Sjekk førermiljøenes forvandling:
Denne plassen er ikke til å kjenne igjen
Interiøret rundt førerplassen i nye biler har vært gjenstand for formidable forandringer de siste årene. Sjekk bildene fra før og nå.
DETTE ER SAKEN: Digitalisering og ny designtrend er stikkordene.
Interiørene i VW og Skoda har blitt rene Audi og Volvo er ikke til å kjenne igjen.
På få år har også merker som BMW, Peugeot og Toyota røsket ut triste instrumenter og erstattet dem med rålekre, digitaliserte dashbord.
Du som kjører en eldre Golf, Passat, RAV, 3-serie eller annet –sammenlign bilen din med nyhetene her:
VW Golf GTi 2013: Lettleste instrumenter og edru plassering av alt fra luftdyser til brytere er tro mot første Golf fra 1974 – og radiodisplayet er fortsatt så lite at det kalles «musekino».
VW Golf 2020: Et tospann med 10-tommers skjermer gir Folkevogn grønt lys for å kalle nye Golf «første heldigitale bil i sin klasse». En del av infoen, som fart, navigasjon og assistentsystemer, ser du direkte i frontruten. Ekstrautstyr som stemmestyring gjør slutt på famling med fingrene under kjøring – og fikser alt fra favorittmusikk til reisemål. «Heisann Golf»!
Audi A3 2020: Forandringen fra utgående modell er total. I årets nykommer finner vi boksene som er så typiske for dashbordene i modellene fra det italienske supersportsbilmerket Lamborghini, som Audi står som formell eier av.
Volvo XC60 2013: Volvos gryende ambisjoner om å knive med merker som BMW og Mercedes kan fortsatt knapt spores. Materialene i cockpiten er av solid kvalitet men helheten er litt keitete. Volvos nye, kinesiske eiere setter Gøteborg-designerne under press og første opprykk kommer i 2015 med kabinen til stas-SUVen XC90.
Volvo XC60/V60/s60 2020: Nå nyter Volvo motorpressens ros for premium interiørkvalitet som ikke bare er på nivå med BMW og Mercedes, men som også byr på unike løsninger og materialkombinasjoner. Skandinavisk velvære lar seg fint forene med en av markedets best interaktive berøringsskjermer.
Range Rover Sport 2020: Den digitaliserte cockpiten ligner nå mer på kapteinbroen i en hightech-yacht enn en pub på Londons vestkant.
BMW 3-serie 2013: Fabrikken i München har tradisjon for å bygge førermiljøet rundt ... føreren, derav slagordet The Ultimate Driving Machine. Men BMWs hovedkvarter i München er ikke Silicon Valley. På startstreken til 2010-tallet var de digitale attributtene ikke flere enn på den utdaterte telefonen din.
BMW 3-serie 2020: Nå oppdateres programvarene i bestselgeren 3-serie omtrent like hyppig som de smarteste smarttelefoner. Et bredt utvalg førerassistenter inkluderer ryggehjelp, som alltid memorerer de siste 50 meterne bilen har kjørt. Totalmålet er barsk kjøreglede uten at du skal merke at det meste er... digitalstyrt.
Toyota RAV4 2013: I flere tiår har RAV4 ligget like stødig på den norske salgstoppen som på hytteveien. RAV4 ble første SUV med knallsuksess – takket være rimelig firehjulstrekk og driftssikkerhet, men neppe interiøret. Toyota har lenge vært spesialt på grått og trist plastmateriale. Til gjengjeld har brytere, knotter og hendler vært av det mer solide slaget, og hyppige modellskifter har gitt små, men merkbare løft.
Toyota RAV4 2020: Nå puster Toyota plutselig premium-merkene i nakken, og spesielt storesøster Lexus. Nyeste RAV4 er fortsatt ingen digital trendsetter, men du verden så fint du har fått det, du som nylig har handlet et eksemplar. Materialer, instrumenter og skjerm er ikke lenger stablet sammen som på et roterom, men danner en helhet som gir interiøret en duft av noe dyrt og flott.
Hyundai Ioniq 2016: Hyundais fargeløse interiøret fra midten av 2010-tallet gjør oss verken triste eller glade, bare likegyldige. For veldig mange bilister er likevel det viktigste at instrumentpanelet er oversiktlig og gjør jobben.
Hyundai Kona Electric 2020: Nå er Kona på strøm Hyundais spydspiss i Norge. En fet midtkonsoll, av typen som du vanligvis venter å finne i en Jaguar, dominerer interiøret. Og ved start viser digitalskjermen en rekkevidde på godt over 40 mil.
Kia Soul Electric 2020: Når elbiler blir stadig likere beriker Soul utbudet med småfrekk annerledeshet. Interiøret styrer unna stilgrep fra dyrere biler og byr isteden på egen moro.
Peugeot 508 2014: Midt på 2010-tallet tenkte vi ikke oh-là-là da vi satte oss inn i en Peugeot. Villdyret ennå ikke våknet fra designdvalen, selv med løve som merkesymbol. Bortsett fra head-up display med fartsmåler var franskmennenes innovasjonsvilje foreløpig på sparebluss.
Peugeot 508 2020: Peugeot har gjort en ekstrem oppussing og rykker opp i første divisjon blant interiøreliten. Dashbordet har fått digitalt fokus. Blanke knapper og brytere blender enkelte dyrere konkurrentene.
Mercedes EQC 2020: To heldigitale megaskjermer på 10,25 tommer er smeltet sammen til én widescreen. Når du er lei berøringsfunksjonene kan du leke deg med stemmestyring og stemningsbelysning med 64 fargevalg.
Skoda Superb 2015: Tsjekkiske Skoda står knapt tilbake for søstermerket Folkevogn når det gjelder greit og oversiktlig kvalitetsinteriør, men særlig spennende var instrumentpanelet ikke – for omlag fem år tilbake.
Skoda Octavia RS 2020: Hvem hadde trodd at Skodas hverdagsbiler skulle få premium interiørdesign? Å sette seg inn i en Octavia eller Superb skal ikke lenger føles som å gå inn på Rimi og Rema. Tsjekkerne sparer ikke lenger på attraktiv materialbruk og godt dimensjonert skjermfunksjon – i det minste i toppversjonene.
Tesla Roadster 2010: Tesla kalles en «datamaskin på hjul», men Norges aller første Tesla-kjøpere fikk et renspikka analogt førermiljø med konvensjonelle brytere og knapper. Elektriske Tesla Roadster skremte aldri trauste nordmenn.
Tesla Model 3 2020: Tesla styres for lengst best fra smarttelefonen, også ved lukeparkering. Dashbordet er erstattet med en dekorativ trefjøl og samtlige funksjoner er samlet i en gigantisk berøringsskjerm. Silicon Valley-sleden er en våt drøm for alle ihuga tech-entusiaster: Her er du ikke sjåfør, men dataoperatør. Værsågod, design din egen kjøretur!