhetene kom likevel. Med unntak av den kanskje aller største. Her er 10 av høydepunktene.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Frykt for COVID-19-smitte førte til at bilutstillingen i Genève ble avlyst.

Volkswagen

Volkswagen bekreftet en offentlig «hemmelighet». Deres konseptmodell ID.Crozz blir lansert som ID.4 (over). Om vitale mål og egenskaper er det ingen overraskelser: Firehjulsdrift, 550 liter bagasjerom, hengerfeste og rundt 50 mils rekkevidde. De første utgavene kommer med bakhjulsdrift. Og, ja: Den er så og si identisk med Skoda Enyaq – som også kommer i løpet av høsten.

BMW

BMW er bittelitt bak i den helelektriske løypa hva antall biler angår, men kommer med mange modeller de neste årene. Blant dem er i4 (bildene over), som nå presenteres i konseptutgave, med kjøreglede på BMW-vis som stikkord. Med en motor som genererer en maksimal effekt på 390 kW/530 hk, batteripakke med kapasitet på rundt 80 kWh, WLTP-rekkevidde på opptil 600 km, 0-100 km/t på rundt 4 sekunder, og toppfart over 200 km/t er det mulig å begeistre menigheten. Konseptmodellen vises i samme farge, Frozen Light Cooper, som el-flaggskipet iNEXT. I sin omtale fremhever BMW en ambisjon om å redusere antall fysiske knapper, og betjeningsfunksjonene er følgelig lagt på en skjerm som går fra dør til dør.

Mercedes

NYSTEMT E: Mercedes-AMG E 53 stasjonsvogn.
NYSTEMT E: Mercedes-AMG E 53 stasjonsvogn.

Mercedes pøser ut elektrifiserte varianter av flere nøkkelmodeller. De små GLA og CLA ladehybridifiseres med klasseledende rekkevidde (inntil 69 km), mens E-klasse oppgraderes med nye mildhybrider og sju ladehybrider. For norske kjøpere er det verdt å peke på at én av variantene blir en ladbar stasjonsvogn med firehjulstrekk.

Audi

Audi A3 (over) kommer i fjerde generasjon, i tre motorvarianter, men ingen elektrifisert. Designet er sportsligere og den innvendige plassen er noe større enn tidligere. 

Skoda

Skoda Octavia RS iV (over) kommer som toppmodell i Skodas bestselgende stasjonsvognserie, en ladehybrid-variant med opptil 245 hk. RS-variantene er ikke nødvendigvis kjappeste vei til salgslykke i Norge, men denne Octaviaen kommer med en «norgesutgave» med 204 hk som er priset for det norske konkurransebildet. Stasjonsvogna skal gjøre 0-100 på 7,3 sekunder. Den elektriske rekkevidden er inntil 60 km.

Renault

Renault Morphoz (over) skal følge opp mange år med godt Zoe-salg, og denne konseptmodellen kommer på Nissan-Renault-Mitsubishi-alliansens nye elbil-plattform. Den er modulær, noe som demonstreres til gangs med denne konseptbilen. Den kan nemlig transformeres fra kompakt crossover til bruk over kortere til middels avstander, til langturscruiser med rekkevidde opptil 70 mil på motorvei, lades induktivt selv under kjøring (den dagen det finnes infrastruktur som tillater det), og utstyres med modulerbar batterikapasitet – i dette tilfellet fra 40 til 90 kWt. Bilen har forøvrig en norsk underleverandør: Gudbrandsdalens Uldvarefabrik (GU) har laget møbelstoffet «Prinsdal» til Renaults konseptbiler.

Fisker

Fisker blir stadig mer konkret om Ocean (over), deres elektriske crossover som får produksjonsstart sent i 2021. Fisker varsler lading i e-tron-tempo og rekkevidde tett på 50 mil – til en startpris uten avgifter rundt 350.000 kroner. Bilen kommer med hengerfeste, ifølge Fisker – og har en 16-tommers infoskjerm i høydeformat (som Mustang Mach-e).

Hyundai

Hyundai Prophecy (over) er et koreansk frampek. Rattet er snart like gammeldags som bensin- og dieselmotoren, skal vi tro Hyundais elbilvisjoner. I stedet for ratt, har bilen joysticks. I følge Hyundai skal dette likevel gi en «betryggende, kjent og intuitiv kjøreopplevelse». En rekke funksjoner er tilgjengelige direkte fra joystickenes integrerte knapper. I beste fall uvant, men uansett: Ganske lekkert.

Dacia

Dacia bekreftet at deres Spring Concept (over) er i løypa, men ennå ikke produksjonsklar. Når den kommer – trolig i 2021 – vil den bli en av markedets billigste elbiler.

DS

DS, luksusmerket i Peugeot-Citroën-konsernet, begynner å melde seg på. Deres ladbare luksus-sedan DS 9 (over) er i løypa med en prislapp like nord for 500.000. Den kommer til Norge som ladehybrid og med firehjulstrekk. DS ønsket dessuten å vise konseptmodellen DS Aero Sport Lounge, med 680 elektriske hester og 0-100-kapasitet på 2,8 sekunder.

Og kanskje kommer også…

Fiat var ventet å presentere sin 500 Electric, enda en potent kandidat i den stadig voksende bybilklassen. De bestselgende modellene til Seat og Skoda sålangt i 2020 er begge i denne kategorien. Som også teller VW e-up! Og snart også Honda e, som kommer i sommer. Og kanskje Renault Twingo. Vær trygg på at det kommer flere!

Men størst i kategorien ikke-nyheter er Toyotas nye B-segment-SUV (over). Crossoveren skulle være en av Genève-utstillingens største nyheter, men i motsetning til alle som har valgt å formidle lanseringene via pressemeldinger og egen videostream, har Toyota tråkket inn bremsen.

Beskjed er ventet i løpet av noen dager. Bilen i seg selv skal, etter sigende, ikke være forsinket…

PS: Flere av de største bilprodusentene hadde forlengst vraket Genève-utstillingen, blant dem Volvo, Ford, Citroën, Mitsubishi, Nissan, Opel og Peugeot. Men nevnte Peugeot stakk av med tittelen «Årets bil i Europa» for sin 208.

 

Powered by Labrador CMS