OLED-teknologien gir muligheten for å endre lyssignatur for de ulike modellene, og - ikke minst - endre modus, avhengig av hvor i trafikkbildet bilen befinner seg.
For eksempel kan teknologien bidra til å redusere antall påkjørsler bakfra.
Advare sjåføren
Når bilens kamera og sensorer observerer en bil som kommer for fort for nær, kan signaturen og styrken i baklysene endres for å advare sjåføren.
Når Audien igjen setter i bevegelse, går lyset tilbake til sin opprinnelige signatur.
Audi forestiller seg at det med tiden kan legges inn en rekke ulike varslingssymboler i baklysene, forutsatt at det godkjennes av myndighetene.
Annonse
Debuterte i Audi TT
Dr. Werner Thomas, prosjektleder i OLED-teknologien i Audi, sier følgende:
- Frontlysteknologien har utviklet seg raskt hos Audi de siste tiårene. Nå blir baklysene en ny milepæl.
Audis OLED-teknologi debuterte i baklyset til Audi TT RS2 i 2016, og har senere kommet i TT RS3 og A8.
Nye muligheter
På Q5 har digitaliseringen tatt teknologien et steg videre.
- Baklysene blir her til en slags skjerm på det ytre skallet, som vil gi oss gode muligheter når det gjelder design, personalisering, kommunikasjon og sikkerhet fremover, sier Thomas.