ULIKE UTRYKK: Eksempler på hvordan baklyssignaturen til Audi Q5 kan endres med den nye OLED-teknologien.

Ny teknologi gir nye designmuligheter:

Audi lanserer personlige baklys

Baklys er viktigst for å bli sett - ikke for å se. Nå kommer Audi med lysteknologi som kan forandre seg etter trafikkbildet.

Publisert Sist oppdatert

OLED

  • Forkortelsen for «organic light-emitting diode».
  • Teknologien gir tynne, lysende filmer som kan bøyes og formes.

I disse dager lanseres en kraftig oppgradert versjon av en av Audis mest populære modeller, SUV-en Q5.

Blant nyhetene er muligheten for å utstyre bilen med baklys med såkalt OLED-teknologi.

Dette blir i følge Audi den første serieproduserte bilen med denne teknologien.

Bygger en millimeter

OLED er en forkortelse for «organic light-emitting diode», og er ytterligere et steg videre fra den etter hvert kjente LED-teknologien.

Selve belysningselementet er bare en millimeter tykt, mens et LED-element bygger 20 til 30 millimeter.

Lette og flate

I tillegg er OLED dimbart og med en vesentlig høyere kontrast enn LED.

OLED krever heller ingen reflekser eller optikk. Dette gjør dem lette og flate, noe som designerne selvsagt elsker.

Baklys trenger ikke å lyse opp langt og bredt, slik frontlys må. Det viktigste er å bli sett i god tid.

OLED-teknologien gir muligheten for å endre lyssignatur for de ulike modellene, og - ikke minst - endre modus, avhengig av hvor i trafikkbildet bilen befinner seg.

For eksempel kan teknologien bidra til å redusere antall påkjørsler bakfra.

Advare sjåføren

Når bilens kamera og sensorer observerer en bil som kommer for fort for nær, kan signaturen og styrken i baklysene endres for å advare sjåføren.

Når Audien igjen setter i bevegelse, går lyset tilbake til sin opprinnelige signatur.

Audi forestiller seg at det med tiden kan legges inn en rekke ulike varslingssymboler i baklysene, forutsatt at det godkjennes av myndighetene.

OPPGRADERT: Audi Q5 har vært på markedet siden 2012, men har fått noen store oppgraderinger med årene. Nå er en ny på gang, ikke minst lysteknologisk.

Debuterte i Audi TT

Dr. Werner Thomas, prosjektleder i OLED-teknologien i Audi, sier følgende:

- Frontlysteknologien har utviklet seg raskt hos Audi de siste tiårene. Nå blir baklysene en ny milepæl.

Audis OLED-teknologi debuterte i baklyset til Audi TT RS2 i 2016, og har senere kommet i TT RS3 og A8.

Nye muligheter

På Q5 har digitaliseringen tatt teknologien et steg videre.

- Baklysene blir her til en slags skjerm på det ytre skallet, som vil gi oss gode muligheter når det gjelder design, personalisering, kommunikasjon og sikkerhet fremover, sier Thomas.